Strateg med inriktning digitalisering till socialtjänsten

Västerås kommun / Organisationsutvecklarjobb / Västerås
2025-05-06


Visa alla organisationsutvecklarjobb i Västerås, Hallstahammar, Surahammar, Eskilstuna, Enköping eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Västerås kommun i Västerås, Örebro eller i hela Sverige

Västerås stad har tagit bort personligt brev från ansökningsprocessen. Det gör vi för att få en bättre och mer rättvis rekryteringsprocess. När du skickar in din ansökan kommer du att få svara på ett antal frågor som blir en viktig del i vårt urvalsarbete.

Vill du vara med och driva digitaliseringen i en förvaltning där människor står i fokus? Hos oss på Individ- och familjeförvaltningen får du möjlighet att arbeta både strategiskt och operativt med digital utveckling i en verksamhet som står nära människors vardag. Vi arbetar aktivt för att ligga i framkant inom vårt område, och här blir du en viktig del av vårt fortsatta förändringsarbete.

Publiceringsdatum
2025-05-06

Arbetsuppgifter
Du arbetar centralt i förvaltningen med fokus på att utveckla, stötta och inspirera våra verksamheter i arbetet med digitalisering och verksamhetsutveckling.

Uppdraget innebär både ett strategiskt och operativt fokus där du tar fram strategier och leder implementeringar i verksamheten. Arbetet styrs efter tydliga mål utifrån en digital agenda och handlingsplan som har tagits fram på förvaltningsnivå. Du samverkar med andra förvaltningar, bevakar och leder initiativ i linje med stadens gemensamma arbete kring digitalisering.

Du möter politiker, chefer och medarbetare i olika sammanhang som exempelvis vid nämndärenden, presentationer, utbildningar och tjänsteutlåtanden.

En del av uppdraget handlar om att arbeta enligt PM3-modellen och insatser kopplade till Sveriges Kommuner och Regioners digitaliseringsinitiativ, såsom gemensam informationsförsörjning, säker kommunikation och standardiserade system.

Läs gärna mer om vår förvaltning Individ- och familjeförvaltningen - Västerås (https://www.vasteras.se/individochfamiljeforvaltningen)

Din kompetens

Du har en akademisk utbildning, exempelvis socionom eller beteendevetare, och erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet. Du har erfarenhet av processledning och digitalisering, och det är en fördel om du har en vana av att leda andra som exempelvis strateg.

Du har förmågan att fånga upp idéer och tankar från verksamheten som du formulerar till konkreta utvecklingsförslag, alltid med verksamhetens bästa och effektivitet i fokus.

För att lyckas i rollen behöver du vara nyfiken på och ha förståelse för verksamhetens behov och utmaningar. Du tar egna initiativ och driver utvecklingsarbetet självständigt framåt. Du kan dokumentera, skapa presentations- och utbildningsmaterial och är bekväm med att kommunicera i både större och mindre forum.

Det är meriterande om du har erfarenhet av PM3 eller insikt i SKR:s handslag avseende digitaliseringsarbete.

Vi erbjuder

Här får du chansen att arbeta med stadens behov och skapa smarta arbetssätt som låter medarbetare fokusera på det viktigaste - människorna. Med en digital agenda fylld av initiativ finns stora möjligheter att göra verklig skillnad och påverka verksamhetens framtid. Enheten består av femton kompetenta och engagerade medarbetare som jobbar som utvecklingsledare, processledare för nya SoL, strateger, systemförvaltare, nämndsekreterare och registrator. Här får du möjlighet att samarbeta tätt, inspireras och tillsammans utforska nya idéer som driver utvecklingen framåt.

Vi tror på tillit och frihet under ansvar som innebär att du själv planerar din arbetsdag, har flextid och möjligheten att viss del av tiden arbeta på distans.

Här blir du en del av något större! Med värme och respekt visar vi handlingskraft i det stora och det lilla. Vi lever vår värdegrund i mötet med varandra och de vi är till för. Varje dag, året runt ser vi till att Västerås fungerar. Tillsammans med dina ca 11 500 kollegor runt om i staden får du Sveriges viktigaste jobb.

Läs mer om möjligheter, karriärvägar och om vårt erbjudande här:Jobb och karriär - Västerås (https://www.vasteras.se/jobbochkarriär)

Övrig information

I samband med intervju behöver du styrka ditt medborgarskap. Det kan du göra med pass alternativt personbevis tillsammans med ID-handling. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du uppvisa att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.Alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.

Varmt välkommen med din ansökan!

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-05-21
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C252905".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Västerås kommun (org.nr 212000-2080)

Arbetsplats
Västerås stad, Individ- och familjeförvaltningen

Kontakt
Ansvarig rekryterare
Helena Gustafsson
helena3.gustafsson@vasteras.se
021 – 39 74 26

Jobbnummer
9323088

Prenumerera på jobb från Västerås kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Västerås kommun: