Socialsekreterare, ekonomiskt bistånd
Kristianstads kommun / Socialsekreterarjobb / Kristianstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla socialsekreterarjobb i Kristianstad,
Bromölla,
Sölvesborg,
Hässleholm,
Östra Göinge eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kristianstads kommun i Kristianstad,
Hörby eller i
hela Sverige Vi arbetar utifrån vår vision Möjlighet att lyckas och vår värdegrund som utgår från de fem begreppen: Respektfull, Delaktighet, Resultatinriktad, Professionell och Tillitsfull. Orden är grunden i vårt varumärke och de beskriver hur förvaltningen vill uppfattas av dem vi är till för.
Verksamheten Utredning försörjning har cirka 70 medarbetare som arbetar för att nå målet att ha en etablerad och självförsörjande befolkning. Verksamheten är fördelad i tre enheter, Försörjningsenheten, Planeringsenhet 1 och Planeringsenhet 2. Arbetet är klientnära och omväxlande.
Försörjningsenheten söker nu 4 socialsekreterare med erfarenhet av ekonomiskt bistånd för att stärka upp vår mottagning och arbetet med fortlöpande ansökningar. Löpande urval kommer att ske under ansökningsperioden.
Vi ser fram emot din ansökan!
Publiceringsdatum2022-02-09ArbetsuppgifterI det dagliga arbetet kommer du i kontakt med individer och familjer i olika utsatta situationer. Arbetet bygger på behovsanpassade lösningar där du samverkar med övriga kollegor inom förvaltningen och inom andra förvaltningar, myndigheter och verksamheter.
Det innebär varierande uppgifter som handläggning, utredning, myndighetsutövning, kontakt med externa samarbetspartners, rådgivning, och uppföljning. Hos oss på Försörjningsenheten arbetar vi med mottagande av nya ansökningar, löpande försörjningsstöd, planering mot självförsörjning, tandvårdsfrågor, sysselsättningsplatser, förmedlingskonton, dödsbo, återkrav, avgifter och FUT. Vi tar emot nya ansökningar och gör den första utredningen av rätten till ekonomiskt bistånd. Vi arbetar med metoden Extraordinära resultat.
Försörjningssenheten har 21 medarbetare och två teamledare som ansvarar för daglig arbetsledning. Vi söker nya kollegor för arbete med i huvudsak mottag av nya ärende och rådgivning till medborgare som kontaktar oss men även för arbete med fortlöpande ärende. Samverkan internt och externt är en naturlig del av arbetet.
KvalifikationerDu som söker har socionomexamen eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du ska ha erfarenhet av myndighetsutövning inom ekonomiskt bistånd. Meriterade för tjänsten är minst två års erfarenhet från ekonomiskt bistånd. Arbete med mottagningsarbete inom ekonomiskt bistånd är meriterande.
Goda allmänna datakunskaper är en förutsättning för tjänsten då viss hantering sker digitalt. Goda kunskaper i Officepaketet är meriterande liksom erfarenhet av arbete i verksamhetssystem Lifecare. Du behöver ha förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och det är positivt om du har kunskaper i flera språk.
För att lyckas i rollen ser vi gärna att du har förmågan att skapa och bibehålla goda relationer, både intern och externt. Du samarbetar väl med personer i olika sammanhang och funktioner. Vidare är det positivt om du har förmåga att arbeta med andra människor; att lyssna, visa empati och respekt. Du är prestigelös och uppmärksammar och belönar andras bidrag. Vi ser gärna att du har förmåga att planera och organisera ditt arbete är ett krav. Du har lätt för att sätta upp mål, organisera resurser, följa upp och avsluta aktiviteter. Det är en fördel om du kan prestera i en pressad miljö och hantera svåra situationer. Du förblir optimistiskt inför utmaningar och kan ge och ta emot konstruktiv feedback.
ÖVRIGT
Möt framtiden med oss i arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet.
I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.
Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer. Du kan också lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00.
Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken
https://zero.comaround.com/sv-se/.Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-03-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagKristianstads kommun
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "AOV-2022-4".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Kristianstads kommun (org.nr 212000-0951)
Arbetsplats Kristianstad kommun, Utredning Försörjning
Kontakt Enhetschef
Jeccika Brorsson
jeccika.brorsson@kristianstad.se 044-13 27 40 Jobbnummer 6328734
Observera att sista ansökningsdag har passerat.