Utredare till kansliet
Stenungsunds kommun / Administratörsjobb / Stenungsund
2025-09-23
Visa alla administratörsjobb i Stenungsund,
Orust,
Lilla Edet,
Tjörn,
Kungälv eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Stenungsunds kommun i Stenungsund Stenungsund, det goda samhället med framtidstro och utveckling med människan och naturen i centrum.
Stenungsunds kommun är en expanderande kustkommun med cirka 27 800 invånare, ett starkt näringsliv, boendemiljöer nära havet och goda kommunikationsmöjligheter. Kommunen har ett välutvecklat kultur- och föreningsliv samt bra förutsättningar för friluftsliv och rekreation. Helhet, öppenhet, delaktighet och insyn är kommunens ledord.
Kommunens vision är att vi ska bli 35 000 invånare år 2035. Stenungsunds kommun ingår i Göteborgsregionens kommunalförbund som är ett forum för samarbete och erfarenhetsutbyte samt i ett antal andra mellankommunala samarbeten.
Stenungsunds kommun är organiserad med kommunstyrelsen som verksamhetsnämnd, och utöver kommunstyrelsen finns endast myndighetsnämnder samt valnämnd och en gemensam överförmyndarnämnd.
Kansliet är organiserat inom sektor stödfunktioner, funktionen för administration och digitalisering. Fokus för sektor stödfunktioner är att underlätta för övriga sektorer att fokusera på sin huvudverksamhet genom att styra vissa centrala processer, ge råd och konsultation inom våra expertområden samt service och stöd i vissa administrativa delar.
Vi gör en satsning på kansliet och dess verksamhetsutveckling och söker nu en utredare som kan vara med i den utvecklingen men som också kan åta sig uppdrag för hela funktionen eller sektorn. Under 2026 genomförs val till riksdag, kommun och region och det kommer att vara en stor del av uppdraget för utredaren.
Kansliet består av nio medarbetare och ansvarar för nämndadministration, registratur, juridik, arkiv, försäkringar med flera frågor. Genomförandet av allmänna val åvilar huvudsakligen kansliet.
Då kanslichefen för närvarande är föräldraledig, vänd dig med frågor till funktionschef Erik Bergman.
Publiceringsdatum2025-09-23ArbetsuppgifterKansliet ansvarar för ärendeprocessen och för stödet till våra förtroendevalda. Du som utredare bidrar genom genom utredningar och nämndadministrativa uppdrag till att våra förtroendevalda och förvaltningen får goda förutsättningar att utföra sina uppdrag. I tjänsten ingår genomförande av valet, som är en höjdpunkt i det demokratiska arbetet.
Som utredare har du två huvudsakliga uppdrag. Det ena är utredningar till stöd för kansliet, funktionen och sektorn i stort och kan handla om allt ifrån införande av nya arbetssätt, skriva styrdokument till att genomföra kommunövergripande förändringsarbete. Utredningsdelen är bred, med bas i de grundkompetenser som kansliet besitter inom demokrati, rättssäkerhet, beslutsprocesser med mera.
Den andra delen i uppdraget innebär nämndadministration, såsom sekreterarskap i nämnd, utskott eller råd. I sekreterarskapet ingår att hålla samman ärendeprocessen i sin helhet, att stödja de förtroendevalda i sina uppdrag, att kvalitetssäkra underlag, svara för att formaliteterna efterlevs, vägleda kollegorna i den politiska processen och att skriva tjänsteskrivelser med mera.
Du ingår i valorganisationen, som bemannas gemensamt inom funktionen men som också inbegriper andra delar av den kommunala organisationen. Valets genomförande består i en mängd praktikaliteter som ska hanteras och en strikt efterlevnad till de regelverk som finns.
KvalifikationerVi söker dig som har högskoleutbildning inom offentlig förvaltning, statsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren finner lämplig. Då det i tjänsten ingår nämndadministrativa delar är det meriterande om du har erfarenhet av nämndadministration. Erfarenhet av genomförande av val är meriterande.
Vi förutsätter att du har stort intresse för politiska processer och att du vill verka i gränslandet mellan politik och förvaltning. Då ett korrekt, begripligt och precist språk är viktigt i våra beslutsunderlag förväntar vi oss att du håller en hög språklig nivå. Du har förmågan att styra och prioritera dina arbetsuppgifter på egen hand och fungerar också väl i grupp. Nämndadministration och valarbete förutsätter förmåga att hantera parallella processer, samt processer som löper på både kort och lång sikt.
Vi söker dig som kan ta dig an frågor både avgränsat på kansliet, men som också kan gå utanför organisationen för att söka lösningar på problem. Du ska vara strukturerad, noggrann med det formella men också ha tryggheten att hantera avvikelser från det normala. Du är analytisk och har förmågan att bygga relationer med förtroendevalda och kollegor i organisationen. Du behöver kunna växla mellan det teoretiska och det praktiska och ska, särskilt i valarbetet, ta dig an det som behöver lösas utifrån de förutsättningar som finns.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.
Varmt välkommen med din ansökan!
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-10-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C279594".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Stenungsunds kommun (org.nr 212000-1298)
Kontakt Funktionschef Administration och digitalisering
Erik Bergman
erik.bergman@stenungsund.se 0303- 735217 Jobbnummer 9522561