Verksamhetsutvecklare inom statsbidrag

Myndigheten För Ungdoms-och Civilsamhällesfrågor / Administratörsjobb / Växjö
2025-05-06


Visa alla administratörsjobb i Växjö, Alvesta, Uppvidinge, Lessebo, Hylte eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Myndigheten För Ungdoms-och Civilsamhällesfrågor i Växjö, Stockholm, Umeå eller i hela Sverige

Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, MUCF, är en statlig myndighet som tar fram kunskap om ungas levnadsvillkor och om det civila samhällets förutsättningar. Vår vision är att ha ett öppet och inkluderande Sverige med goda villkor för unga och för civilsamhället.

Avdelningen har som sina huvudsakliga arbetsuppgifter att hantera organisationsbidrag, verksamhetsbidrag och projektbidrag till myndighetens olika målgrupper.

Publiceringsdatum
2025-05-06

Dina arbetsuppgifter
Myndigheten söker tre (3) verksamhetsutvecklare som ska arbeta med myndighetens olika bidragsformer; organisationsbidrag, projektbidrag samt verksamhetsbidrag.

Verksamhetsutvecklarna kommer att ansvara för att utveckla, kvalitetssäkra och samordna avdelningens arbete med statsbidrag. Varje verksamhetsutvecklare ska inom sin bidragsform bidra till en rättssäker, effektiv och träffsäker bidragsgivning i enlighet med gällande regelverk och myndighetens övergripande mål. Verksamhetsutvecklarna arbetar såväl strategiskt som operativt, i nära samverkan med handläggare, chefer, jurister, kommunikatörer och IT-funktioner.

Huvudsakliga arbetsuppgifter för rollen som verksamhetsutvecklare:

- Förbättra bidragsansökningarnas hantering, granskning och bedömning genom att ta fram riktlinjer, mallar och stödmaterial för handläggare och sökande organisationer.
- Utveckla processer, rutiner och metoder för uppföljning och hantering av statsbidrag och säkerställa att bidragsgivningen bedrivs i enlighet med förordningar, interna riktlinjer och principer för god förvaltning.

- Övergripande ansvara för hanteringen av en bidragsform från utlysning till utbetalning och fungera som expertstöd till handläggare i tillämpningen av regelverk och rutiner.

- Planera övergripande för nya uppdrag på avdelningen tillsammans med relevanta funktioner på myndigheten.

- Delta i, leda eller samordna utvecklingsarbete kopplat till bidragsverksamheten samt genomföra utbildningsinsatser utifrån det stödmaterial som tas fram för handläggare.

- Bedöma resursbehov samt skapa underlag för resursfördelning till avdelningsledningen.

- Kvalitetssäkra rapporter och annat material samt tar fram analys- och beslutsunderlag.

- Utgöra expertstöd inom bidragsformerna och statsbidragshanteringen såväl internt som externt.

De tre verksamhetsutvecklarna kommer att arbeta tätt tillsammans samt ha en tät dialog med avdelningens chefer. Anställningen innebär tjänsteresor i Sverige.

Kvalifikationer
Du ska ha en akademisk utbildning med statsvetenskaplig, samhällsvetenskaplig, ekonomisk eller juridisk inriktning, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer vara likvärdig. Du ska ha en djup kunskap och erfarenhet av att arbeta med frågor som rör handläggning, kontroll av statsbidrag eller statlig bidragsgivning.

Erfarenhet av myndighetsutövning inom offentlig förvaltning är ett krav. Vidare är det meriterande att ha arbetat som handläggare inom offentlig förvaltning.
Vidare kräver anställningen en god förmåga att uttrycka sig i tal och i skrift på svenska. Som person är du bra på att prioritera och trivs med att arbeta i ett högt tempo. Du behöver kunna snabbt sätta dig in i nya arbetsområden och ta till dig en stor mängd material. Du är engagerad, driven och tar stort eget ansvar. Du är strukturerad och tycker om att hålla god administrativ ordning och har lätt för att samarbeta och kommunicera med kollegor och externa partners. Samarbetsförmåga, prestigelöshet samt vana vid självständigt och utåtriktat arbete är betydelsefulla egenskaper.
Du ska också vara beredd på att representera myndigheten externt i expertfrågor gällande statsbidrag.

Verksamhetsutvecklaren har sin grundanställning som handläggare på avdelningen för statsbidrag med en funktionstitel som verksamhetsutvecklare.

MUCF har ambitionen att tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och mångfald tillför organisationen. På MUCF månar vi om ett gott medarbetarskap. Det innebär att du som medarbetare tar ansvar för ditt arbete, bidrar till utveckling och medverkar till en god arbetsmiljö.

Du kan läsa om vår rekryteringsprocess https://www.mucf.se/om-oss/jobba-hos-oss/var-rekryteringsprocess

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Som kandidat ansvarar du för att de lämnade uppgifterna är sanningsenliga och korrekta samt att de lämnas till MUCF senast 24.00 sista ansökningsdagen. Uppgifterna behandlas och sparas enligt Dataskyddsförordningen (GDPR).

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-05-28
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "HR 0042/25".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Myndigheten För Ungdoms-och Civilsamhällesfrågor (org.nr 202100-1173)

Arbetsplats
Avd. för statsbidrag, Enheten för bidragsstöd

Kontakt
Marie Pettersson Hallberg
010-1601063

Jobbnummer
9323449

Prenumerera på jobb från Myndigheten För Ungdoms-och Civilsamhällesfrågor

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Myndigheten För Ungdoms-och Civilsamhällesfrågor: