Utskrivningssamordnare till Myndighetskansliet
Örebro kommun / Sjukgymnastjobb / Örebro
2015-03-12
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Utskrivningssamordnare till Myndighetskansliet" (publicerad 2015-03-12) ⬅️
Visa alla sjukgymnastjobb i Örebro,
Kumla,
Hallsberg,
Nora,
Lindesberg eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Örebro kommun i Örebro,
Kumla,
Nora,
Ljusnarsberg eller i
hela Sverige Ref.nr: Vö 114/2015
Örebro är Sveriges sjunde största kommun och har cirka 140 000 invånare med 165 olika nationaliteter. Örebro kommun utsågs till Sveriges Kvalitetskommun 2013.
Örebro kommun genomför ett förbättringsarbete för att erbjuda en sammanhållen korttidsvård på den enskildes villkor som möter individuella behov och bidrar till trygghet. Vårdplaneringen på sjukhuset inför utskrivning kommer utvecklas och målsättningen är att öka delaktigheten och begripligheten för den enksilde genom att hen får en möjlighet att lämna sjukhuset innan en långsiktig planering görs och individuella målsättningar diskuteras.
Dagens vårdplaneringsteam ersätts av utskrivningssamordnare som är sjuksköterskor och arbetsterapeuter. Uppdraget som utskrivningssamordnare består i att samordna planeringen av hälso-, sjukvård- och omsorgsinsatser vid utskrivning från sjukhuset.
Publiceringsdatum2015-03-12Dina arbetsuppgifterDu kommer tillsammans med övriga utskrivningssamordnare och delprojektledaren utveckla arbetssätt som kommer att användas vid vårdplaneringar för att bidra till kunskap, relation, delaktighet och kontinuitet för den enskilde.
Till tjänsterna som utskrivningssamordnare söker vi erfarna arbetsterapeuter och sjuksköterskor. Vi söker dig som har en stabil, trygg personlighet som har en pedagogisk förmåga, är lyhörd och ambitiös. Du är duktig på att strukturera och prioritera samt har god datakunskap. Du är flexibel och har en förmåga och vilja att hitta nya lösningar.
Du arbetar utifrån ett salutogent förhållningssätt med fokus på delaktighet och livskvalitet för att se den enskildes resurser och skapa trygghet i samband med utskrivning från sjukhuset.
För att kunna samordna alla behov inför utskrivning från sjukhuset behöver utskrivningssamordnarna ha kunskap om äldres levnadsförhållanden och om vad åldrande innebär ur biologiskt, psykologiskt, kulturellt och socialt perspektiv. Även kunskap om funktionshinder och hur dessa påverkar den enskildes hela situation ur ålders- och situationsperspektiv behövs liksom kunskap om konsekvenser av förlust av närstående, kroppsfunktioner och förmågor.
För att utskrivningssamordnaren på ett sakligt och trovärdigt sätt ska kunna beskriva och föreslå insatser för personen behövs kunskaper om de verksamheter som finns att tillgå inom kommunen, hur de fungerar i praktiken samt vilka insatser som bäst kan svara mot olika målgruppers behov och förutsättningar. Samordnaren behöver också känna till vilken service som andra huvudmän och organisationer kan tillhandahålla.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• Du kommer vara mötesledare vid vårdplanering inför utskrivning från sjukhuset
• Du ansvarar för samordning av behovet av insatser efter sjukhusvistelsen
• Du planerar, dokumenterar och fattar beslut om individuella insatser
• Du rapporterar till mottagande verksamhet
• Utveckla och utvärdera ny arbetsmetod
Kompetenser• Legitimerad arbetsterapeut eller sjuksköterska
• B-körkort
• God datorvana
• Kunskap om regelverk såsom socialtjänstlagen, hälso- och sjukvårdslagen, förvaltningslagen, sekretesslagen, färdtjänstlagen, lagen om bostadsanpassning, arbetsmiljölagen och lag om stöd och service till vissa funktionshindrade
Förmåga att uttrycka sig i tal och skrift samt arbeta professionellt. Det ställs stora krav på förmåga att samarbeta med andra.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt meriterande
• Erfarenhet av att arbeta som arbetsterapeut eller sjuksköterska/distriktssköterska inom vård och omsorg
• Fördjupad utbildning inom demensvård
• Geriatrikutbildning
• Värdskapsutbildning
• Utbildning i motiverande samtal
• Kunskap och erfarenhet av dokumentationssystem exempelvis Treserva, Meddix, Pascal, Senior Alert, Svenska palliativregistret, BPSD-registret, självservice
• Kunskap om samtalsmetodik
Anställningens omfattning
Tillsvidareanställning 100%
Tillträde snarast enligt överenskommelse
Facklig information
Vårdförbundet: Expedition, 0771-42 04 20
SACO: Expedition, 019-21 30 96
Så ansöker duÖrebro kommun använder sig av ett elektroniskt rekryteringssystem och vi önskar att du lämnar din ansökan via systemet. Sista ansökningsdag är datum 2015-03-25.
Välkommen med din ansökan!
Örebro kommun använder kompetensbaserad rekrytering för att vara en arbetsgivare som är fri från diskriminering. Vi välkomnar sökanden oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder.
Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.
Arbetstider och omfattningHeltid/ Ej specificerat
ErsättningIndividuell lönesättning enligt avtal
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2015-03-25
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktCatarina Söderberg, Enhetschef 019-21 34 43
Maria Holmberg, Delprojektledare 019-21 62 34
FöretagÖrebro Kommun
AdressÖrebro Kommun
Box 30060
70135 Örebro
KontorsadressBox 30060
Övriga kontaktuppgifter Jobbnummer 2201290
Observera att sista ansökningsdag har passerat.