Verksamhets controller till Utvecklingsverksamhet Fordonsinformation
Transportstyrelsen / Controllerjobb / Örebro
2025-03-20
Visa alla controllerjobb i Örebro,
Kumla,
Hallsberg,
Nora,
Lindesberg eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Transportstyrelsen i Örebro,
Nora,
Askersund,
Västerås,
Norrköping eller i
hela Sverige Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön.
Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen - både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.
Om jobbet
Fordonsinformationsavdelningen har en central roll inom utvecklingen och förvaltningen av Sveriges vägtrafikregister och alla fordonsrelaterade skatter och avgifter! Vill du bli vår controller för både Ekonomi och Verksamhet!
Samhälls- och medborgarnytta varje dag!
Hos oss är du viktig
Gillar du att jobba tillsammans med andra och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-transportstyrelsen/jobba-hos-oss/Du kommer att
- arbeta både strategiskt och operativt inom ett antal enheter med bland annat budgetprocessen, analyser (verksamhetsmässiga och it-mässiga), ekonomistyrning, kalkylering och bokslut
- följa upp ekonomi och verksamhet
- vidareutveckla rutiner och arbetssätt med verksamhetsplanering och uppföljning samt medverka till att ta fram mått och mätetal
- delta i avdelningsövergripande uppdrag
- stödja chefer och ledare i deras ekonomiska ansvar
- leda och delta i verksamhetsplaneringsarbetet på enhetsnivå
- samarbeta med övriga controllers inom avdelningen och på övriga avdelningar på Transportstyrelsen
- bidra med ekonomisk kompetens i projekt och utredningar.
Du måste ha
- akademisk examen inom ekonomi eller annan inriktning som vi anser relevant
- kunskap om och förståelse för processorientering, värdeflöden och utvecklingsarbete
- mycket goda kunskaper i Office-paketet, i synnerhet Excel
- god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.
Det är meriterande om du också har
Aktuell erfarenhet av
- utvecklingsarbete
- statlig ekonomistyrning
- förståelse för mått och mätetal mellan verksamheter
- kalkylering
- erfarenhet av både ekonomiska och och verksamhetsmässiga analyser av verksamhetsområden
- erfarenhet av ekonomi och verksamhetsutveckling i en större organisation
- verksamhetskännedom
- erfarenhet av arbetat i ekonomisystemet Agresso/UBW.
Vi vill att du
- är analytisk och har förmåga att se helheten
- är strukturerad och noggrann
- självständigt kan driva arbetet för att nå uppsatta mål och leveranser
- har lätt för att samarbeta och van att jobba i team
- är kommunikativ och lyhörd med förmåga att skapa goda relationer.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Mer information
Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. Som medarbetare hos oss finns möjlighet att arbeta på distans upp till tre dagar i veckan. Det är verksamhetens behov och karaktären på arbetsuppgifterna som avgör om och i vilken utsträckning det är möjligt. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
Vid frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Torbjörn Bülow, 010-4956716,
torbjorn.bulow@transportstyrelsen.se. Fackliga företrädare: ST, Cecilia Yttergren och Saco-S, Andrzej Wojtczak nås via vår växel på 0771-503 503.
Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.
Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ett komplett CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2025-3062. Vi behöver din ansökan senast den 10 april 2025. Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information om hur du går tillväga. I dina ansökningshandlingar behöver du beskriva på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid utbildnings-/examensbevis samt tjänstgöringsintyg som styrker de kunskaper och erfarenheter som är relevanta för tjänsten uppvisas.
Välkommen att bli vår nya kollega!
Kort om Transportstyrelsen
Antal anställda:
Ca 2000.
Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Huvudkontoret ligger i Norrköping.
https://www.transportstyrelsen.se/ Kort om avdelning Fordonsinformation
Avdelning Fordonsinformation består av sex enheter: Staben, VTR, Uppbörd, Gemensamma funktioner, Utredning och Kundtjänst. Vi är cirka 440 medarbetare och finns i Örebro, Borlänge, Arjeplog och Visby.
Vi arbetar med att ta in skatter och avgifter samt ansvarar för fordonsregistrering. Vi tar fram e-tjänster och tillverkar olika kort och certifikat, till exempel körkort.
Ersättning Individuell lön.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-04-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "TSG 2025-3062".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Transportstyrelsen (org.nr 202100-6099)
Arbetsplats Fordonsinformation - Transportstyrelsen
Jobbnummer 9234566