Socialsekreterare till utredningsenheten
Ludvika kommun / Socialsekreterarjobb / Ludvika
2024-02-07
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Socialsekreterare till utredningsenheten" (publicerad 2024-06-07) ⬅️
Visa alla socialsekreterarjobb i Ludvika,
Smedjebacken,
Ljusnarsberg,
Fagersta,
Säter eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Ludvika kommun i Ludvika,
Borlänge,
Leksand eller i
hela Sverige I Ludvika är barn och ungdomar viktiga! Det visar vi genom att göra barnen och ungdomarna till navet i den kommunala organisationen. De flesta resurser riktade till barn och ungdomar har samlats under en och samma nämnd. Där finns förskola, grundskola, anpassad grundskola och även individ-och familjeomsorgen. Gemensamt för samtliga verksamheter är ett medvetet kvalitetsarbete för att ständigt utveckla och förbättra arbetet med barn och ungdomar.
Arbetsplatsen
Utredningsenheten behöver fylla på sin personalstyrka och behöver nu 2 nya socialsekreterare till enheten! Vi behöver socialsekreterare med inriktning mot utredning barn- och familj samt med inriktning mot insats.
Gruppen socialsekreterare som ansvarar för utredningsarbete av barn, unga och deras familjer har under de senaste åren upparbetat bra och tydliga rutiner avseende hur vi dokumenterar och utredningstekniskt arbetar med barnavårdsutredningar. Parallellt har enheten också på ett ambitiöst och seriöst sätt arbetat med hur vi på ett respektfullt sätt bemöter och kommunicerar med klienter. Vi har utvecklat möjligheten att arbeta med både utredningsuppdrag och olika behandlingsalternativ på hemmaplan - vilket är gynnsamt för både klienter och socialsekreterare.
Välkommen till oss!
Publiceringsdatum2024-02-07Dina arbetsuppgifterPå enheten arbetar ca 20 socialsekreterare fördelade på mottagning, utredning- och insatsarbete avseende barn och unga, utredning- och insatsarbete avseende vuxna med beroende/missbruksproblematik, två 1:e socialsekreterare (arbetsledare) samt en enhetschef. På IFO i Ludvika arbetar vi aktivt för att genom god samverkan mellan socialtjänstens fem enheter hitta fullgoda och bra hemmaplanslösningar.
Som socialsekreterare med inriktning mot insatser så arbetar du med att följa upp beviljade insatser (förutom placeringar som följs på en annan enhet). Du följer familjerna och är med och samordnar insatser såväl internt som externt. Du hanterar även anmälningar i dina ärenden och kan även vara medhandläggare i utredningar.
Vi jobbar framförallt med stöd av SoL, barnkonventionen och LVU-lagstiftningen.
I de allra flesta ärenden arbetar vi två och två, tillgång till nära arbetsledning finns, vi avsätter tid för reflektion och alla socialsekreterare har extern handledning.
KvalifikationerFör att lyckas i denna tjänst krävs en Socionomexamen samt kunskap om aktuell lagstiftning.
Du behöver ha en god förmåga att kunna uttrycka dig väl i tal och skrift i det svenska språket.
B-körkort är ett krav.
Meriterande
Vi ser det meriterande om du har erfarenhet från myndighetsutövning inom IFO, kunskap och erfarenhet av BBIC, systemiskt förhållningssätt, MI, Signs of safty och våld i nära relationer.
Dina personliga egenskaperVi söker dig som har ett intresse av människor och som gillar utmaningar, samverkan och socialt arbete. Du är flexibel, nyfiken, ansvarstagande och rustad med tålamod. Du har lätt att samarbeta men kan även ta egna initiativ och vara drivande. Då inflödet på ärenden varierar är det en fördel om du är stresstålig, trygg och gillar ett tempofyllt arbete. Du är bekväm med att arbeta självständigt men bör även ha lätt att samverka med kollegor i arbetsgruppen, på enheten men även med externa samverkansparter.
Det här får du av oss!
Förutom att arbeta med spännande frågor i en varierande vardag får du möjligheten att bli en del av en organisation som upprätthåller viktiga samhällsfunktioner för invånare i Ludvika kommun. Som anställd hos oss har du bland annat tillgång till friskvårdsförmåner, goda möjligheter till kompetensutveckling och växling av semesterdagstillägg. Läs gärna på ludvika.se under rubriken Jobba hos oss.
I Ludvika kommun arbetar vi efter vår värdegrund Lagandan som består av fyra principer: Relationer, Glädje, Lärande och Driv. Den bygger på samverkan och samarbete, en vi-känsla och en vilja att fortsätta utvecklas. Det är med Lagandan som vi tar oss an vårt uppdrag och strävan mot vår vision om att vara framtidens, tillväxtens och möjligheternas kommun.
Anställningsvillkor
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse.
Antal platser: 2
Övrig information
I enlighet med Lag (2013:852) om registerkontroll av personer som ska arbeta med barn, krävs att du som erbjuds tjänsten kan uppvisa ett utdrag ur Polismyndighetens belastningsregister. Detta önskar vi att du, liksom din legitimation medtar vid eventuell intervju tillsammans med ditt utbildningsbevis.
KontaktEnhetschef: Sandra Jansson Perälä,
sandra.janssonperala@ludvika.se, 0240-0240-862 58
Tf 1:e socialsekreterare Ann-Louise Haag,
ann-louise.haag@ludvika.se, 0240-868 28
1:e socialsekreterare Johanna Johansson,
johanna.johansson@ludvika.se, 0240-862 67
Arbetstagarorganisationer
SSR, nås via växeln 0240-860 00
Vision, nås via växeln 0240-860 00
Så ansöker duVälkommen med din ansökan senast den 29 februari. Intervjuer kommer att ske löpande.
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Vi undanber oss alla erbjudanden om kandidatförmedling samt annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-02-29
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Ludvika kommun (org.nr 212000-2270),
http://www.ludvika.se Körkort För detta jobb krävs körkort.
Jobbnummer 8451804
Observera att sista ansökningsdag har passerat.