Utredare

Jämställdhetsmyndigheten / Administratörsjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Jämställdhetsmyndigheten i Göteborg

Målet för jämställdhetsarbetet i Sverige är att kvinnor och män ska ha samma makt och möjligheter att forma samhället och sina egna liv. Arbetet omfattar bland annat frågor om inflytande, ekonomi, hälsa, utbildning, arbete och kroppslig integritet.

Jämställdhetsmyndigheten, som inrättades 1 januari 2018, ska säkerställa att regeringens jämställdhetspolitik får genomslag genom att bidra till ett effektivt genomförande av jämställdhetspolitiken. Myndighetens uppgift är att samordna, följa upp och på olika sätt ge stöd inom jämställdhetens områden.

Då en av våra medarbetare ska vara föräldraledig under 2024 söker vi en vikarierande utredare inom analys och uppföljning med inriktning mot ekonomisk jämställdhet. Vi vill att du har goda kunskaper inom samhällsområden med bäring mot detta jämställdhetspolitiska delmål som exempelvis arbetsmarknadens funktionssätt, företagande, socialförsäkringssystemen, skattesystemet eller bostadsmarknaden.



Beskrivning av arbetsuppgifter

Avdelningen för analys och uppföljning har ett särskilt ansvar för myndighetens uppdrag att följa upp och analysera jämställdhetspolitiken, nationellt och internationellt. Det handlar både om löpande och fördjupade uppföljningar och analyser. Avdelningen består i dagsläget av ca 25 personer med olika typer av kompetenser och bakgrund inom analys och uppföljning.

Som utredare på avdelningen kommer du få arbeta

• med att analysera och följa upp jämställdhetspolitiken.
• med att förklara och kommunicera resultat, komplicerade samband och jämställdhetspolitiska utmaningar både muntligt och skriftligt.
• både självständigt och i grupp.

Arbetet ställer stora krav på analytisk och kommunikativ förmåga, och kunskaper om samhällsområden som påverkar ekonomisk jämställdhet. Det kräver också kunskaper om, jämställdhetsområdet och en utvecklad förmåga att arbeta både självständigt och i samarbete med andra.

Konkret innebär arbetet att ta fram, sammanställa och bearbeta olika typer av underlag, skriva rapporter och representera myndigheten i olika sammanhang, både nationellt och internationellt. Arbetet kommer att genomföras i samarbete med andra på myndigheten, men också i samverkan med andra aktörer på området.



Publiceringsdatum
2023-11-22

Kvalifikationer
Utbildningsbakgrund
• Relevant akademisk examen.

Arbetslivserfarenhet

• Flerårig erfarenhet av kvalificerat utrednings- och analysarbete.

• Erfarenhet av att analysera samhällsområden som har bäring på det jämställdhetspolitiska delmålet om ekonomisk jämställdhet, exempelvis arbetsmarknaden, inkomster och inkomstutveckling, bostadsmarknaden eller offentliga transfereringssystem.

Kunskaper/färdigheter

• Mycket goda kunskaper i metodik som rör uppföljning och analys.

• Mycket goda kunskaper i att kommunicera både muntligt och skriftligt på svenska och engelska, och med olika målgrupper.

• Mycket goda kunskaper i att bearbeta och analysera statistik med kvantitativa metoder.

Dina personliga egenskaper
• Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper. För tjänsten behöver du ha en mycket god pedagogisk förmåga och en utvecklad förmåga att arbeta både självständigt och tillsammans med andra. Det är av mycket stor vikt att du kan strukturera och prioritera ditt arbete väl och att du har förmåga att skapa goda relationer både internt och externt. Vidare ser vi att du som söker är resultatinriktad och har god förmåga att snabbt sätta sig in i nya problemområden samt kunna möta deadlines och leverera resultat av god kvalitet.

MERITERANDE

• God kännedom om den svenska jämställdhetspolitiken.

• Erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd verksamhet.

• Projektledarerfarenhet eller likvärdig arbetsledande funktion.

• Kunskaper och erfarenheter av utrednings- och analysarbete kopplat till övriga jämställdhetspolitiska delmål.



Anställningsinformation

Tjänsten är placerad på Jämställdhetsmyndighetens kontor i Angered. Distansavtal tillämpas på myndigheten, en möjlighet att i en utsträckning upp till 70% arbeta hemifrån efter överenskommelse. Resor i tjänsten kommer att förekomma. Anställningen är ett vikariat t.o.m. 2024-12-31. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Arbetsprov kan förekomma i rekryteringsprocessen.



Praktisk information

Vill du veta mer om tjänsten, kontakta Jens Sandahl, Enhetschef, 070-784 75 43. Har du frågor om rekryteringsprocessen, kontakta Amanda Karlsson, HR-konsult, 070-784 75 17 . Fackliga kontaktpersoner för SACO-S: Josefine Jacobsson 031- 392 90 69 och Robert Kristiansen ST 031-392 90 83.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Jämställdhetsmyndigheten välkomnar sökanden med olika erfarenheter och bakgrunder. Har du skyddade personuppgifter ska du INTE söka via vårt rekryteringssystem. Kontakta ansvarig på HR för hantering av din ansökan. Kontaktuppgifter hittar du i utlyst annons.

Välkommen med din ansökan senast 13 december 2023. Vi tar emot din ansökan elektroniskt via vårt rekryteringssystem.

Ersättning
Enligt avtal

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-12-13
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Jämställdhetsmyndigheten (org.nr 202100-6693), https://www.jamstalldhetsmyndigheten.se/om-oss/jobba-hos-oss

Jobbnummer
8281338

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Jämställdhetsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Jämställdhetsmyndigheten: