Socialsekreterare till Vuxenenheten

Lerums kommun, Vuxenenheten / Socialsekreterarjobb / Lerum
2025-02-12


Visa alla socialsekreterarjobb i Lerum, Härryda, Partille, Göteborg, Mölndal eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lerums kommun, Vuxenenheten i Lerum

Lerums kommun är känd för sina natursköna platser med sjöar och skog. Kommunen har 3200 medarbetare och 43 000 invånare men räknar med att växa rejält inom de närmsta åren. Lerum ligger endast 20 minuters resväg från Göteborg och står idag inför en utvecklingsintensiv period med många spännande projekt på gång, allt ifrån skola till bostäder. Kommunen arbetar för att säkra både god service, hög välfärd och ett blomstrande företagsklimat.

Vi söker nu en socialsekreterare till Vuxenenheten.

Vår arbetsplats ligger nära pendelstationen med ca 1 minuts gångväg till kontoret. Från Göteborgs centralstation eller Alingsås tar det knappt 20 minuter med tåg till Lerum. Kommer du med bil finns det gratis parkering i anslutning till kontoret.

Vi söker nu en erfaren socialsekreterare som vill vara en del av vårt fortsatta utvecklings- och förbättringsarbete inom enheten. Vår målgrupp är personer över 20 år med missbruk eller beroende av alkohol, narkotika, läkemedel eller spel om pengar samt våld i nära relation.

På enheten är vi organiserade i tre grupper, socialsekreterare som ansvarar för myndighetsutövning, en 1:e socialsekreterare samt enhetschef.

Två öppenvårdsmottagningar, Öppenvården Vuxna som utför samtalsbehandling, samt Socialmedicinsk mottagning som drivs i samverkan med regionen och möter målgruppen personer med missbruk och en psykisk ohälsa.

Hos oss på Vuxenenheten erbjuds du ett meningsfullt arbete i en verksamhet som ständigt utvecklas utifrån brukarnas och samhällets krav. Du blir en del av en arbetsgrupp där samverkan står i fokus. Vi värnar om att ha en god gemenskap och där alla bidrar att skapa trivsel på arbetsplatsen. Vi hjälps åt, kommer med idéer och delar med oss av kunskap till varandra. Tillsammans strävar vi efter en bra balans där det finns tid och utrymme för reflektion, utbildning och återhämtning. Du skall ha en god samarbetsförmåga likväl som skall du kunna planera och arbeta självständigt.

Du får en individuell introduktion på arbetsplatsen. I det dagliga operativa individarbetet har du metodstöd och arbetsledning av 1:e socialsekreterare som har lång erfarenhet av myndighetsutövning för den aktuella målgruppen. Tillsammans med dina kollegor erhåller du internt metodstöd samt extern processhandledning.

Som medarbetare har du tillgång till friskvårdsbidrag, kaffe, frukt och möjlighet att semesterväxla.

Publiceringsdatum
2025-02-12

Arbetsuppgifter
Som socialsekreterare arbetar du med den samlade beslutsprocessen enligt Socialtjänstlagen (SoL) samt Lagen om vård av missbrukare i vissa fall (LVM). Du utreder, bedömer och fattar beslut utifrån aktuell lagstiftning samt gör uppföljningar av fattade beslut. Vår ambition är att ha en hög delaktighet för klienterna.

Arbetet innebär kontakt med såväl den enskilde som med anhöriga, utförare av den beslutade insatsen, andra myndigheter och vårdgivare. Arbetet innefattar också dokumentation i verksamhetssystemet Treserva. Till viss del sker samverkan med sjukvården via systemet SAMSA. Alla socialsekreterare på enheten ingår i enhetens dagansvar/jour enligt rullande schema. Du föredrar ärenden på individnämnden och i förvaltningsdomstol tillsammans med din 1:e socialsekreterare.

ASI (Addiction Severity Index) är implementerat på enheten och vi har datastöd via ASI-Net.

Kvalifikationer
Du som söker tjänsten är utbildad socionom eller har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av att arbeta på en vuxenenhet med förekommande arbetsuppgifter för tjänsten. Vi ser gärna att du har utbildning i ASI (Addiction Severity Index) och MI. Har du tidigare kunskap inom vårt dokumentationssystem Treserva är det en fördel. Likaså om du har erfarenhet av SAMSA.

Du har goda kunskaper i den lagstiftning som råder; Socialtjänstlagen (SoL) samt Lagen om vård av missbrukare i vissa fall (LVM). Du har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, vilka uppfyller kraven för handläggning och dokumentation, rättssäkerhet och anpassat till brukarens förutsättningar.

Du tar ansvar, driver dina processer på ett strukturerat och planerat sätt samtidigt som du har förmåga att ställa om vid mer prioriterade uppgifter.

Du är stabil och kan behålla ditt lugn och din saklighet vid svåra situationer.

Du har en god samarbetsförmåga och lägger stor vikt vid att ge ett gott bemötande till såväl brukare som interna och externa samverkanspartners.

Du är positiv och tycker förändringsarbete är en viktig del i vårt arbete. Du bidrar till utveckling för helheten.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Eftersom arbetet kan innebära resor är det ett krav att du har körkort B.

Vi kommer påbörja intervjuer under ansökningsperioden så vänta inte med din ansökan.

Varmt välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Utvecklingen i Lerums kommun ska vara hållbar och vår styrning utgår från de globala målen i Agenda 2030.

Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.

Vi värnar om en god arbetsmiljö där du kan kombinera arbete och fritid. Som anställd hos oss får du tillgång till en rad förmåner, som friskvårdsbidrag och personalvårdsprogram. Läs mer om våra personalförmåner här: lerum.se/dina-formaner

Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i till exempel systeminloggning eller annan verifiering.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-03-25
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C235268".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Lerums kommun (org.nr 212000-1447)

Arbetsplats
Lerums kommun, Vuxenenheten

Kontakt
Enhetschef
Lena Hortin
lena.hortin@lerum.se
0302-52 11 05

Jobbnummer
9160108

Prenumerera på jobb från Lerums kommun, Vuxenenheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lerums kommun, Vuxenenheten: