Utvecklingsledare för romskt informations- och kunskapscenter

Göteborgs stad., Konsument och medborgarservice / Organisationsutvecklarjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla organisationsutvecklarjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Göteborgs stad., Konsument och medborgarservice i Göteborg

"Enklare vardag i en hållbar och öppen stad" är vår vision! Konsument- och medborgarservice målsättning är att underlätta för boende, besökare eller företagare som behöver kontakta Göteborgs Stad. Vi samordnar och utvecklar service för Göteborgs Stad. Det innebär att vi ansvarar för Göteborgs Stads kontaktcenter, utvecklar service och e-tjänster, samordnar och utvecklar digitala kanaler, konsumentrådgivning, budget- och skuldrådgivning samt energi- och klimatrådgivning. Dessutom arbetar vi med frågor kring hållbar konsumtion och Fairtrade City Göteborg. Två av våra nyaste uppdrag är att starta ett Romskt informations- och kunskapscenter samt att stötta stadsdelarna i deras arbete att öka göteborgarnas möjlighet till delaktighet och inflytande. Sedan årsskiftet ingår också Göteborgs Stads överförmyndarverksamhet i vår förvaltning. Vi är då drygt 150 medarbetare.
Vi erbjuder en arbetsplats med verksamheter i utveckling och med framåtanda. Våra medarbetare har breda och varierade kompetenser. Förvaltningen ligger centralt i Göteborg i trevliga lokaler. Vi har medarbetarförmåner så som flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmåner.


Publiceringsdatum
2017-02-13

Arbetsuppgifter
Kommunfullmäktige har beslutat att inrätta ett romskt informations- och kunskapscenter(RIKC) med placering på förvaltningen Konsument- och medborgarservice.
Syftet med RIKC är att den romska befolkningen ska ha likvärdiga möjligheter i livet som den icke-romska befolkningen.
Centret kommer att ha ett tudelat uppdrag. Den ena delen syftar till att utveckla offentlig verksamhet för att ge en likvärdig service till romer. Den andra delen handlar om att ge stöd och rådgivning direkt till romska grupper och individer.
Det är viktigt att öka kunskap och kompetens om romers situation bland annat inom offentlig förvaltning och att öka förtroendet dem emellan. Verksamheten syftar också till att öka förtroendet mellan den romska minoriteten och majoritetssamhället.
Centret kommer tillsammans med den romska minoriteten bygga upp och utveckla RIKC. På sikt kommer även andra aktörer såsom Västra Götalandsregionen (VGR) och Göteborgsregionens kommunalförbund (GR) ingå i samarbetet.

Utvecklingsledaren ska arbeta nära enhetschef och medarbetare, vara en del av centrets ledning och kunna vara en god representant för verksamheten. I tjänsten ingår också att tillsammans med enhetschef organisera och samordna verksamheten samt att ansvara för centrets metodutveckling. Ni kommer tillsammans att driva frågor som rör romers inkludering utifrån perspektivet mänskliga rättigheter inom samhällets alla områden. En stor arbetsuppgift blir att öka det ömsesidiga förtroendet mellan majoritetssamhället och de romska grupperna samt att öka kunskapen om RIKC ute i staden.
Du kommer att tillsammans med enhetschef närmare utforma innehållet i tjänsten.



Kvalifikationer
Vi söker dig som har minst 3-årig gymnasieutbildning.
Vi vill att också att du har erfarenhet från organisationer/verksamheter där man arbetar med romska frågor och från arbete med integration, mångfald och mänskliga rättigheter.
Har du samverkat eller samarbetat med flera olika aktörer samtidigt (såsom inom förening, arbetsliv, studier, civilsamhället etc) så är det meriterande.
Meriterande är också om du behärskar någon form av romani chib samt att du har romsk kulturkompetens .

Som utvecklingsledare kommer du att arbeta mycket nära enhetschef samt övriga medarbetare på RIKC. Vi ser därför en person som har lätt för att samarbeta och att skapa goda relationer. Du arbetar strukturerat och målinriktat för att nå resultat och har förmåga att kommunicera på ett lyhört och enkelt sätt för att få en effektivt fungerande verksamhet.
RIKC är nytt och under uppbyggnad så det är viktigt att du är ansvarstagande och ser helheten. Vi vill också att du är flexibel och kan anpassa dig till förändrade omständigheter och ser möjligheterna i förändring.
Du har ett starkt samhällsintresse och värdesätter olikheter och förstår hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra.


ÖVRIGT
Ytterligare krav för tjänsten är god förmåga att hantera olika IT-system.

Vi vill att konsument- och medborgarservice ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald och en jämn könsfördelning bidrar till att utveckla vår verksamhet.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Vi undanber oss vänligt men bestämt samtal från försäljare av ytterligare platsannonser och rekryteringstjänster.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde: Efter överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-03-12
Ange följande referens när du ansöker: A653989
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Rebecca Palosaari Fogler 031- 368 08 33

Företag
Göteborgs stad., Konsument och medborgarservice

Adress
Göteborgs stad., Konsument och medborgarservice
Box 113 64
40428 Göteborg

Kontorsadress
Ekelundsgatan 1

Jobbnummer
3316746

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Göteborgs stad., Konsument och medborgarservice

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Göteborgs stad., Konsument och medborgarservice: