Socialsekreterare ekonomiskt bistånd
Kristianstads kommun / Socialsekreterarjobb / Kristianstad
2025-10-23
Visa alla socialsekreterarjobb i Kristianstad,
Bromölla,
Sölvesborg,
Hässleholm,
Östra Göinge eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kristianstads kommun i Kristianstad,
Hörby eller i
hela Sverige Verksamheten utredning försörjning består av ungefär 85 engagerade medarbetare som tillsammans arbetar mot målet att ha en etablerad och självförsörjande befolkning. Verksamheten är fördelad i fyra enheter med team och teamledare, arbetet är klientnära och omväxlande. Välkommen till en arbetsplats som både utmanar och inspirerar!
Din roll hos oss
I rollen ansvarar du, utifrån delegation, för en rättssäker handläggning och beslut i enskilda ärenden samt att upprättade rutiner följs. Du möter invånare med respekt och professionalitet och säkerställer att varje ärende handläggs och dokumenteras enligt aktuell lagstiftning, rutiner och riktlinjer. Du håller dig uppdaterad och följer arbetsgivarens policys och rutiner gällande för anställningen, samt kring verksamhetens mål. I ditt arbete upprättar du genomförandeplaner med aktivt arbete mot självförsörjning.
Vid behov fungerar du som medhandläggare i mer komplexa ärenden och du kan även ta specialuppdrag såsom att vara arkivredogörare. Vidare deltar du aktivt i utvecklingsarbete mot verksamhetens mål, kan hålla samverkansforum samt vara handledare för kandidater. Ansvarsområden:
• Individerna i hushållen på den egna tjänsten.
• De specialuppdrag som är tilldelade.
• Tar aktivt ansvar för den psykosociala arbetsmiljön.
Vem söker vi?
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan jämförbar examen som arbetsgivaren finner likvärdig samt utbildning i socialrätt. Vi vill att du har erfarenhet av myndighetsutövning och handläggning av ekonomiskt bistånd.
Kommunikation och dokumentation är en viktig del av dina arbetsuppgifter, där din förmåga att uttrycka dig tydligt och strukturerat på svenska, både i tal och skrift kommer väl till pass. Du hanterar IT-verktyg som exempelvis Officepaket och Outlook som en naturlig del i ditt arbete och vi vill även att du har kunskap om olika digitala sätt att kommunicera samt att du självständigt kan söka kunskap via digitala verktyg.
Vi söker dig som är trygg i dig själv, har analysförmåga, är flexibel, kreativ och modig. Du vågar se, ta ansvar och kan hantera svåra akuta situationer och har förmåga att fatta beslut. Förmåga att dra slutsatser och skapa fungerande lösningar genom analyser av information krävs också i rollen. Du har integritet och står för god etik. Samarbete är en självklarhet för dig och du kan skapa och bibehålla goda relationer både internt och externt. Vidare kan du omvandla teoretisk kunskap till praktisk handling, självständigt ta ansvar för att uppdatera dina kunskaper samt förmedla kunskap till kollegor. Du behöver kunna arbeta både självständigt och tillsammans med kollegor och samarbetspartners. Du är strukturerad person med förmåga att planera, prioritera, följa upp och avsluta aktiviteter och arbetsuppgifter.
Det här är vi
Möt framtiden med oss i arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet.
Vi erbjuder
Hos oss får du kontinuerlig kompetensutveckling genom praktisk erfarenhet av olika ärenden. Du ges möjlighet att delta i samråd och handledning. Utveckling sker även genom mentorskap eller samarbete med mindre erfarna kollegor. Det finns möjlighet att fördjupa sina kunskaper inom rättsområdet genom att ta del av juridiska nyheter, JP Infonet och domar.
Vidare finns möjlighet att ta sig an specialuppdrag inom ramen för tjänsten. Vi erbjuder vidareutbildningar, exempelvis till Case Manager, handledarutbildning, samt kurser via Utbildningsportalen och andra utbildningar som kommunen tillhandahåller - såsom Mental Health First Aid. Slutligen har du också möjlighet att initiera och aktivt delta i samverkan, vilket bidrar till en stärkt helhetssyn och ökad kvalitet i arbetet.
Vi är drygt 7000 medarbetare i Kristianstads kommun som gör skillnad i människors vardag, varje dag. Hos oss hittar du medarbetare som brinner för välfärden och vill utveckla idéer till verklighet. Kristianstads kommun erbjuder flera olika karriärvägar så att du kan utvecklas genom hela arbetslivet. Läs mer om våra förmåner och oss som arbetsgivare här. (
https://www.kristianstad.se/jobbochforetagande/jobbochpraktik/kommunensomarbetsgivare.670.html)Bra att veta
Har du skyddade personuppgifter ska du inte ansöka via ansökningsknapp. Istället skickar du din ansökan med posten eller lämnar ansökan på Rådhus Skåne. Märk kuvertet med titel och referensnummer. Har du frågor kan du kontakta medborgarcenter 044-13 50 00.
Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93. Välj 1 - Visma Recruit och 2 - arbetssökande.
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-11-16
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "AOV-2025-79".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Kristianstads kommun (org.nr 212000-0951)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Kristianstad kommun, Utredning Försörjning
Kontakt Enhetschef
Jeccika Brorsson
jeccika.brorsson@kristianstad.se 044-13 27 40 Jobbnummer 9571380