Socialchef till Askersunds kommun

AxÖ Consulting AB / Administratörsjobb / Askersund
2024-10-11


Visa alla administratörsjobb i Askersund, Laxå, Kumla, Hallsberg, Motala eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos AxÖ Consulting AB i Askersund, Laxå, Kumla, Hallsberg, Degerfors eller i hela Sverige

"Välkommen att bli en del av vår kommun, där över 1 000 medarbetare arbetar för Askersunds fortsatta framgång.

Här, vid Sveriges hemligaste skärgård, skapar vi en gemenskap präglad av olikheter och engagemang. Tillsammans bygger vi en attraktiv och hållbar plats att kalla hem!" Joakim Ljungqvist, Kommundirektör Askersunds kommun.

Askersunds kommun, belägen vid Norra Vättern, söker nu en socialchef som vill fortsätta leda utvecklingen av kommunens socialförvaltning. Med våra 11 450 invånare strävar kommunen efter att utveckla en socialtjänst som möter framtidens utmaningar. Som socialchef har du en unik möjlighet att leda denna förändring och fortsätta bygga en hållbar välfärd för kommunens invånare.

Ditt framtida uppdrag

Med ett ansvar för 475 anställda inom socialförvaltningen är din roll som socialchef att säkerställa att kommunen erbjuder högkvalitativ vård och omsorg inom områden som individ- och familjeomsorg, äldreomsorg, funktionsstöd och kommunal hälso- och sjukvård.

Den demografiska utvecklingen och en snabb digitalisering ställer nya krav på socialtjänsten, och socialförvaltningen i Askersunds kommun är mitt i en utvecklingsfas. "Vi står inför spännande utmaningar, men också möjligheter. Vi söker en ledare som kan driva denna förändring med kraft och engagemang," säger Joakim Ljungkvist om den nya socialchefens uppdrag.

I rollen ingår att leda socialförvaltningens ledningsgrupp och tillsammans med 18 chefer ansvara för förvaltningens långsiktiga utveckling. Samverkan med andra kommuner, myndigheter och aktörer som SKR (Sveriges Kommuner och Regioner) blir avgörande, och den nya socialtjänstlagen ställer krav på strategisk förnyelse. Att hålla ett vakande öga på omvärlden och integrera nya arbetssätt blir en viktig del av arbetet.

Att leda med hjärta och strategi

Som socialchef i Askersunds kommun har du en ledande roll i att skapa en hållbar verksamhet med fokus på såväl dagens som framtidens behov. Du har också en djup förståelse för de utmaningar och möjligheter som den kommunala välfärden står inför. Din förmåga att strukturera och utveckla arbetet inom socialförvaltningen bidrar direkt till kommunens framgång och invånarnas välmående. "Vi behöver en ledare som både kan se helheten och samtidigt vara nära verksamheten - någon som förstår vikten av att skapa en god arbetsmiljö för våra medarbetare," förklarar Joakim Ljungqvist vidare.

Är du redo att anta utmaningen och vara en del av Askersunds kommuns utveckling?

Exempel på arbetsuppgifter:

- Driva strategisk utveckling, inklusive anpassning till ny lagstiftning och digitalisering.
- Förse socialnämnden med beslutsunderlag och säkerställa korrekt implementering.
- Ansvara för 475 anställda och 18 chefer inom socialförvaltningen.
- Övergripande ansvar för ekonomi, arbetsmiljö och resursanvändning.
- Omvärldsbevakning och samverkan med andra kommuner och organisationer.

Du rapporterar direkt till kommundirektören och har ett nära samarbete med socialnämnden. Du är en del av kommundirektörens ledningsgrupp.

För att lyckas i rollen ser vi att du har:

- Relevant akademisk utbildning.
- Erfarenhet från politiskt styrda organisationer.
- Insikt i de verksamhetsområden som förvaltningen ansvarar för.
- Dokumenterad erfarenhet av att leda medarbetare samt ansvar för budget, resultat, uppföljning och verksamhet.
- Erfarenhet av utvecklings- och förändringsarbete inom ex digitalisering.

Meriterande är erfarenhet av en liknande roll i en politiskt styrd organisation samt indirekt ledarskap, där du leder genom andra chefer.

Erfarenheter från näringslivet och arbete inom en konkurrensutsatt marknad kan vara en värdefull resurs i vår verksamhet. Vi ser fram emot att höra hur just dina kunskaper och erfarenheter kan stärka oss i den här rollen!

Välkommen att anmäla intresse för tjänsten

Känner du att du är rätt person för uppdraget? Då ser vi gärna att du skickar in din intresseanmälan till oss senast 3 november 2024. All administration i denna rekryteringsprocess kommer att hanteras av AxÖ Consulting.

För mer information kontakta Anneli Wallin:

- anneli.wallin@axoconsulting.se
- 072-398 02 77

Observera att en bakgrundskontroll kan förekomma för slutkandidater. Bakgrundskontrollen syftar till att verifiera den sökandes arbets- och utbildningshistorik samt eventuella andra relevanta uppgifter. Denna praxis bidrar till att upprätthålla hög integritet och trovärdighet i vår rekryteringsprocess.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning kommer att göras. Säkerhetsprövningen innefattar bakgrundskontroll och en säkerhetsprövningsintervju. Registerkontroll kan, i enlighet med säkerhetsskyddslagen, komma att genomföras innan anställning.

AxÖ Consulting AB har lång och gedigen erfarenhet från rekryterings- och konsultbranschen och har arbetat med såväl privat marknad som inom offentlig sektor. För mer information och ansökan besök www.axoconsulting.se. Vi tar tyvärr inte emot ansökningar via brev eller e-post.
Varmt välkommen med din ansökan.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-11-03
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2024/234".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
AxÖ Consulting AB (org.nr 559099-7531)

Arbetsplats
AxÖ Consulting

Kontakt
Anneli Wallin
0723980277

Jobbnummer
8952363

Prenumerera på jobb från AxÖ Consulting AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos AxÖ Consulting AB: