Utvecklare inom immersiv visualisering
Linköpings universitet / Datajobb / Norrköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla datajobb i Norrköping,
Söderköping,
Finspång,
Linköping,
Katrineholm eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Linköpings universitet i Norrköping,
Finspång,
Linköping,
Motala,
Kinda eller i
hela Sverige Kunniga och engagerade medarbetare med goda förutsättningar är en av de absolut viktigaste framgångsfaktorerna för Linköpings universitet. Lärare och forskare är vår kärnkompetens, men ett framgångsrikt universitet behöver erfarna och motiverade medarbetare inom många områden. Alla roller är viktiga. Vi har ett stort rekryteringsbehov bland annat tack vare en forskningsverksamhet i expansion. Du behövs här. Välkommen att söka jobb hos oss!
Vid Institutionen för teknik och naturvetenskap (ITN), Campus Norrköping, bedriver vi utbildning och forskning inom fysik och elektroteknik, kommunikations- och transportsystem samt medie- och informationsteknik. Institutionen är bland annat känd för sin verksamhet inom logistik, visualisering och organisk elektronik. Vi förenar akademisk höjd med fruktbar samverkan med det omgivande samhället.
Läs mer:
https://liu.se/organisation/liu/itnLinköpings universitet ledigförklarar en anställning som Utvecklare inom immersiv visualisering, en till två platser
Publiceringsdatum2020-10-08Dina arbetsuppgifterDu kommer att ingå i ett team av utvecklare och mjukvarudesigners och dina arbetsuppgifter kommer bestå i att bedriva utveckling av mjukvara för interaktiva applikationer och immersiva miljöer (VR/AR/MR) samt storskaliga displaysystem där vi jobbar med interaktion och visualisering av data i olika former. I det aktuella projektet utvecklar vi flertalet installationer för publika miljöer i science centers för vetenskapskommunikation och utforskning av data med hjälp av olika interaktionsmetoder (touchbord, VR med HMD och storskaliga displaysystem). Du kommer att ingå i ett team med utvecklare, interaktionsdesigners och pedagoger för att möta projektets specifika behov. Den primära plattformen för interaktion och visualisering är Epic Games Unreal Engine men vi integrerar också back-end lösningar för bearbetning av data och viss Webb-front-end utveckling.
Din framtida arbetsplats
Du kommer att arbeta på avdelningen för medie- och informationsteknik. Verksamheten vid avdelningen utgör även LiUs del i konsortiet Visualiseringscenter C. I denna tjänst ingår därför stora moment av samverkan med övriga enheter inom konsortiet som t.ex. centrets publika del och dess domproduktionsavdelning. Centret arbetar med myndigheter som LFV och SMHI och driver större strategiska utvecklingsprojekt tillsammans. Vi har även många samverkansprojekt med företag och bidrar med forskning och rådgivning inom visualisering och datorgrafik. Vi är också huvudnod i initiativet Visual Sweden som har som uppdrag att arbeta med innovation och nyskapande genom samverkan med existerande näringsliv och offentligt förvaltning, samt att stimulera nyföretagande inom området.
Behörighet
Vi söker dig som har utbildning, erfarenhet och kunskaper inom programmering för datorgrafik på hela skalan från scriptbaserade språk, C++-bibliotek till Shaders på GPU-nivå. Du bör ha erfarenhet av grafikmotorer på både låg och hög nivå, både egen utveckling och Unreal Engine. Du har påvisad erfarenhet från grafikprogrammering och interaktiva applikationer, både C++ och Blueprints i Unreal Engine. Du är en god samarbetspartner och kommunicerar väl på engelska i både tal och skrift. Vi ser också att du har god förmåga att arbeta självständigt och är självgående samt har god förmåga att ta initiativ. Specifikt söker vi dig med följande kvalifikationer:
• 2D/3D-grafik: grafik för realtid, interaktiv grafik
• Grafik API: OpenGL, Direct3D, Vulkan, GLSL, HLSL
• Programmeringsspråk: C++, Unreal Blueprints
• Spelmotor: Unreal Engine
• 3D-animation och fysiksimulering
Du bör ha god erfarenhet av C++ och grafikprogrammering samt ha erfarenhet av versionshantering och källkodsflöden för Continuous Integration. Även erfarenheter kring webbtekniker är meriterande. Erfarenhet av spelmotorer, särskilt Unreal Engine är extra meriterande.
Facklig kontaktInformation om fackliga kontaktpersoner, se Hjälp för sökande
Lika villkor
Flertalet av våra tekniker inom ITN är män, därför ges kvinnor företräde vid tillsättning av denna anställning, vid i huvudsak lika meriter i övrigt.
För mer information om anställningen:
https://liu.se/jobba-pa-liu/lediga-jobbLinköpings universitet ska fortsätta att utvecklas som en attraktiv och kreativ arbetsplats som präglas av lika villkor och arbetar därför aktivt för jämställdhet och mångfald.
Välkommen med din ansökan!
Linköpings universitet har upphandlade avtal och undanber oss direktkontakt från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningIndividuell lön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2020-10-21
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagLinköpings Universitet
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Linköpings Universitet (org.nr 202100-3096),
https://www.liu.se/ Jobbnummer 5392550
Observera att sista ansökningsdag har passerat.