Utveckla politiken kring bredband, mobil kommunikation och postfrågor

Regeringskansliet / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Regeringskansliet i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Ekerö, Uppsala eller i hela Sverige

Enheten för samhällets digitalisering, Infrastrukturdepartementet
Har du kunskap om samhällets digitalisering och vill du få möjlighet att fördjupa dig inom dess politik? Nu söker vi dig som vill arbeta med frågor inom området elektronisk kommunikation samt postfrågor. I denna tjänst får du chans att bidra till utvecklingen av samhällets digitalisering i en händelserik arbetsmiljö nära politikens centrum.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Enheten för samhällets digitalisering ansvarar för politiken för informationssamhället samt digitalisering och it inom offentlig förvaltning och post. Enheten arbetar med frågor som handlar om att använda och främja de möjligheter som digitaliseringen för med sig för samhället: för individer, offentlig förvaltning, näringsliv och civilsamhälle. Det innebär bl.a. arbete med utveckling av den gemensamma digitala infrastrukturen såsom t.ex. bredband, grunddata, informationsutbyte, öppna data, datadriven digital innovation (bl a AI) samt ökad digital mognad. Enheten ansvarar dessutom för reglering och främjande av bl.a. elektronisk kommunikation och post, inklusive informations- och cybersäkerhet, digital identitet (e- legitimationer), frekvenspolitik, internets förvaltning, tillgänglighet till digital offentlig service samt frågor om e-handel och digitala plattformar.

Enhetens frågor innehåller både nationella och internationella aspekter. Grundläggande arbetsuppgifter på enheten är handläggning av ärenden och policyutveckling, framtagande av beslutsunderlag och taleunderlag till den politiska ledningen, förhandlings- och lagstiftningsarbete samt handläggning av EU- och internationella frågor.

I denna tjänst får du bland annat arbeta med frågor inom området elektronisk kommunikation, t.ex. mobilkommunikation och bredband, men även med postfrågor såsom reglering och finansiering av posttjänsten.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Publiceringsdatum
2022-10-26

Bakgrund
Vi söker dig med relevant akademisk utbildning och erfarenhet av policyarbete samt arbete med frågor om samhällets digitalisering. Du behöver även ha erfarenhet av frågor inom området elektroniska kommunikationer. Du har kunskap om samhällets digitalisering samt hanterar det svenska och engelska språket väl, både i tal och skrift.

Meriterande är om du har erfarenhet av arbete med postfrågor eller bredbandsfrågor, t.ex. gällande reglering och konkurrens. Erfarenhet av arbete i Regeringskansliet eller i annan politiskt styrd organisation, med kunskap och insikt i de krav som ställs, är önskvärt. Även arbete på annan för verksamheten relevant myndighet eller organisation är meriterande. Vi ser gärna att du har erfarenhet av EU-relaterat arbete.

Dina egenskaper
Som medarbetare på enheten för samhällets digitalisering behöver du vara mål- och resultatorienterad. Rollen kräver även att du kan samarbeta väl med andra. Du kan prioritera i ditt arbete och du tar egna initiativ. Slutligen har du en förmåga att anpassa dig till förändrade omständigheter samtidigt som du bibehåller ett strukturerat och noggrant arbetssätt.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Övrig information
Vi söker en eller flera medarbetare för både tillsvidareanställning med provanställning på 6 månader samt tidsbegränsad anställning.

Tillträde enligt överenskommelse.

En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta gruppchef Marcus Boklund på telefon 08-405 39 92. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Jessica Truedsson på telefon 08-405 11 19. Fackliga kontaktpersoner är Ulf Andersson för Saco och Peter Kalliopuro för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 9 november 2022.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Infrastrukturdepartementet ansvarar för frågor som rör transporter och infrastruktur, digitalisering och it, postfrågor samt energifrågor.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Enligt överenskommelse.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-11-09
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Regeringskansliet

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Regeringskansliet (org.nr 202100-3831), http://www.regeringen.se

Jobbnummer
7110045

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Regeringskansliet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Regeringskansliet: