Service Transition Manager till IT Operations

Scania IT / Supportteknikerjobb / Södertälje
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla supportteknikerjobb i Södertälje, Salem, Ekerö, Nykvarn, Botkyrka eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Scania IT i Södertälje, Oskarshamn eller i hela Sverige

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 42 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2014 uppgick faktureringen till 92,1 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6 miljarder kronor.
IT Operations inom Scania IT har till uppgift att ansvara för drift och support av Scanias globala IT-miljöer samt ansvara för processer och verktyg som ska kvalitetssäkra och effektivisera våra tjänsteleveranser.

Du kommer att vara en framstående medarbetare inom gruppen IT Service Transition (IPOD) som har ett globalt ansvar för utveckling och förvaltning av processer baserade på ramverket ITIL samt tjänster och verktygsansvar som nyttjas av Scania IT. Inom IPOD finns ansvar för bl.a. Change-, Knowledge-, Service Asset och Configuration Management samt även tjänsteansvar för flertalet verktyg.

Som Transition Manager kommer du att arbeta tvärfunktionellt inom hela Scania IT med ett globalt processansvar. Du arbetar tillsammans med resten av gruppen med både projektkontor och operationell support. I rollen som Transition Manager är du mer eller mindre involverad i hela projektets livscykel. Övergripande samordning är också av högsta vikt för drift- och produktionssättningar inom ren förvaltning. Processerna genomgår ständig utveckling och för närvarande står vi inför nya utmaningar med att vidareutveckla våra processer och verktygsstöd i samarbete med Volkswagen.

Publiceringsdatum
2015-07-13

Arbetsuppgifter
• underhålla kontaktytor med lokala och tvärfunktionellt globala supportteam
• hantera kunders förväntningar under hela on-boarding-processen
• delta i och leda kundmöten
• säkerställa löpande kunskapsdelning globalt
• säkerställa utbildningsmaterial för att stödja Change och Transition
• utveckla processer och metoder samt kravställa verktygsförändringar
• ingå i relevanta processforum inom Scania IT globalt
• ständigt arbeta med processers strategiska, taktiska och operativa mål för att säkra kortsiktiga och långsiktiga resultat för Scania IT
• följa upp processers resultat och agera på avvikelser
• samordna och följa upp applikations-releaser i test- och produktionsfas
Din profil.relevant högskoleutbildning, alternativt motsvarande arbetslivserfarenhet
• omfattande kunskaper inom Service Transition Management och dess roll inom IT- utvecklingens fulla livscykel
• god kommunikationsförmåga skriftligt som muntligt, både på svenska och engelska
• förmåga att etablera effektiva arbetsrelationer
• förmåga att prioritera och organisera effektivt
• förmåga att jobba mot deadlines och tidvis arbeta under press
• förmåga att arbeta självständigt och samtidigt vara ledande inom ett globalt team
• mod att testa nya arbetssätt och införliva processer
• bra på att kompetens överföra och dela kunskap och tidigare erfarenheter inom organisationen
• du känner starkt för och har goda kunskaper om process- och metodarbete
• du tycker det är viktigt med helheten och detaljer utifrån helheten (LEAN)
• du känner starkt för att utveckla och att utvecklas tillsammans med gruppen
• som person är du positiv, utåtriktad, driven och en utpräglad lagspelare
• du har en positiv inställning och ser möjligheter där andra ser hinder. Du är intresserad av människor, har lätt för att bygga relationer och är resultatinriktad.
Dina kompetensområden innefattar: .förmåga att organisera sig själv och andra, inklusive effektiv schemaläggning, prioritering och att slutföra uppgifter under tidspress
• kunskap om vad som krävs för att åstadkomma en konsekvent förstklassig kundservice internt och/eller externt
• öga för att identifiera inkonsekvenser inom applikations-release och mod att fatta beslut
• kunskap inom Microsoft Office-program
• dokumenterad erfarenhet av att implementera Change & best practice
• minst 2 års erfarenhet av att specifikt arbeta med Change och Transition Management, såväl strategiskt såsom operativt
• att känna sig bekväm i att anta ägande för det egna arbetsområdet, identifiera behov av åtgärder samt aktivt agera på dessa och samtidigt vara en lagspelare
Meriterande: .certifiering inom ITIL
• gedigen erfarenhet av processutveckling
• tidigare dokumenterad erfarenhet av etablerade Service Transition Management-processer och policies
• tidigare erfarenhet av nära samarbete med projektledare och linjeorganisation att se till att Service Transition Management kriterier uppfylls
• kunskap/erfarenhet av Scanias arbetssätt och värderingar
• erfarenhet av LEAN
• tyska språkkunskaper

Ytterligare information
Kontakta gärna Ercan Bahar (Scania Rekryteringscenter), tfn 08-553 512 01 eller Sofia Westerberg (Gruppchef), tfn 08-553 536 16.

Varaktighet, arbetstid
Tillsvidare
Heltid

Ersättning
Fast månads- vecko- eller timlön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-08-10
Sök via vår hemsida Klicka på denna länk för att göra din ansökan
Ansökan ska innehålla personligt brev, CV och betygskopior.
Annonsering gäller från 2015-07-10
Ange följande referens när du ansöker: Jobb Id:20152255

Företag
Scania IT

Adress
Scania IT
15127 SÖDERTÄLJE

Kontorsadress
Nyköpingsvägen 41

Övriga kontaktuppgifter
Telefonnummer: 08-55385000
Faxnummer: 08-55383839

Jobbnummer
2343786

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Scania IT

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Scania IT: