Upphandlingschef Botkyrka

Botkyrka kommun, 2016 Kommunledningsförvaltningen / Chefsjobb / Botkyrka
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla chefsjobb i Botkyrka, Salem, Ekerö, Huddinge, Södertälje eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Botkyrka kommun, 2016 Kommunledningsförvaltningen i Botkyrka

Botkyrka kommun är Stockholmsområdets femte största kommun med drygt 90 000 invånare. Omtalade kultur-, demokrati- och upplevelsesatsningar, expansivt näringsliv samt ung och internationell befolkning, gör Botkyrka till en händelse- och variationsrik kommun med plats för nytänkare.

Är du intresserad av att leda och utveckla inköp och upphandling i en kommun där det händer mycket och framtidstron är stark?
Upphandlingsenheten som organisatoriskt finns på Kommunledningsförvaltningen ansvarar bl.a. för att genomföra samtliga upphandlingar åt kommunens förvaltningar. Vår verksamhet bedrivs med ett tydligt kundfokus. Vi ansvarar för stödprocessen anskaffning av varor och tjänster.
Som stöd i upphandlingsarbetet använder vi oss av TendSign, ett webbaserat upphandlingssystem.
Vår uppgift är att utveckla och strategiskt hantera den sammanlagda inköpsvolymen som för kommunen uppgår till ca 2,1 miljarder. Vi är idag 13 medarbetare, som tillsammans driver och utvecklar upphandlings- och inköpsverksamheten med målet att vara en spjutspets i den offentliga upphandlingen. Vi har infört kategoriansvar som innebär att vi fördjupar oss inom respektive kategori för att jobba mer proaktivt gentemot våra kunder med ett helhetsperspektiv.
Vi deltar också i två EU finansierade projekt kring sysselsättning genom offentlig upphandling. Projekten pågår fram till 2020 och ska implementeras i ordinarie verksamhet.
Vi ansvarar även för ett nystartat projektkontor med ansvar för att driva tre av kommunens stora projekt för införande av vårt nya HR-system, Ärende- och dokumenthanteringssystem samt ett nytt affärssystem. Projekten har olika start och sluttider men beräknas pågå till årsskiftet 2020/21.



Publiceringsdatum
2018-03-07

Arbetsuppgifter
Du kommer att leda arbetet på upphandlingsenheten och leda processutvecklingen för att göra oss ännu bättre och ännu mer effektiva i våra upphandlingar. Upphandlingsenheten har de senaste åren fått en central roll i kommunens arbete med att vidareutveckla och effektivisera verksamheten inom upphandling och inköp. Du kommer att leda arbetet med att fortsätta att utveckla och samordna arbetssätt för kommunens inköpsprocess. Ett led i detta arbete kommer säkerligen att inkludera ett införande av ett inköpssystem.
Du ansvarar även för att vi åstadkommer en effektiv konkurrens och sänkta totalkostnader för kommunens verksamheter. I arbetsuppgifterna ingår också att tillsammans med medarbetarna identifiera och utveckla nya leverantörer, förhandla och förvalta avtal med våra leverantörer, samt planera, koordinera och följa upp hela inköpsarbetet.
Under avtalsperioden arbetar du och dina medarbetare med att utveckla samarbetet med strategiska leverantörer både vad gäller relation och kvalitet.
Du sätter en ära i att inköpsorganisationen bidrar till verksamheten, inte bara genom att få skattekronor att räcka längre utan också genom att vara en ambassadör för att inköp ska bidra i förbättringsarbetet i regionen.



Kvalifikationer
Som upphandlingschef har du en förmåga att skapa dialog och samverkan gentemot politik, chefer och medarbetare så att det skapas en delaktighet och förståelse för de övergripande inköpsfrågorna.Du har relevant akademisk utbildning eller motsvarande. Flerårig erfarenhet av upphandling och ledarskap inom en politiskt styrd organisation med god kunskap om och erfarenhet av LOU. Vi vill att du har god förståelse för och erfarenhet av projektledning och av processtyrt arbetssätt. Du är en erfaren förhandlare som trivs med att leda kompetenta medarbetare i komplexa uppdrag.

I uppdraget är det självklart att du är en förebild som chef och ledare, har en förmåga att kommunicera visioner, mål och uppdraget både internt och externt på ett förtroendefullt och professionellt sätt.
Du har ett analytiskt, strategiskt och strukturerat affärsmässigt förhållningssätt och verkar ur ett helhetsperspektiv. Du trivs i ledarrollen och har förmåga att skapa engagemang och delaktighet. Du leder, motiverar och förser andra med befogenheter som krävs för att effektivt nå gemensamma mål. Din ledarstil är tydlig och inlyssnande med god tillgänglighet för dina medarbetare. Du är modig, öppen, lyhörd, prestigelös, kommunikativ och uttrycker dig väl i tal och skrift.


ÖVRIGT
Vår organisation ska kännetecknas av mångfald och återspegla samhällets struktur. Vi vet att olikheter berikar och välkomnar alla att söka jobb hos oss.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-03-21
Ange följande referens när du ansöker: A748754
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Annika Wärnsäter 070-188 69 46

Företag
Botkyrka kommun, 2016 Kommunledningsförvaltningen

Adress
Botkyrka kommun, 2016 Kommunledningsförvaltningen
Munkhättevägen 45
14785 Tumba

Kontorsadress
Munkhättevägen 45 TUMBA

Jobbnummer
4006053

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Botkyrka kommun, 2016 Kommunledningsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Botkyrka kommun, 2016 Kommunledningsförvaltningen: