Socialsekreterare till ekonomiskt bistånd

Avesta kommun, IFO 2 / Administratörsjobb / Avesta
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Avesta, Norberg, Hedemora, Fagersta, Säter eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Avesta kommun, IFO 2 i Avesta

Något fantastiskt händer nu i Avesta!
Avesta kommun är mitt i ett stort utvecklingsarbete där alla är med och bidrar med kompetens och engagemang. Vi är handlingskraftiga, professionella och vi bygger tillit. År 2020 är vi 25 000 invånare och har ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Nu går vi in mot upploppet på vår resa mot 2020. Vi gör den tillsammans - vill du vara med?

Socialtjänsten i Avesta arbetar på olika sätt för att utveckla utrednings- och uppföljningsarbetet kring barn, familjer, ungdomar och vuxna. Vi söker nya metoder och utvecklar intern och extern samverkan för att på bästa sätt göra bra bedömningar och hitta lösningar på de behov vi möter.
Nu söker vi en socialsekreterare till vår enhet som arbetar med ekonomiskt bistånd - försörjnings- och sysselsättningsenheten.

Som socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd ingår du i ett team om 17 medarbetare fördelat på enhetschef, förste socialsekreterare, mottagningssekreterare, socialsekreterare, rehabsamordnare, budget- och skuldrådgivare, konsumentvägledare, assistenter i vår reception samt handläggare för dödsboanmälningar och boende som bistånd. Vi har även två språkstöd som hjälper oss i vårt dagliga arbete.

Hos oss finns en nära arbetsledning från både enhetschef och förste socialsekreterare. Vi har även veckovisa träffar med vägledning i grupp. Vi har även extern processhandledning. Vår enhet kännetecknas av att kollegorna är tillmötesgående, ställer upp för varandra och tar nytta av varandras kompetens. Vi befinner oss i ett spännande skede med utveckling av e-tjänster, landsövergripande projekt och nya uppföljningsmetoder.

Är du vår nya kollega? Välkommen med din ansökan!


Publiceringsdatum
2018-11-16

Arbetsuppgifter
Som socialsekreterare ansvarar du för handläggning, utredning och beslut enligt socialtjänstlagen för dem som löpande ansöker om ekonomiskt bistånd/försörjningsstöd. Du arbetar i klientmöten, utreder, samordnar behov och insatser, dokumenterar och fattar beslut. Du deltar aktivt i samverkan med andra aktörer såsom Arbetsförmedlingen, arbetsmarknadsenheten, landstinget och Försäkringskassan.

Vi utvecklar hela tiden vår arbetsplats och vårt arbetssätt för att kunna möta de behov som uppkommer. I dina arbetsuppgifter ingår att aktivt delta i vårt utvecklingsarbete såväl internt som externt för att på kunna skapa de bästa förutsättningar för de personer som har behov av stöd från oss.


Kvalifikationer
För oss är det viktigt att du har ett stort engagemang och intresse för frågorna rörande ekonomiskt bistånd samt ett genuint intresse att förbättra situationen för de individer vi arbetar med.

Du som söker ska ha socionomexamen eller inneha socionomexamen inom en tid som arbetsgivaren bedömer som rimlig. Alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Tidigare erfarenhet av handläggning och utredning inom socialtjänsten är meriterande, främst med inriktning mot ekonomiskt bistånd. För arbetet krävs kunskap gällande aktuell lagstiftning samt övriga myndighetspublikationer som gäller för området.

Vi söker dig som är trygg och har förmåga att bibehålla fokus och lugn även i stressade situationer. Du har en god samarbetsförmåga och kan relatera till andra på ett lyhört och smidigt sätt. I arbetet är du strukturerad och du kan planera och driva dina egna ärenden självständigt samtidigt som du kan be om hjälp när det behövs.

I mötet med såväl klienter som dina medarbetare har du ett gott bemötande och värdesätter olikheter samt förstår hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet kan påverka dig själv och andra. Du har förmågan att anpassa din kommunikation utifrån klientens behov. Vi arbetar med att se möjligheter och coacha utifrån den enskilde individens styrkor. Utbildning och erfarenhet från ett lösningsfokuserat arbetssätt är därför meriterande.
Då en stor del av dina arbetsuppgifter handlar om att kommunicera med klienter, olika aktörer samt att arbeta med dokumentation krävs goda kunskaper i det svenska språket, i såväl tal som skrift. Du kan även göra dig förstådd på engelska, andra språkkunskaper är meriterande. Arbetet kräver att du har goda datakunskaper och att du har en dokumentationsvana. Kunskap i Procapita eller Lifecare är meriterande.

ÖVRIGT
FÖRMÅNER
Hos oss har du friskvårdstimme eller friskvårdspeng, tillgång till nyrenoverat personalgym alla dagar i veckan samt fria bad i kommunens badhus.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse. .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-12-02
Ange följande referens när du ansöker: C23092/2018
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Maria Kindblom maria.kindblom@avesta.se 0226-64 51 71

Företag
Avesta kommun, IFO 2

Adress
Avesta kommun, IFO 2
Avesta
77481 Avesta

Kontorsadress
Corneliusgatan 16 Avesta

Jobbnummer
4461202

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Avesta kommun, IFO 2

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Avesta kommun, IFO 2: