SiS söker jurister med funktionsansvar
Statens institutionsstyrelse / Juristjobb / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla juristjobb i Solna,
Sundbyberg,
Stockholm,
Danderyd,
Lidingö eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Statens institutionsstyrelse i Solna,
Sundbyberg,
Stockholm,
Ekerö,
Södertälje eller i
hela Sverige Statens institutionsstyrelse, SiS, är en myndighet som ansvarar för individuellt anpassad tvångsvård för ungdomar med komplex psykosocial problematik och för vuxna med missbruk. SiS verkställer även sluten ungdomsvård. Det gör vi på ungdomshem och hem för vuxna med missbruk, över hela landet. Hos oss på SiS blir ditt arbetsliv en spännande utmaning. Oavsett var i vår organisation du arbetar, eller vilken tjänst du har, hjälper du till att skapa livsviktig förändring.
På huvudkontoret i Solna Business Park är vi ca 350 medarbetare och tillsammans arbetar vi för att stötta och utveckla myndigheten med ca 4000 medarbetare.
Publiceringsdatum2024-01-04Dina arbetsuppgifterSiS söker två jurister för beredning av ärenden till myndighetens personalansvarsnämnd (se även annons vår andra annons) till en ny beredningsorganisation för myndighetens personalansvarsnämnd, med placering på rättsavdelningen, sektionen för myndighetsjuridik.
Rättsavdelningen är indelad i tre sektioner. Förutom sektionen för myndighetsjuridik består avdelningen av sektionen för verksamhetsjuridik och sektionen för informationsförsörjning. På rättsavdelningen präglas arbetet av hög tillgänglighet för verksamheten då vi arbetar brett mot hela myndigheten. Sektionen för myndighetsjuridik ansvarar för rättslig styrning, stöd och uppföljning när det gäller juridiska frågor som är myndighetsövergripande. Sektionen ansvarar även för utveckling och uppföljning av myndighethetens gemensamma besluts- och beredningsprocesser. Vidare ansvarar sektionen för ärenden om utlämnande av allmän handling som ska prövas av huvudkontoret.
Personalansvarsnämnden är ett arbetsgivarorgan och fattar beslut, flera av dem innefattar myndighetsutövning. Nämnden utövar vissa av de befogenheter som arbetsgivaren har i förhållande till arbetstagarna med iakttagande av regeringsformens krav på opartiskhet och saklighet. Nämndens avgöranden är att betrakta som arbetsgivarsidans beslut i ett arbetsgivar- och arbetstagarförhållande. Ansvaret för beredningsorganisationen för personalansvarsärenden överförs från HR-avdelningen till rättsavdelningen den 1 mars 2024. Rättsavdelningen bygger med anledning av detta en ny beredningsorganisation för dessa ärenden. Du har nu möjlighet att vara med på en förändringsresa som syftar till att skapa arbetssätt som säkerställer likvärdighet, effektivitet och rättssäkerhet.
Denna tjänst består av två delar. Du bereder ärenden till personalansvarsnämnden, sammanställer praxis och bedriver visst utvecklingsarbete, såsom att ta fram rutiner för handläggningen och att utbilda inom området. Du har även ett funktionsansvar som innebär att säkerställa att beredningsorganisationens ärenden handläggs på ett rättssäkert och effektivt sätt. Dina arbetsuppgifter kommer att innefatta ett tätt samarbete med HR-avdelningen, eftersom personalansvarsnämndens beslut är en viktig del i myndighetens arbetsgivarpolitik. Resor kan förekomma i tjänsten.
KvalifikationerVi söker dig som har
• Juristexamen omfattande minst 270 hp
• Notariemeritering vid allmän domstol eller förvaltningsdomstol
• Minst sex års arbetslivserfarenhet inom statlig verksamhet, notariemeriteringen inräknad
• God kommunikativ förmåga, såväl muntligt som skriftligt, på svenska
Det är meriterande om du också har
• Fullgjort assessorsutbildning vid kammarrätt eller hovrätt
• Varit föredragande vid Arbetsdomstolen
• Förvärvat kunskaper genom arbete inom arbetsrätt eller socialrätt
• Erfarenhet av att utbilda
Du är en driven person med ett självständigt arbetssätt och ditt arbete håller hög kvalitet. Vidare har du god samarbetsförmåga, är noggrann och har lätt för att strukturera komplexa problem. Du har en bra kommunikativ förmåga och kan förklara juridiska frågeställningar på ett enkelt och lättförståeligt sätt. Det är viktigt att du trivs med att arbeta i ett högt tempo. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
På SiS månar vi om ett gott medarbetarskap. Det innebär att du som medarbetare tar ansvar för ditt arbete, bidrar till utveckling och medverkar till ett gott samarbete. Läs mer om vårt medarbetarskap.
Anställning:
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.
Ansökan:
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg, tester och arbetsprover kan komma att ingå i rekryteringsprocessen.
SiS arbetar aktivt mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande.
För arbete på våra institutioner gör SiS registerkontroll innan anställning.
Inför rekryteringsarbetet har Statens institutionsstyrelse tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Läs gärna mer om oss på
https://www.stat-inst.se/jobba-hos-oss/ Ersättning Individuell lönesättning
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-02-28
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Statens Institutionsstyrelse (org.nr 202100-4508),
https://www.stat-inst.se/ Arbetsplats Statens institutionsstyrelse
Kontakt SEKO
Peter Kvist
010-453 41 09 Jobbnummer 8369731
Observera att sista ansökningsdag har passerat.