Socialsekreterare, ekonomiskt bistånd

Kristianstads kommun / Administratörsjobb / Kristianstad
2018-10-10
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Socialsekreterare, ekonomiskt bistånd" (publicerad 2022-02-09) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Kristianstad, Bromölla, Sölvesborg, Hässleholm, Östra Göinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kristianstads kommun i Kristianstad, Hörby eller i hela Sverige

Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 84 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund. Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för kreativa människor som vill lyfta tillsammans med oss. Vårt arbete gör skillnad i människors vardag!

Möt framtiden med oss i arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet.



Vi arbetar utifrån vår vision Möjlighet att lyckas och vår värdegrund som utgår från de fem begreppen: Respektfull, Delaktighet, Resultatinriktad, Professionell och Tillitsfull.

Orden är grunden i vårt varumärke och de beskriver hur förvaltningen vill uppfattas av dem vi är till för.

Hos oss arbetar vi bland annat med försörjningsstöd, boendefrågor, budget och skuldrådgivning, våld i nära relationer och att stödja ungdomar och vuxna i integration och etablering i det svenska samhället. Verksamheten Utredning har ca 120 medarbetare som arbetar för att nå målet att ha en etablerad och självförsörjande befolkning.

Verksamheten är fördelat i enheter med team och teamledare. Myndighetsenheten team 1-4, som är en del av utredning, består av ca 25 medarbetare. Vi vill skapa en organisation som ger förutsättningar för våra medborgare att få hjälp av oss. Vi vill också skapa rimliga förutsättningar för våra medarbetare att kunna utföra sitt arbete i en god arbetsmiljö.

Publiceringsdatum
2018-10-10

Dina arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta med vuxna personer över 25 år i arbete mot självförsörjning. Som socialsekreterare hos oss utreder du rätten till ekonomiskt bistånd. Med stöd av motivations och rehabiliteringsarbete för du klienterna närmre självförsörjning. Arbetet består såväl av klientkontakter, kontakter med samarbetspartners samt dokumentation och du samverkar både internt och externt.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan examen som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Kurs i socialrätt på högskolenivå krävs för arbetet. Vi ser gärna att du har utbildning i samtalsmetodik, MI utbildning. Erfarenhet av arbete med handläggning av försörjningsstöd är meriterande liksom erfarenhet av att möta människor i kris.

Du har datorvana med goda kunskaper i Office-paketet. Det är meriterande om du tidigare har arbetat i Procapita. Eftersom kommunikation och dokumentation ingår i arbetet behöver du kunna uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift.

Som person har du ett gott bemötande och kan hantera människor i kris. Din förmåga att både kunna sätta gränser och visa empati behövs i arbetet. Du behöver också ha god samarbets- och struktureringsförmåga.

Anställningsvillkor

Vi erbjuder tre tillsvidareanställningar på heltid med placering på Östra kommunhuset med direkt närhet till busshållplats. Tillträde är i mitten av januari eller snarast möjligt.

Har du frågor om tjänsterna är du välkommen att kontakta Annelie Fröjdh, enhetschef på telefon 044-13 20 48.

Sista dag att ansöka är I denna rekrytering arbetar vi med löpande urval, vilket innebär att vi kontinuerligt kallar sökande till intervju. Är du intresserad ber vi dig att skicka in din ansökan snarast, då anställning kan ske innan sista ansökningsdag om vi hittar rätt kandidat. Annonsen visas längst till och med 2018-11-05.

Välkommen med din ansökan via länken nedan tillsammans med CV och personligt brev. Har du frågor om hur du gör din ansökan kontakta systemets support på 0520-58 00 50 eller via supportrutan.

I Kristianstads kommun tillämpas heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Rökfri arbetstid tillämpas.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Mitten av januari eller snarast möjligt tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-11-05
Ange följande referens när du ansöker: AOV-2018/773
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Annelie Fröjdh, enhetschef 044-13 20 48

Företag
Kristianstads kommun

Adress
Kristianstads kommun
Västra storgatan 12
29180 Kristianstad

Kontorsadress
Västra storgatan 12

Jobbnummer
4394654

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kristianstads kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kristianstads kommun: