Verksamhetscontroller inom vård och omsorg
Avesta kommun, Omsorgsförvaltning / Controllerjobb / Avesta
2025-10-02
Visa alla controllerjobb i Avesta,
Norberg,
Hedemora,
Fagersta,
Säter eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Avesta kommun, Omsorgsförvaltning i Avesta Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också vilja och mod, handlingskraft och framtidstro. Det är kraften från människorna som gör Avesta unikt. Tillsammans bygger vi Avestas framtid - vill du vara med?
Omsorgsförvaltningen arbetar efter värdegrunden att alla människor vi möter har samma värde och är unika. Inom förvaltningen finns IFO, LSS-verksamhet, socialpsykiatri, hälso- och sjukvård, hemtjänst och särskilda boenden. Här arbetar ca 800 medarbetare som dygnet runt finns till för våra målgrupper.
Då en av våra medarbetare planerar att gå i pension söker vi nu en verksamhetscontroller. Tjänsten är placerad inom enheten för myndighetsutövning och administration inom omsorgsförvaltningen. Teamet består idag av sex biståndshandläggare SoL, tre handläggare LSS/socialpsykiatri, två administrativa handläggare, två controllers och en enhetschef. En stabil personalgrupp med mycket skratt där vi är måna om varandra.
Nu söker vi en verksamhetscontroller som vill ta en nyckelroll i att driva utvecklingen inom Vård- och omsorg framåt med ett särskilt fokus på våra digitala och administrativa processer.
I ditt uppdrag ingår att aktivt implementera förändringar vid till exempel organisationsförändringar, lagändringar eller nya politiska beslut. Du leder dessa processer från identifiering av behov till genomförande och uppföljning. Du arbetar självständigt och kommer med nya förslag och lösningar på hur vi kan arbeta för att bättre analysera och förstå vår verksamhet. Detta gör du tillsammans med förvaltningens ekonomer och ledning. Du arbetar även med uppföljning och analys av verksamhetsdata, rapporterar ej verkställda beslut och sammanställer statistik till andra myndigheter, politiker och chefer.
Som verksamhetscontroller ansvarar du för att leda och samordna utvecklingen av vårt verksamhetssystem, med syftet att det fullt ut ska stödja verksamhetens behov och följa gällande lagar och riktlinjer. Du arbetar nära såväl chefer, biståndshandläggare och omsorgspersonal som ekonomer och systemleverantör, och blir den sammanhållande länken mellan verksamhet och teknik. En del av arbetet innebär att bevaka och säkerställa rätt ersättningar från Försäkringskassan, samt att ansvara för logghantering, arkivering, behörighetsstyrning och administration kring säkra meddelanden.
Du medverkar i olika arbetsgrupper och utvecklingsforum, där du bidrar med din systemkunskap och förståelse för verksamheten. I det dagliga arbetet fungerar du också som ett kvalificerat stöd till olika yrkesroller inom vård och omsorg - både i specifika frågor och som en del i större processutvecklingsarbete.
Publiceringsdatum2025-10-02KvalifikationerDu har en högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant. Du behöver kunna uttrycka dig mycket väl på svenska i både tal och skrift, och det är viktigt att du har intresse för systemutveckling och omvärldsbevakning kopplat till digitala stöd inom offentlig verksamhet. För att lyckas i den här rollen krävs att du har goda kunskaper i Excel och allmänt god IT-kompetens.
Tidigare erfarenhet av arbete inom vård och omsorg eller god kännedom om dess arbetsprocesser är också en fördel. Har du arbetat som systemadministratör eller med liknande dokumentationssystem är det ett plus, liksom om du har kunskaper i Pulsen Combine eller andra verksamhetssystem. Även förståelse för ekonomi, budgetarbete och statistik är meriterande för denna roll.
Vi söker dig som är trygg och stabil med god självinsikt, och som har förmåga att skilja på det personliga och professionella. Du arbetar självständigt, tar ansvar för dina uppgifter och driver processer vidare på ett strukturerat och målinriktat sätt. Du har lätt för att anpassa dig till förändrade omständigheter och ser möjligheter i förändringar. Du arbetar noggrant och organiserat, har god förståelse för siffror och kan snabbt analysera numeriska underlag. Det är meriterande om du även har ett ekonomiskt tänkande och förstår vikten av effektiv resursanvändning.
Välkommen med din ansökan!
Övrigt
Vi inom Avesta Kommun månar om våra anställda. Du som medarbetare på Avesta kommun har möjlighet att använda både friskvårdstid och ett friskvårdsbidrag, du har fri tillgång till personalgym, upp till 30 fria bad i något av kommunens badhus varje år samt många andra fria friskvårdsaktiviteter som kommunen anordnar kontinuerligt.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt för att uppfylla de krav GDPR ställer ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.Varmt välkommen med din ansökan!
Läs mer: Avesta kommuns hemsida (
https://avesta.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss/) Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-10-22
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C276667/2025".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Avesta kommun (org.nr 212000-2262)
Arbetsplats Avesta kommun, Omsorgsförvaltning
Kontakt Vård- och omsorgschef
Elvira Sverkersson
elvira.sverkersson@avesta.se 0226-645430 Jobbnummer 9537303