Samordnare för placerade barns skolgång
Eskilstuna kommun, Socialförvaltningen / Socialsekreterarjobb / Eskilstuna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla socialsekreterarjobb i Eskilstuna,
Kungsör,
Västerås,
Strängnäs,
Hallstahammar eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Eskilstuna kommun, Socialförvaltningen i Eskilstuna Vill du vara med och utveckla socialförvaltningens och barn- och utbildningsförvaltningens gemensamma arbete för att säkra placerade barns skolgång? Vi söker nu dig som samordnare i ett nytt uppdrag!
Som samordnare är din organisatoriska tillhörighet socialförvaltningens utredningsenheter barn och familj, där du arbetsleds av enhetschef och processutvecklingsledare. I ditt uppdrag samverkar du med flera olika funktioner inom förvaltningarna barn- och utbildningsförvaltningen samt socialförvaltningen. Funktionerna kan avse utvecklare, teamledare, socialsekreterare, administrativ personal, förvaltningsledning med flera, vilka är placerade inom olika enheter. Samverkansrollen blir länken mellan dessa olika kompetenser och möjliggör därmed bästa samarbete för placerade barns trygga skolgång.
Inom Eskilstuna kommun har vi beslutat att vi ska arbeta enligt SAMS (samverkan socialtjänst och skola) i arbetet med skolgång för placerade barn. SAMS övergripande syfte är att säkerställa en obruten skolgång för placerade barn och unga när placeringen medför skolbyte. Som samordnare blir arbetet med SAMS en stor del av ditt uppdrag. Läs mer om uppdraget nedan!
Publiceringsdatum2022-07-22ArbetsuppgifterBrinner du för placerade barns rätt till en fungerande skolgång? Har du förmågan att samordna olika funktioner och tillsammans hitta nya, utvecklande arbetssätt? Vi söker nu dig som samordnare för arbete med placerade barns skolgång!
I rollen som samordnare är du med och leder arbetet med att utveckla våra arbetssätt för att säkra skolgången för placerade barn. Du arbetar utifrån SAMS som metod för att få till en fungerande samverkan mellan skola och socialtjänst. Ditt arbete innefattar bland annat att:
• Implementera SAMS tillsammans med representanter från BUF, samt följa upp genomförandet
• Medverka i framtagande och implementering av rutiner och överenskommelser inom socialförvaltningen och i samverkan med barn- och utbildningsförvaltningen med utgångspunkt i SAMS
• Hålla i information/utbildning gällande SAMS och obruten skolgång för personal
• Stödja socialsekreterare i att
- säkerställa att placerade barn får obruten skolgång med utgångspunkt i SAMS
- sköta kontakter med utbildningsförvaltningen i Eskilstuna och i placeringskommuner inför placering och hemtagning
- eftersöka skolplats i samband med att placering eftersöks (i nära samarbete med familjehemssekreterare och placeringssamordnare)
I tjänsten ingår regelbundna träffar och löpande samverkan med nyckelfunktioner inom barn- och utbildningsförvaltningen samt deltagande på SAMS-träffar med Socialstyrelsen, Specialpedagogiska skolmyndigheten och Skolverket. I tjänsten ingår även att utveckla arbetssätt och ge socialsekreterarna stöd för att se till att alla placerade barn får en hälsoundersökning och sina behov tillgodosedda gällande hälsa. Låter uppdraget spännande?
KvalifikationerVi söker dig med
• Utbildning som socionom eller motsvarande
• Erfarenhet av socialt arbete med placerade barn
Meriterande är om du har
• Ledarskapsutbildning
• Erfarenhet av att driva verksamhetsutveckling, gärna inom frågor kopplat till socialt arbete och/eller skolplacering
• Erfarenhet av projektledning, gärna inom frågor kopplat till socialt arbete och/eller skolplacering
• Erfarenhet av att utbilda/informera personalgrupper
• Erfarenhet av att upprätta och implementera rutiner och överenskommelser
• Erfarenhet av systematiskt samarbete med olika myndigheter
Dina personliga egenskaper är viktiga för att lyckas i uppdraget. Vi ser därför att du är serviceinriktad i arbetet med olika funktioner, lösningsfokuserad för att kreativt skapa nya fungerande arbetssätt och har en pedagogisk samt vägledande förmåga i samarbetet med andra. Dina initiativtagande och drivna egenskaper skapar förutsättningar att nå resultat i arbetet och tillsammans med övriga funktioner testa nya tillvägagångssätt.
Vi önskar dig varmt välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Socialförvaltningen ansvarar för arbetet med att skapa social trygghet för barn, ungdomar och vuxna. Målet är att arbeta för att uppnå social uthållighet. Inom socialförvaltningen bedrivs kvalificerat och välutvecklat socialt arbete. Förvaltningens arbete innehåller både myndighetsutövning samt behandlande och stödjande insatser för barn, ungdomar, vuxna och familjer.
Vill du vara med och leda vägen?
Vi erbjuder en arbetsplats som går före och leder vägen i en av Sveriges mest hållbara kommuner. Tillsammans med kompetenta och engagerade medarbetare är du med och utvecklar Eskilstuna genom goda hållbara möten, vägledning och service. Genom ett aktivt och modigt medarbetarskap samt ett tillitsfullt och engagerat ledarskap är du med och driver förändring. Du gör skillnad för människor varje dag.
Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.
Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan eftersom den ligger till grund för vårt urval.
Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals Gata 3 D. Märk din ansökan med Rekryteringsenheten och annonsens referensnummer.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-08-14
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagEskilstuna kommun, Socialförvaltningen
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "7531".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Eskilstuna kommun (org.nr 212000-0357)
Arbetsplats Eskilstuna kommun, Socialförvaltningen
Kontakt Eskilstuna direkt
016- 710 10 00 Jobbnummer 6837350
Observera att sista ansökningsdag har passerat.