Utredare till Statens internbank

Riksgäldskontoret / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Riksgäldskontoret i Stockholm

Vill du effektivisera och framtidssäkra hanteringen av statens betalningar? På Riksgälden är du med och skapar samhällsnytta i finansmarknadens centrum. Statens internbank är en avdelning på Riksgälden. Vi tillhandahåller finansiella tjänster till statliga myndigheter och affärsverk. Genom Riksgälden kan de placera kapital, ta upp lån och valutasäkra betalningar. Statens internbank upphandlar också ramavtal med de banker myndigheterna använder för sina betalningar och hanterar avvecklingen mot dem.

Vi erbjuder dig

Vi erbjuder dig varierande arbetsuppgifter med en stor bredd. Som utredare kommer du att bedriva och leda utredningsarbeten på avdelningen inom främst betalningsrelaterade frågor. Tjänsten innebär ett nära samarbete både inom Statens internbank och med andra avdelningar på Riksgälden. Du kommer att omvärldsbevaka och representera Riksgälden i externa forum för betalningsfrågor.

Du deltar i kravställning på IT-system som avdelningen använder för att hantera betalningar och annan finansiell information. Du deltar även i testarbete vid behov. Det kan också bli aktuellt att vara systemförvaltare för något system.

I arbetet ingår att ta fram instruktioner och processer för avdelningens verksamhet och att vid behov vara projektledare. Du väntas kunna stödja avdelningens Backofficegrupp i det dagliga arbetet under vissa perioder då särskilt behov kan uppstå.

Statens internbank har 17 medarbetare. På Riksgälden är vi ca 225 medarbetare som sitter i centrala Stockholm.

Publiceringsdatum
2024-01-25

Profil
Du är nyfiken och gillar att sätta dig in i nya frågor samt drivs av att förstå hur saker fungerar och hänger ihop. Rollen förutsätter att du har ett strukturerat arbetssätt och en problemlösande analytisk förmåga. Du är initiativtagande och har en god samarbetsförmåga.

Du ska ha:

• Gymnasieexamen.
• Minst fem års arbetslivserfarenhet från betalningsområdet och finansiell sektor.
• Mycket goda kunskaper om betalningsstandarder och betalningsinfrastruktur.
• Erfarenhet av arbete i förvaltningsledning ifrån verksamhetssidan och med funktionella krav på IT-system.
• Erfarenhet av rollen som verksamhetens beställare gentemot IT.
• Goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift.

Meriterande:

• Erfarenhet av projektledning.
• Arbete med värdepappersavveckling.
• Deltagande i betalningsrelaterade forum med koppling till exempelvis Swift, Nordic payment Council eller Riksbanken.
• Tidigare erfarenhet från bank, myndighet eller samhällskritisk infrastruktur.
• Kunskap om Riksgäldens och Statens internbanks uppdrag och verksamhet.
• Kunskap om den statliga betalningsmodellen.
• Etablerat nätverk inom betalningsområdet.

Vi kommer att lägga stor vikt vid pålitlighet och lämplighet till tjänsten samt dina personliga egenskaper.

Övrig information

Välkommen med din ansökan som innehåller CV och personligt brev. För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna i ditt CV.

Skicka ansökan senast den 11 februari 2024. Ange referens 2024/92 om du skickar in ansökan på annat sätt än digitalt via Riksgäldens hemsida.

Vi erbjuder en tillsvidaretjänst och tillämpar sex månaders provanställning.

För information om tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschef Johan Löfqvist Klass, 08 613 45 34 och kring rekryteringsprocessen HR-partner Maria Themnér, tfn 08-613 46 91. Fackliga representanter är: Maria Sjöholm Saco-S och Ricard Lalander, ST-Riksgälden som nås via växeln: 08-613 45 00.

Riksgälden erbjuder generösa semestervillkor, löneväxling till pension, friskvårdsbidrag, friskvårdstimmar och tillgång till gym. Alla medarbetare har tillgång till en egen plats på kontoret det finns även möjlighet att arbeta på distans 2,5 dagar i veckan.

Finansiellt innehav
Som anställd på Riksgälden har du en skyldighet att anmäla ditt innehav av finansiella instrument. För att som anställd på Riksgälden få inneha aktier i bank krävs särskilt tillstånd.

Säkerhetsklassad tjänst
Som anställd vid Riksgälden kan du komma att bli krigsplacerad, utifrån totalförsvarets behov. Vissa roller är placerade i säkerhetsklass och svenskt medborgarskap kan därför vara ett krav. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Om tjänsten är inplacerad i säkerhetsklass kommer även en registerkontroll att ske.







Om Riksgälden
Riksgälden spelar en viktig roll i samhällsekonomin och på den svenska finansmarknaden. Vi bidrar till att statens pengar och finansiering hanteras effektivt och att det finansiella systemet är stabilt. Vårt kontor finns i centrala Stockholm och vi är drygt 220 anställda. Vår vision är att tillsammans göra Riksgälden till en förebild både i Sverige och internationellt. Våra värderingar präglas av öppenhet, trygghet och professionalitet i utförande av vårt arbete. Riksgälden strävar efter att vara en hållbar och attraktiv arbetsgivare, där mångfald, olika erfarenheter, kompetens och bakgrunder tas tillvara. För mer information se riksgalden.se

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-02-11
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Riksgäldskontoret (org.nr 202100-2635), https://www.riksgalden.se/

Arbetsplats
Riksgälden

Jobbnummer
8418309

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Riksgäldskontoret

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Riksgäldskontoret: