Utredningssekreterare

Förvaltningen för utveckling och service, Kansliavdelningen / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Vara
2014-12-17
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Utredningssekreterare" (publicerad 2015-06-02) ⬅️


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Vara, Grästorp, Herrljunga, Vårgårda, Lidköping eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Förvaltningen för utveckling och service, Kansliavdelningen i Vara

Publiceringsdatum
2014-12-17

Beskrivning
I Vara ser vi lite längre! Vara kommun är inte rädd att sticka ut hakan, att satsa på utvecklingsfrågor som stärker kommunen på lång sikt och att investera för framtidens generationer.

Detta, vårt mod och vår inneboende kraft, är också en av våra drivkrafter för framgång. Vara kommun tillämpar mål- och visionsstyrning, och personalidén bygger på hörnstenarna ledarskap, kompetens och delaktighet. Vi satsar på kontinuerlig kompetensutveckling för våra medarbetare.

Kansliavdelningen har en central roll i kommunen med uppdrag att ge stöd och service åt politiker, förvaltningar, näringsliv och allmänhet. Avdelningen har ett helhetsansvar för kommunens diarium och ärendehantering, från inkommande handling till arkiv. Kansliet arbetar också med utredningar, statistiksamordning, service till förvaltningschefer samt ansvarar för säkerhetsfrågor, överförmyndarverksamhet och demokratifrågor.

Nu söker kansliavdelningen en utredningssekreterare.

Dina arbetsuppgifter
Vi erbjuder dig omväxlande och utmanande arbetsuppgifter samt möjlighet att vara med och utveckla verksamheten. Som utredningssekreterare arbetar du på uppdrag av politiker och chefer med att handlägga ärenden, göra utredningar, utarbeta förslag, göra analyser och uppföljningar. Du har ett nära samarbete med chefer och övriga stödfunktioner, såsom ekonom, sekreterare och handläggare. Du kommer ha en viktig roll i arbetet med att utveckla vårt ärendehanteringssystem och kommer även vara delaktig i andra utvecklings- och förbättringsprojekt.

I uppdraget ingår också sekreterarskap i en eller flera nämnder, arbetsutskott och eventuellt andra forum. Du samordnar hela nämndadministrationen, utgör ett stöd åt nämnd, förvaltningsledning och handläggare kring ärendehantering och juridiska frågor och du säkerställer att den politiska gången följs i enlighet med kommunallagen och andra för verksamheterna gällande styrdokument handlägger ärenden till nämnden. Därutöver arbetar du till exempel med posthantering, registrering, beredning, gallring, arkivering, expediering, kallelser, protokoll samt övrig service och administration inom verksamheten.

Arbetet innebär mycket kontakter med politiker och med kommunens tjänstemän men även med medborgare. Kvällstjänstgöring kan förekomma.

Kvalifikationer
För att lyckas i den här rollen ska du ha en akademisk examen med inriktning mot juridik, offentlig förvaltning, samhällsvetenskap, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Kunskap om kommunal- och förvaltningslag, sammanträdesjuridik och offentlighet och sekretess är ett krav.

Arbetsuppgifterna kräver erfarenhet av kvalificerat administrativt arbete, gärna inom politiskt styrd organisation. Vidare krävs vana av att självständigt kunna ta fram relevanta faktaunderlag inklusive tillämplig lagstiftning, analysera, sammanställa samt att redovisa både muntligt och skriftligt. Vana vid olika IT-system samt intresse för och lätt att lära sig nya system är ett krav. Vi ser gärna att du har erfarenhet av nämndadministration, registrering/diarieföring samt vana att arbeta i ett ärendehanteringssystem.

Som person tar du stort ansvar för dina arbetesuppgifter, har god förmåga att skapa struktur, planera, säkerställa och följa upp ditt arbete och du trivs med ett högt arbetstempo. Du har en analytisk och strategisk förmåga som gör att du kan överblicka och prioritera. Du är serviceinriktad, bra på att knyta kontakter och samarbeta samt har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.

Övrig information
Frågor rörande tjänsten besvaras av Ingela Näslund, tf kanslichef, via e-post ingela.naslund@vara.se .

I Vara kommun tror vi att mångfald berikar - Välkommen med din ansökan!

Vara kommun vill att du skickar din ansökan via vårt rekryteringsverktyg Mynetwork. Du hittar sökvägen längst ner i annonsen där du loggar in och söker tjänsten. Om du av något skäl inte kan söka så (t ex skyddad identitet), vänligen ta kontakt med annonsens kontaktperson för alternativ sökväg. I princip alla dokument som skickas in till kommunen blir allmän handling.

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Arbetstider och omfattning
100%. Tillträde: Efter överenskommelse tillsvidareanställning

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-01-07
Ange följande referens när du ansöker: 2014/323
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Ingela Näslund, tf Kanslichef 0512-311 17

Facklig kontakt
Facklig företrädare, Via kommunens växel 0512-310 00

Företag
Förvaltningen för utveckling och service, Kansliavdelningen

Adress
Förvaltningen för utveckling och service, Kansliavdelningen
Stora Torget 8
53431 Vara

Kontorsadress
Stora Torget 8

Jobbnummer
2105648

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Förvaltningen för utveckling och service, Kansliavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Förvaltningen för utveckling och service, Kansliavdelningen: