UR söker kommunikationsstrateg
Sveriges Utbildningsradio AB / Marknadsföringsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla marknadsföringsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Sveriges Utbildningsradio AB i Stockholm,
Sollentuna,
Göteborg,
Malmö eller i
hela Sverige Sveriges Utbildningsradio, UR är en digital kanal för kunskap och lärande som även sänder sina program i SVT:s och Sveriges Radios kanaler. UR:s uppdrag som enskilt public service-bolag är att bidra till kunskap och utbildning samt att bredda, förstärka och komplettera andras utbildningsinsatser. Genom att utgå från viktiga samhällsutmaningar och kombinera journalistik och pedagogik skapar UR program som väcker intresse, känslor och förståelse - för att våra användare ska kunna se på sig själva och världen med större kunskap. Vi är cirka 240 medarbetare som huvudsakligen arbetar i Stockholm, i nya lokaler i SVT-huset som ligger centralt vid Gärdet. Läs mer på:
www.ur.se •
UR söker kommunikationsstrateg med fokus på allmänheten
Vill du bidra med strategisk kunskap om användarbeteenden och kommunikation i utvecklande projekt där du får arbeta i korsfunktionella team med uppdrag som involverar olika avdelningar i företaget? Drivs du av att nå ut med innehåll som ger önskad effekt i både breda och smala målgrupper i allmänheten?
I rollen som kommunikationsstrateg på UR ansvarar du för att med ett tvärfunktionellt och användarfokuserat arbetssätt ta fram koncept, erbjudanden och kommunikationsaktiviteter riktade till målgrupper inom allmänheten. Du arbetar både med strategiska uppdrag som användar- och målgruppsanalyser, samt med att projektleda prioriterade konceptutvecklingsprojekt och kampanjproduktioner. Ditt arbete sker i nära samarbete med externa byråer, UR:s kommunikationsteam samt i tvärfunktionella projekt med UR:s programverksamhet och digitala utvecklingsteam.
• Du bidrar till utvecklingen av UR:s utbud och kommunikation både genom din kompetens om allmänhetens behov och medieanvändning och genom att leda strategiska projekt
• Du leder och utvecklar tvärfunktionella arbetsgrupper med användaren i fokus och hjälper UR att identifiera viktiga behov och beteenden
• Du arbetar med kontinuerlig omvärldsbevakning och analys av allmänhetens behov kopplat till UR:s uppdrag och är expert på var och hur UR kan nå fram till dem med relevant kommunikation
Kommunikationsstrategen ingår i UR:s enhet för analys och kommunikationsstrategi och rapporterar till chefen för enheten.
Publiceringsdatum2022-02-08KvalifikationerTjänsten passar dig som är en stjärna på målgruppsanalyser och att förstå användarbeteenden. Du är bra på att omvandla användarinsikter till kommunikation som skapar resultat. Vi förväntar oss att du är van att arbeta mot tydliga mål, strukturera projekt och följa upp delmål under processen. Du kan presentera och tydliggöra strategier och komplexa frågor så att andra blir inspirerade och förstår.
Du behöver:
• Mycket god erfarenhet av målgruppsanalys och att leda utveckling och genomförande av större kommunikationssatsningar
• Mycket god erfarenhet av att leda och arbeta med externa leverantörer som kommunikationsbyrå och mediabyrå
• God erfarenhet av konceptutveckling och användarcentrerade arbetssätt
• God erfarenhet av att leda tvärfunktionellt kommunikations- och analysarbete i en organisation med ett komplext uppdrag
• Goda kunskaper i strategiutveckling och presentationsteknik
• God erfarenhet av mediaplanering, kampanjuppföljning och ekonomisk uppföljning
• Goda kunskaper i svenska, i såväl tal som skrift.
Meriterande:
• Erfarenhet av kvantitativa och kvalitativa undersökningar, dataanalys, och omvärldsanalys
• God kunskap om utvecklingen inom utbildningsvärlden och mediemarknaden, särskilt public service.
Dina personliga egenskaperDu är kommunikativ, kreativ, lyhörd och bidrar till bra samarbeten både internt och externt. Du har stor initiativförmåga, vågar fatta beslut och arbetar strukturerat för att uppnå resultat. Du har goda ledaregenskaper och förmåga att skapa förtroende, engagemang och delaktighet bland medarbetare. Vi ser gärna att du är nyfiken på att lära dig nya saker samt bra på att dela kunskap med andra, t.ex. hur utvecklingen av teknik och mediemarknaden påverkar användarbeteenden eller nya digitala verktyg som kan förbättra kommunikationsarbetet.
Övrigt
Tjänsten är en tillsvidareanställning, med tillträde så snart som möjligt. UR tillämpar 6 månaders provanställning. Har du frågor kring tjänsten är du välkommen att kontakta chef Analys och kommunikationsstrategi Zoran Matic på
zoran.matic@ur.se.
För anställningsfrågor kontakta Pia Olausson, HR-partner. Fackliga upplysningar lämnas av Thomas Boström, SACO, John Naeslund, Unionen, och Cajsa Collin, SJF.
Samtliga nås via UR:s växel 08-784 40 00.
Vi igår igenom ansökningar och kallar till intervju löpande.
Välkommen med din ansökan i form av CV och brev senast 2022-02.28.
Varaktighet, arbetstid
Heltid Tillsvidare
ErsättningFast månads- vecko- eller timlön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-02-28
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagSveriges Utbildningsradio AB
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Sveriges Utbildningsradio AB (org.nr 556195-1996),
https://www.ur.se/ Jobbnummer 6323078
Observera att sista ansökningsdag har passerat.