Strategisk samhällsplanerare
Kristianstads kommun / Administratörsjobb / Kristianstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Kristianstad,
Bromölla,
Sölvesborg,
Hässleholm,
Östra Göinge eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kristianstads kommun i Kristianstad,
Hörby eller i
hela Sverige Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 86 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.
Mark- och exploateringsenheten är organisatoriskt placerad på kommunledningskontoret. Omorganisation pågår och enheten kommer tillsammans med hållbarhetsenheten och biosfär/naturum ligga under avdelningen Samhällsutveckling.
På enheten kommer du ha ca 15 duktiga och drivna kollegor som bland annat jobbar med köp, försäljning och förvaltning av mark, utbyggnad av skyddsvallar, beställare av detaljplaner och utformare av detaljplaner tillsammans med planavdelningen, strategiska och regionala frågor kopplat till samhällsbyggande och trafikinfrastruktur och framöver även översiktlig och strategisk samhällsplanering och mycket annat spännande.
Denna nyinrättade tjänst syftar till att utöka och förstärka befintlig kompetens på mark- och exploateringsenheten.
Vi sitter i öppet kontorslandskap i vårt vackra Rådhus ca 50 m från järnvägsstationen.
Välkommen med din ansökan!
Publiceringsdatum2024-05-10ArbetsuppgifterDu kommer få en nyckelroll i att driva och leda arbetet med ett av kommunens viktigaste strategiska dokument, översiktsplanen. Du kommer tillsammans med andra driva eller medverka i projekt och processer som bidrar till att stärka och utveckla den strategiska planeringen i Kristianstad kommun.
I varje medarbetares uppdrag ingår att företräda kommunen på ett positivt sätt i dialogen med våra medborgare och andra externa parter.
Kristianstad kommun jobbar med digitalisering för att öka effektiviteten i vår verksamhet och därmed nyttan för våra medborgare. Framtagandet av ÖP ska ske enligt den så kallade ÖP-modellen vilket genererar en digital version. Arbetet med en kommunövergripande översiktsplan för Kristianstad kommun har påbörjats. Planeringsstrategin är beslutad och det finns en projektplan att arbeta utifrån men som vid behov kan komma att revideras.
KvalifikationerVi söker dig som har akademisk examen i fysisk planering, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig samt flerårig erfarenhet av översiktlig planering i kommunal verksamhet. Du har kunskaper om långsiktigt hållbar utveckling i ett samhällsplaneringsperspektiv. Tjänsten förutsätter en förståelse och erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation.
Vi vill att du har förmåga och erfarenhet av att både leda och aktivt delta i projekt av olika former och sammansättningar liksom av att samarbeta med en stor variation av aktörer och individer.
För arbetet behöver du ha goda kunskaper inom digitala programvaror som Office 365 och gärna erfarenhet av att arbeta i exempelvis Geosecma for ArcGIS och Adobe-programmen. Har du erfarenhet av att arbeta enligt Boverkets ÖP-modell är det meriterande liksom kunskap om miljöbalken och erfarenhet av projektledning för andra projekt än samhällsbyggnadsprojekt.
Då du i din yrkesutövning kommer i kontakt med kommuninvånare, förtroendevalda och framtagande av underlag, behöver du ha god kommunikativ förmåga och god förmåga att uttrycka dig på svenska, både muntligt och skriftligt. B-körkort för manuell växellåda är ett krav.
Dina personliga egenskaper är viktiga för oss och vi söker dig som har goda självledaregensakper, är resultatinriktad med god initiativförmåga och som självständigt och strukturerat kan driva dina egna processer. Du är flexibel och trivs med varierande arbetsuppgifter. Vidare är du lyhörd, öppen, serviceinriktad och har lätt för att kommunicera och samarbeta med olika typer av människor.
Säkerhetsprövning kommer att genomföras innan anställning.
ÖVRIGT
Kommunledningskontoret leder, samordnar, följer upp och utvecklar kommunens verksamhet utifrån en helhetssyn. Här finns verksamheter som ekonomi, HR, IT, medborgarcenter och strategiska frågor samt all gemensam service med lokalvårds-, måltids- och transportverksamheter i förvaltningen. Kommunledningskontorets arbete ska bidra till en positiv utveckling för alla som bor, arbetar, driver företag, studerar eller besöker vår kommun. Kommunstyrelsen ger ramarna och direktiven.
I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.
Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer alternativt lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00.
Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken
https://zero.comaround.com/sv-se/. Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-06-03
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "KLK-2024-28".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Kristianstads kommun (org.nr 212000-0951)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Kristianstad kommun, Tillväxt och hållbar utvecklingsavd
Kontakt Enhetschef
Helena Nerbring Lisell
044-13 21 24 Jobbnummer 8671752
Observera att sista ansökningsdag har passerat.