Två doktorandanställningar inom Teknisk Mekanik vid KTH Mekanik
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap / Maskiningenjörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla maskiningenjörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap i Stockholm KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning på högskolenivå. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område - från naturvetenskap till alla grenar inom tekniken samt arkitektur, industriell ekonomi och samhällsplanering. Totalt finns vid KTH mer än 12600 studenter på grundnivå och avancerad nivå och över 1800 forskarstuderande. KTH har nästan 4800 anställda.
Skolan för teknikvetenskap bedriver frontlinjeforskning inom ett brett fält, från forskning inom grundläggande ämnen som fysik och matematik, till teknisk mekanik med tillämpningar inom bland annat flygteknik och fordonsteknik. Vi driver och utvecklar civilingenjörsutbildningarna Teknisk Fysik och Farkostteknik, kandidatprogrammet SIMTEK (simuleringsteknik och virtuell design), liksom utbildningsprogrammet Öppen ingång och ett flertal masterprogram.
Kompetenscentrumet för Gasväxling - CCGEx - forskar inom området gasväxling för moderna förbränningsmotorer (se
www.ccgex.kth.se ). Målet med forskningen är att möjliggöra effektivare och miljövänligare motorer genom att minska bränsleförbrukning och att samtidigt förbättra prestanda, minska farliga emissioner och hantera akustiska störningar från gasväxlingssystemet. Forskningen baseras på djup förståelse och kunskap inom områdena strömningsmekanik, akustik och förbränningsmotorteknik och innefattar både grundläggande och tillämpade experiment och simuleringar samt utveckling av metodik för dylika studier. Centret stöds av KTH, Energimyndigheten och de ledande fordons och motortillverkarna i Sverige. Två anställningar som doktorander är nu utlysta, en simuleringsinriktad och en experimentellt inriktad båda inom den sk "heta sidan", fokuserade på strömningen från cylindern genom avgasventilerna, avgassamlaren och turbinen.
Forskarna vid KTH Mekanik som deltar i CCGEx har en bred erfarenhet och expertis inom grundläggande områden som strömningsfysik, turbulensmodellering, numerisk simulering, experimentella metoder och strömningskontroll liksom tillämpningar inom turboöverladdning och gasväxlingsprocesser. Forskargruppen har väl utbyggda kontakter och samarbeten med industri samt svenska och internationella universitet.
Publiceringsdatum2014-02-16ArbetsuppgifterProjekt beskrivning (Numerisk och experimentell modellering av gasväxling för förbränningsmotorer)
Projektet syftar till att på ett integrerat sätt undersöka det tredimensionella turbulenta, kompressibla, varma och pulserande avgasströmningen i komplexa rörsystem och hur denna inverkar på turbinens prestanda. Genom en förbättrad förståelse av den pulserande strömningen i den komplexa avgassamlaren uppströms turbinen kan den tillgängliga exergin i förbränningsmotorns avgaser utnyttjas på ett effektivare sätt. Strömningen kommer att studeras dels genom numerisk simulering med RANS och LES teknik, dels experimentellt där både de olika komponenter och hur de samverkar kommer att undersökas i speciella strömningsriggar där bland annat stereoskopisk PIV kommer att användas för mätning av hastighetsfältet.
KvalifikationerBehörighet och bedömningsgrunder
Vi söker motiverade studenter med väl genomförd akademisk utbildning på avancerad nivå inom för projektet relevant område, och som är intresserade av att genomföra krävande forskarstudier i strömningsmekanik.
Den sökande bör ha:
• Civilingenjörs- eller masterexamen i teknisk fysik, mekanik, tillämpad matematik, numerisk analys, eller motsvarande.
• Goda kunskaper inom strömningsmekanik motsvarande kurser som ges på KTH på avancerad nivå
• Förmåga att kommunicera muntligt och skriftligt på god engelska
• Förmåga att kommunicera på svenska eller vilja att lära sig
• Förmåga att arbeta självständigt och i en grupp
För den numeriska positionen är erfarenhet av CFD och/eller relevanta simuleringsmetoder tillsammans med programmeringserfarenhet meriterande
För den experimentella positionen är kunskap om och erfarenhet av användandet av experimentella metoder inom strömningsmekaniken meriterande.
Arbetstider och omfattningHeltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Startdatum: Enligt överenskommelse.
ErsättningLön: Lönen följer KTH:s riktlinjer för doktorandanställning.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2014-03-31
Anställningarna är placerade vid institutionen för Mekanik och omfattar c:a 80% forskning och forskarutbildning samt upp till 20% undervisning och institutionstjänstgöring.
Så ansöker duAnsökan ska vara inlämnad senast: 2014-03-31.
Ange referensnummer samt det projekt du är intresserad av (Numeriska eller Experimentella) i ärenderaden för epostmeddelandet.
Sökande ombeds att i ansökan inkludera följande handlingar som pdf-filer i en enda fil (ej zip- och rar-filer);
• Personligt brev med beskrivning av bakgrund, kvalifikationer och intressen,
• Curriculum Vitae, samt namn och adress till två referenspersoner,
• Betygskopior från Universitet/Högskola,
• Exempel på teknisk skrift författad av kandidaten på engelska, såsom uppsats eller rapport.
Sökande som inom kort planerar att avlägga examen på avancerad nivå (civ.ing. eller motsvarande) kan komma ifråga.
Innan sökanden beviljas tillträde till forskarutbildning intervjuas kandidaten av en panel för att säkerställa att den sökande uppfyller kraven för antagning till forskarutbildningen i teknisk mekanik.
Ange följande referens när du ansöker: S-2014-0188
Ansökan kan skickas till e-postadress:
hr@mech.kth.seKontaktMihai Mihaescu (numeriska delen), Docent
mihai@mech.kth.seHenrik Alfredsson (experimentella delen), Professor
hal@mech.kth.seFacklig kontaktLars Abrahamsson, SACO 08-790 70 58
lars.abrahamsson@ee.kth.seFöretagKungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap
AdressKungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap
Valhallavägen 79
10044 Stockholm
Jobbnummer 1781354
Observera att sista ansökningsdag har passerat.