Utredare till Analysavdelningen

Inspektionen för vård och omsorg / Administratörsjobb / Stockholm
2025-10-13


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Inspektionen för vård och omsorg i Stockholm, Solna, Örebro, Jönköping, Göteborg eller i hela Sverige

Vill du göra samhällsnytta och bidra till en säkrare vård och omsorg genom att utveckla den statliga tillsynen och tillståndsprövningen? Inspektionen för vård och omsorg (IVO) söker nu utredare till Analysavdelningen i Stockholm.

Om jobbet
Som utredare arbetar du med att ta fram, analysera och kommunicera kunskapsunderlag inom ramen för regeringsuppdrag eller projekt som myndigheten själv initierar. Det innebär ett kvalificerat utredningsarbete och syftar till att synliggöra viktiga iakttagelser från vår verksamhet i rapporter och andra skriftliga produkter. I projekten ansvarar du för att planera, strukturera och genomföra analyser, uppföljningar och datainsamlingar. Du bidrar även med omvärldsbevakning och insatser för verksamhetsutveckling.

Du arbetar ofta i flera uppdrag samtidigt, i nära samarbete med olika professioner och funktioner inom myndigheten. Uppdragens karaktär varierar och du kommer att växla mellan att leda arbetet, samordna insatser och ansvara för rapportering och analys.

Tjänsten är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning med placering i Stockholm.

Publiceringsdatum
2025-10-13

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

• Akademisk universitets- eller högskoleexamen inom för tjänsten relevant ämnesområde
• Flera års aktuell erfarenhet av självständigt utrednings- och analysarbete inom offentlig förvaltning
• Erfarenhet av att skriva rapporter och kvalificerade kunskapsunderlag
• Erfarenhet av att leda större projekt, både internt och i samverkan med berörda parter
• Mycket god förmåga att uttrycka dig lättbegripligt och korrekt i tal och skrift på svenska

För att lyckas i rollen som utredare behöver du vara självgående, kunna planera ditt arbete och rapportera med hög kvalitet inom givna tidsramar. Vi söker dig som har god samarbetsförmåga och trivs med att arbeta tillsammans med andra för att nå gemensamma mål. Du är en person som kan lyfta blicken från detaljerna och se helheten. Vidare ser vi att du är en person som tar egna initiativ och själv driver på dina arbeten för att få framfart i processerna. En del av arbetet kommer vara att förklara komplex information på ett begripligt sätt, du bör därför ha mycket god kommunikationsförmåga i både tal och skrift. Du kan snabbt sätta dig in i nya arbetsuppgifter och ämnesområden och stimuleras av att lära dig nya saker.

Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.

Vi ser det som meriterande om du också har:

• Masterexamen eller annan högre utbildning inom för tjänsten relevant ämnesområde.

• Aktuell kunskap om hälso-och sjukvård, tandvård och socialtjänstens verksamheter.



Vad kan IVO erbjuda dig?
Vi erbjuder dig en utvecklande roll i en spännande kunskapsorganisation. Du får chansen att arbeta i en dynamisk miljö där du tillsammans med dina kollegor bidrar till vårt kontinuerliga arbete med att utveckla en modern och kraftfull tillsyn i Sverige. Vi arbetar kontinuerligt med nya arbetssätt, metoder och verktyg för att nå bästa resultat. Vi strävar efter en sammansättning av medarbetare som speglar samhällets mångfald.

Så ansöker du
Du ansöker genom att svara på våra urvalsfrågor och bifoga ditt CV samt ett personligt brev. I din ansökan ska det framgå hur du motsvarar kravprofilen. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Din ansökan anses komplett först när du besvarat frågorna.

För den här tjänsten kan vi även komma att använda arbetsprov som ett urvalsmoment. Ansök senast den 2 november 2025.

Arbetsplatsbeskrivning
Analysavdelningen har en central och strategisk roll i myndighetens arbete med att utveckla en mer riskbaserad och datadriven tillsyn. Avdelningen består av cirka 60 medarbetare fördelade på fyra enheter inom analys, statistik, register och upplysningstjänst. Målet är att bidra till en träffsäker och enhetlig tillsyn och dela med oss av vår kunskap.

Tjänsten är placerad på en av våra analysenheter som arbetar med uppdrag på myndighetsövergripande nivå. Enheten genomför både kvalitativa och kvantitativa analyser inom IVO:s hela ansvarsområde, vilket inkluderar både hälso- och sjukvård, tandvård samt socialtjänst. Vi ansvarar även för myndighetens enkätundersökningar och arbetar kvalificerat med enkätdesign och datainsamling via enkäter.

IVO bidrar till en säker vård och omsorg.
Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter.

Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för hälso- och sjukvård samt omsorg i Sverige. IVO skapar lärande och vi gör vården och omsorgen säkrare och bättre. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna.

Myndigheten har ca 800 anställda. Arbetet med tillsyn bedrivs vid sex regionala avdelningar runt om i landet. Avdelningarna för tillståndsprövning, analys, planering och kommunikation samt verksamhetsstöd är placerade i Stockholm, liksom generaldirektörens stab.

Ersättning
Fast månadslön enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-11-02
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Inspektionen För Vård och Omsorg (org.nr 202100-6537), https://www.ivo.se/

Arbetsplats
https://www.ivo.se/

Kontakt
Fackliga representant Saco-S
Ivan Akrapp
ivan.akrapp@ivo.se
010-788 50 00

Jobbnummer
9552497

Prenumerera på jobb från Inspektionen för vård och omsorg

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Inspektionen för vård och omsorg: