Tullverkets IT-avdelning söker IT-tekniker till supportenheten
Tullverket / Supportteknikerjobb / Luleå
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla supportteknikerjobb i Luleå,
Boden,
Piteå,
Kalix,
Älvsbyn eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Tullverket i Luleå,
Piteå,
Haparanda,
Umeå,
Storuman eller i
hela Sverige Tullverket är en statlig myndighet som kontrollerar flödet av varor in och ut ur Sverige, bidrar till ett säkert samhälle och konkurrensneutral handel. Vi förenklar den legala handeln och förhindrar den illegala genom att erbjuda smidiga tullrutiner för utrikeshandeln, en enkel gränspassage för resande och ett effektivt gränsskydd. Vårt uppdrag kommer från Sveriges riksdag och regering. Tullverket grundades 1636 och har i dag cirka 2 100 anställda. Generaltulldirektör är Charlotte Svensson.
Vill du göra samhällsnytta och känna att du bidrar till ett tryggare samhälle?
Då kan detta jobb på Tullverkets IT-avdelning vara något för dig. Vi söker nu en engagerad och serviceinriktad person med några års erfarenhet av support och ett intresse för informationssäkerhet.
Tullverkets IT-avdelning är lokaliserad till Luleå och har ca 200 medarbetare. Vi stödjer hela Tullverket och levererar tjänster inom områden som tex strategi, utveckling, förvaltning, drift/infrastruktur och support.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
I denna roll ingår du i enheten IT-support med 13 medarbetare. Vi arbetar för Tullverkets anställda och myndighetens kunder som tex näringsliv och leverantörer.
Vi är kontaktpunkten för användarstöd, felanmälan och felavhjälpning av teknisk infrastruktur/driftsmiljö, alla IT-system och klienttjänster som tex datorer, skrivare, mobiltelefoner. En stor del av arbetet är övervakning av Tullverkets alla IT-system och driftsmiljöer med tillhörande larmhantering samt övervakning av säkerhetsloggar. Vi upprättar och publicerar intern/extern driftinformation samt it-guider för användare. Behörighetsadministration är också en arbetsuppgift.
I arbetet ingår ärendehantering som sker via Jira Service Desk, dokumentation och information till kollegor/användare, ta egna beslut när så krävs, följa överenskomna arbetssätt och aktivt bidra i vårt egna utvecklings- och förbättringsarbete. Att delta i uppdrag eller projekt kan också förekomma där man representerar IT-Support.
Arbetet sker med skiftgång, dygnet runt, årets alla dagar vilket innebär att du ska kunna arbeta obekväma arbetstider och ensam under t.ex. kväll/natt och helg. Det medför att du måste kunna ta dig till arbetsplatsen på tider där allmänna kommunikationer inte är tillgängliga. Under skiftgång har du själv totalt ansvar för samtliga förekommande arbetsuppgifter. Upplärning sker dagtid under ca 4-6 månader innan skiftarbete påbörjas.
Vi söker dig som har:
Gymnasial utbildning inom IT, teknik eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer vara likvärdig/relevant
minst 1 års arbetslivserfarenhet med support/drift av IT-system, infrastruktur och/eller klienter, förvärvad under de senaste 3 åren
flytande svenska och mycket goda kunskaper i engelska, både tal och skrift
förutsättningar för arbete under skiftgång kväll, natt, helg inkluderat ensamarbete som sker i våra lokaler på Aurorum 3.
Meriterande om du har erfarenhet inom något eller några av följande områden:
arbete i ärendehanteringssystem
informationssäkerhet
analys eller felsökning av nätverkskommunikation, t.ex. genom arbete i en NOC/SOC eller IT-support
logganalysverktyg
support på Microsoft Windows , Outlook, Skype for Business, telefoni
processinriktat arbete enligt ITIL ramverk
driftövervakning och larmhantering
behörighetsadministration
arbete i skiftgång eller på obekväma arbetstider.
Personliga egenskaper :
Du kommer att ingå i en mindre arbetsgrupp vilket kräver att du har lätt för att samarbeta, kunna bidra till gruppens utveckling, hjälpa dina kollegor och ta ett delat ansvar för det dagliga arbetet.
Du har en mycket god känsla och förmåga till service via telefon och mail och du kan agera flexibelt och snabbt då verksamheten i hög grad är händelsestyrd.
Du är en lagspelare som ställer upp för dina kollegor och aktivt bidrar till gott arbetsklimat samtidigt som du inte tvekar att ta taktpinnen när så krävs och har förmåga att fatta egna beslut, i samråd med dina kollegor om så behövs.
Arbetsuppgifterna ställer krav på noggrannhet, intresse för problemlösning, förmåga att tillgodogöra dig mycket information samt stor förståelse för höga krav på säkerhet och sekretess. Du förväntas även att ha en god förmåga till dokumentation av ärenden, rutiner och förklarande texter.
Vi lägger mycket stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt
Referensnummer: PER 2020-594.
Placeringsort Luleå.
Innan beslut om anställning fattas kommer du att få genomgå drogtest. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Bakgrundskoll samt säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen genomförs före anställning, då tjänsten är placerad i säkerhetsklass.
Tjänsten kommer tillsättas snarast möjligt.
För mer information och ansökan
Har du frågor om tjänsten är du välkommen att ringa eller maila Ellinor Bergman, 076-695 7302 /
ellinor.bergman@tullverket.se . För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support, tel. 060-67 25 85.
Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Anders Nilsson tel. 0920-25 96 31 och för Saco-S, Ann-Louise Travehed, tel. 0920-25 96 65.
Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/Meritförteckning ska ha inkommit till Tullverket senast den 26:e september 2020 . Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.
Varaktighet, arbetstid
Heltid Tillsvidare
Publiceringsdatum2020-09-10ErsättningIndividuell lön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2020-09-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagTullverket
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Tullverket (org.nr 202100-0969),
http://www.tullverket.se Jobbnummer 5353922
Observera att sista ansökningsdag har passerat.