Verksamhetsutvecklare - Stockholm/Göteborg/Linköping/Malmö

Polismyndigheten / Organisationsutvecklarjobb / Stockholm
2025-10-15


Visa alla organisationsutvecklarjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten i Stockholm, Solna, Järfälla, Sollentuna, Södertälje eller i hela Sverige

Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi söker verksamhetsutvecklare till inköpsenheten med placering möjligt i Stockholm, Göteborg, Linköping eller Malmö.
Inköpsenheten ansvarar för att säkerställa Polismyndighetens försörjning av varor, tjänster och byggentreprenader, exklusive IT-området. Det innebär att vi styr, stödjer och utvecklar myndighetens inköpsverksamhet och utifrån ett kategoribaserat strategiskt inköpsarbete planerar, anskaffar och följer upp myndighetens avtal och leverantörer. Inom vårt ansvarsområde ingår dessutom myndighetens materielförsörjning, centrala lager och användning av E-handel. Polismyndighetens årliga anskaffningsvolym är 8 miljarder kronor.
Under de senaste åren har vi genomfört ett omfattande förändringsarbete i syfte att skapa förutsättningar för en ändamålsenlig inköpsorganisation, robusta försörjningskedjor samt en effektiv användning av myndighetens resurser.
Inom enheten ansvarar man bland annat för anskaffning av byggentreprenader, fastighetsnära varor och tjänster, medicinska- och forensiska varor och tjänster. Enheten ansvarar även för fordon, polisspecifika varor och tjänster samt indirekta varor och tjänster.
Hos oss har du möjlighet att arbeta både med flexibla arbetstider och på distans ett par dagar i veckan. Som anställd hos oss har du även möjlighet att träna en timme i veckan på betald arbetstid samt tillgång till friskvårdsbidrag.
Enheten är en del av Polismyndighetens ekonomiavdelning.

Publiceringsdatum
2025-10-15

Dina arbetsuppgifter
Denna roll är placerad i gruppen Styrning och utveckling. Vårt uppdrag är att normera, stödja, utveckla och följa upp inköpsverksamheten. Våra ansvarsområden inkluderar att samordna och driva enhetens arbete med styrdokument, process- och metodutveckling, digitalisering och systemstöd, kompetensutveckling, kommunikation samt arbetet med enhetens strategiska inriktning. Vi är för närvarande 11 medarbetare.
Som verksamhetsutvecklare arbetar du med att driva och utveckla myndighetens inköpsverksamhet mot ökad effektivitet, kvalitet och regelefterlevnad. Du har en central roll i att analysera, förbättra och samordna processer och arbetssätt kopplade till upphandling och inköp.
En viktig del av rollen är att identifiera förbättringsområden, ta fram förslag till lösningar och driva utvecklingsarbetet framåt. Du ansvarar även för att dokumentera och följa upp processer samt säkerställa att arbetet bedrivs i linje med myndighetens mål, regelverk och interna styrdokument.
Exempel på vanligt förekommande arbetsuppgifter;
Driva och samordna utvecklings- och förbättringsprojekt inom inköpsenheten
Analysera processer, identifiera förbättringsområden och implementera effektiva arbetssätt
Arbeta nära inköpare, strategiska inköpare, jurister och andra funktioner för att säkerställa att inköpsprocessen är effektiv, rättssäker och följer gällande lagstiftning
Ta fram styrdokument, riktlinjer och utbildningsmaterial för enhetens medarbetare
Hålla i olika former av utbildning för enhetens medarbetare

Detta är en möjlighet för dig som har:
minst 2 års relevant högskoleutbildning eller motsvarande alternativ 2 årig yrkesutbildning inom inköp eller motsvarande inriktning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
god erfarenhet av verksamhetsutveckling eller processutveckling inom offentlig verksamhet eller större organisation
god kunskap om offentlig upphandling och dess regelverk
god kunskap och erfarenhet av förändringsledning och implementering av nya arbetssätt
vana att driva projekt eller förändringsarbete
mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska

Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Det är meriterande om du även har:
aktuell erfarenhet av liknande roll inom en inköpsorganisation i offentlig verksamhet eller större organisation
vana av att leda workshops och hålla utbildningsinsatser
erfarenhet av strategiskt inköp och/eller kategoristyrt inköp
erfarenhet av arbete med försörjningsberedskap
erfarenhet av att arbeta med kollegor på distans

Personliga egenskaper
Arbetsuppgifterna ställer krav på förmåga att kunna analysera och strukturera ditt arbetssätt med att både se helhet och detaljer. Du är drivande och initiativrik med intresse för att utveckla arbetssätt och skapa nytta för verksamheten.
Vi ser att du har en god samarbetsförmåga och är prestigelös med förmåga att bygga goda relationer inom och utanför enheten.
I denna roll är det viktigt att vara kommunikativ och pedagogisk så du kan förklara komplexa frågor på ett enkelt sätt. Du är flexibel och lösningsorienterad, trygg i att hantera förändring och nya förutsättningar.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
De flesta medarbetarna är placerade i Stockholm. Tjänsten kan även ha sin placering i Göteborg, Malmö eller Linköping.
Välkommen med din ansökan i form av CV (vi vill inte ha något personligt brev) och Urvalsfrågor senast den 29 oktober 2025. Märk din ansökan med referensnummer A637.940/2025 i mailets ärendemening.
Du hittar urvalsfrågorna i annonsen på https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/2025/oktober/verksamhetsutvecklare-till-stockholmgoteborglinkopingmalmo/ . Besvara frågorna i annonsen och bifoga din ansökan/CV. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett. Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-11-29
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A637.940/2025".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Polismyndigheten (org.nr 202100-0076), http://www.polisen.se

Arbetsplats
Polismyndigheten

Kontakt
ST Polisen
Jessica Stålenkrans
010-563 32 66

Jobbnummer
9557314

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten: