Verksamhetscontroller till Säkerhetsavdelningen
Polismyndigheten - Norrmalm Kungshol / Controllerjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla controllerjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Polismyndigheten - Norrmalm Kungshol i Stockholm Är du redo för en större uppgift? Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.
Arbetsplatsbeskrivning
Säkerhetsavdelningen har process- och verksamhetsansvar för säkerhetsarbetet inom Polismyndigheten. Avdelningen är kontaktpunkt mot Säkerhetspolisen, Försvarsmakten och Försvarets radioanstalt när det gäller säkerhetsskydds- och verksamhetsskyddsfrågor. Säkerhetsavdelningens huvudansvarsområden är personalsäkerhet, informationssäkerhet, fysisk säkerhet, säkerhetsskyddad upphandling och signalskydd.
Säkerhetsavdelningen är en av myndighetens nationella avdelningar och är organiserad i en operativ del med åtta ansvarsområden, en stödjande del med fyra ansvarsområden samt ett avdelningskansli. Avdelningskansliet leds av kanslichefen och är ingången till Säkerhetsavdelningen. Här arbetar i dag medarbetare med olika kompetenser med huvuduppdraget att stötta och stödja avdelningens chef samt avdelningens organisatoriska enheter.
Publiceringsdatum2024-11-04Dina arbetsuppgifterSom verksamhetscontroller arbetar du på en strategisk nivå med både förvaltning och utveckling av avdelningens styrning. I huvudsak kommer du stödja avdelningens chefer i frågor om verksamhetsstyrning, planering, uppföljning och intern styrning och kontroll. Vidare driver och samordnar du också arbetet med avdelningens strategiska inriktning.
Det ingår även att:
Informera, stödja och utbilda avdelningens enheter inom arbetsområdet
Analysera och bedöma avdelningens verksamhetsresultat
Delta i utvecklingsarbete kopplat till styrning, planering och uppföljning
Ha kontakt med andra funktioner inom myndigheten som är relevanta för arbetsområdet
Bedriva arbetet utifrån VEK-perspektivet (verksamhet, ekonomi och kompetens)
Andra förekommande administrativa arbetsuppgifter
KvalifikationerDetta är en möjlighet för dig som har:
Akademisk examen inom ekonomi, samhällsvetenskap eller motsvarande utbildning i kombination med erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant
Några års relevant erfarenhet av kvalificerat arbete inom offentlig verksamhetsstyrning, analys, planering och uppföljning i närtid
Aktuell erfarenhet om processen och arbetet med intern styrning och kontroll
God datavana och goda kunskaper i Officepaketet
God förmåga att uttrycka sig på svenska i tal och skrift.
Anställningen kräver svenskt medborgarskap
Det är meriterande om du även har:
Erfarenhet av liknande arbete inom polismyndigheten i närtid
Statistikkunskap, inklusive inhämtning av kvantitativa data
Kunskap om säkerhetsskyddsområdet inkl. lagstiftning
Erfarenhet av ekonomistyrning och den statliga budgetprocessen
Dina personliga egenskaperFör att lyckas i rollen krävs att du är analytisk, strategisk och har en mycket god förmåga att driva utvecklingsarbete. Du agerar professionellt, arbetar självständigt och resultatinriktat, ser din del i helheten och har förmåga att prioritera och strukturera ditt arbete. Du behöver ha en god kommunikativ förmåga, då du i dialog med verksamheten bland annat ska kunna förklara den strategiska styrningen och uppföljningen. Du har god samarbetsförmåga och gillar att samarbeta på olika organisatoriska nivåer.
Vi kommer att lägga mycket stor vikt vid personliga egenskaper.
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via mejl
saco-s.avdelningarna@polisen.seSEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, Tom Johnsson 076-947 00 30
Övrig information
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Flexibel arbetstid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Verksamhetscontroller
Välkommen med din ansökan i form av CV (ej personligt brev) och urvalsfrågor som finns här nedan. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett. Maila din ansökan till
jobb.na@polisen.se senast den 18 nov 2024. Ange referensnummer A638.316/2024 i mailets ärendemening.
Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan.
Har du akademisk examen? Om ja, vilken?
Har du arbetat inom offentlig verksamhetsstyrning, analys, planering och uppföljning? Om ja, när och i hur många år?
På vilket sätt har du arbetat med processen och arbetet med intern styrning och kontroll?
Använder du dig av Officepaketet i ditt dagliga arbete?
Är du svensk medborgare?
Har du arbetat inom Polismyndigheten med liknande arbetsuppgifter i närtid?
Har du statistikkunskap, inklusive inhämtning av kvantitativa data? Om ja, i vilken utsträckning?
Har du kunskap om säkerhetsskyddsområdet inkl. lagstiftning?
Har du erfarenhet av ekonomistyrning och den statliga budgetprocessen?
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under
https://polisen.se/krigsplacering och
https://polisen.se/sakerhetsprovningPolismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på
https://polisen.se/personuppgifter/rekryteringDin ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.
För fullständig annons, se polisens egna hemsida
https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/.Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-11-18
E-post:
jobb.na@polisen.se Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A638.316/2024".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Polismyndigheten (org.nr 202100-0076),
https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/ Arbetsplats Polismyndigheten - Norrmalm Kungshol
Kontakt HR-konsult
Mikaela Axelsson
mikaela.axelsson@polisen.se Jobbnummer 8991270
Observera att sista ansökningsdag har passerat.