Upphandlare

Statens Historiska Museer / Inköpar- och marknadsjobb / Stockholm
2025-10-23


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Statens Historiska Museer i Stockholm, Botkyrka, Håbo, Linköping, Mölndal eller i hela Sverige

Vill du arbeta med upphandlingar, avrop och inköp med stor variation och bredd på en av Sveriges mest spännande kulturhistoriska myndigheter, ha möjlighet att tillsammans med dina kollegor driva utvecklingsarbete samt bidra till att göra historia betydelsefullt för fler? Då är det dig vi söker!

Verksamheten

Hos oss kommer du tillsammans med ytterligare en upphandlingskollega vara en del av Avdelningen för verksamhetsstöd. Vi är 27 medarbetare som ansvarar för en stor del av infrastrukturen på myndigheten - ekonomi, HR, fastighet, säkerhet, IT, upphandling, arkiv och registratur. Tjänsten är placerad på Ekonomienheten. Vi samarbetar också med externa upphandlingskonsulter.

Vi arbetar brett med egna upphandlingar och avrop från statliga ramavtal. Våra upphandlingar är myndighetsövergripande och omfattar inköp inom ett antal mycket varierande områden - material till utställningar på våra sju museer, till våra arkeologiska utgrävningar, IT, konsulttjänster och mycket mer. Vi deltar i nätverk med andra statliga myndigheter och genomför ibland samordnade upphandlingar tillsammans med andra museimyndigheter. Myndighetens omsättning är runt 350 miljoner kr.

Hållbarhetsarbetet är prioriterat inom myndigheten och som upphandlare hos oss arbetar man aktivt med att bidra till det arbetet genom hållbara upphandlingar.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

• Planera, genomföra och följa upp upphandlingar och avrop i enlighet med lagen om offentlig upphandling (LOU).
• Stödja verksamheten vid genomförande av direktupphandlingar.
• Löpande avtalsförvaltning.
• Vägleda, ge stöd och service i upphandlings- och inköpsfrågor.
• Avtalsuppföljningar och inköpsanalyser.
• Utveckla arbetssätt som mallar, rutiner och dokument.
• Vara delaktig i informationsinsatser och utbildningar internt på myndigheten.

Publiceringsdatum
2025-10-23

Kvalifikationer
Vi söker dig som har eftergymnasial utbildning inom juridik, ekonomi eller YH-utbildning inom upphandling och inköp eller motsvarande kunskaper och erfarenhet förvärvade på annat sätt som vi bedömer likvärdig. Du har goda kunskaper i svenska i tal och skrift.

Du har även:

• Minst ett års erfarenhet av upphandling, direktupphandling, avrop och/eller förnyad konkurrens­utsättning inom offentlig verksamhet.
• Goda kunskaper inom LOU och kan tolka och ge visst upphandlingsjuridiskt stöd inom ramen för lagens tillämpning och praxis.

Det är meriterande om du genom arbete eller praktik har erfarenhet av:

• Strategiska och operativa inköp.
• Avtalsförvaltning inkl. uppföljningsanalyser och avtalstrohet.
• Elektroniskt upphandlingsverktyg.
• Självständigt arbete i nära samarbete med kärnverksamheten.
• Erfarenhet och intresse av hållbarhetsfrågor.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper som kännetecknas av hög servicekänsla, lösningsorienterad och förmåga att strukturera ditt arbete. Du ska vara självgående och ta stort ansvar för dina arbetsuppgifter. Eftersom arbetet ställer höga krav på samverkan både internt och externt har du en god samarbetsförmåga och är serviceintriktad. Det är mycket viktigt att du är lyhörd för verksamhetens behov av stöd. Du delar gärna med dig av erfarenheter och kunskaper till andra.

På vår arbetsplats tar vi gemensamt ansvar för verksamheten och visar förtroende för varandra. Tillsammans har vi goda förutsättningar att lyckas med vårt uppdrag och utveckling.

Anställningsvillkor

Tjänsten är en tillvidareanställning på heltid med sex månaders provanställning. Tillträde efter överenskommelse. Du kommer primärt att arbeta i våra kontorslokaler på Storgatan 41 i Stockholm. När du har kommit in i arbetet ordentligt finns det möjlighet till distansarbete ett par dagar i veckan.

Vi vill ha din ansökan senast 2025-11-09 och du ansöker genom att klicka på knappen "Ansök" nedan. Vi kommer att behandla inkomna ansökningar löpande under ansökningstiden.

Välkommen med din ansökan!

I Statens historiska museer ingår Hallwylska museet, Historiska museet, Livrustkammaren, Skoklosters slott, Sveriges museum om Förintelsen och Ekonomiska museet - Kungliga myntkabinettet -med Tumba bruksmuseum. Här ingår också uppdragsverksamheten Arkeologerna, med kontor på fem olika platser i landet. Statens historiska museer har till uppgift att främja kunskapen om och intresset för Sveriges historia samt bevara och utveckla det kulturarv som myndigheten förvaltar. Vår gemensamma vision är "Tillsammans gör vi historia betydelsefullt för fler". Myndigheten har ca 400 anställda medarbetare.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-11-09
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Statens Historiska Museer (org.nr 202100-4953), http://shm.se/

Kontakt
Fackling representant SACO-S
Erica Nyström
erica.nystrom@shm.se
08-51955735

Jobbnummer
9570713


Prenumerera på jobb från Statens Historiska Museer

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statens Historiska Museer: