Registrator / Assistent
Statens Historiska Museer / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Statens Historiska Museer i Stockholm,
Botkyrka,
Håbo,
Linköping,
Mölndal eller i
hela Sverige Statens historiska museers uppgift är att främja kunskapen och intresset för Sveriges historia samt att bevara och utveckla det kulturarv som myndigheten förvaltar. Vår verksamhet ska vara en angelägenhet för alla människor i samhället. Hos oss finner du en familj av välkända museer: Ekonomiska museet - Kungliga myntkabinettet, Hallwylska museet, Historiska museet, Livrustkammaren, Skoklosters slott, Sveriges museum om Förintelsen och Tumba bruksmuseum. Inom myndigheten finns också uppdragsverksamheten Arkeologerna med kontor runt om i landet.
Verksamheten
Avdelningen för verksamhetsstöd ansvarar för funktionerna HR, ekonomi, registratur, arkiv, säkerhet, fastigheter och lokaler, upphandling och inköp. Avdelningen består av ett 25-tal medarbetare.
Myndigheten har som diarium Public360 Online och vi har mellan 1000 - 1500 ärenden per år. Registraturen består av två registratorer, varav en är huvudregistrator och den andra är registrator/avdelningsassistent. Registratorerna arbetar nära myndighetens arkivarie och hela verksamheten.
Publiceringsdatum2022-10-10Dina arbetsuppgifterRollen som registrator innebär sedvanliga registratorsuppgifter såsom
• Löpande diarieföring
• Postöppning och bevakning av myndighetens officiella e-post
• Utlämnande av handlingar och sekretessbedömning
• Ge råd och stöd till verksamhetens medarbetare om diarieföring och dokumenthantering
• Arkivläggning och viss arkivvård
• Delta i arbete med att utveckla rutiner och arbetssätt
Rollen som avdelningsassistent innebär sedvanliga assistentuppgifter såsom att
• Se till att ärenden inför föredragningar är i rätt format
• Korrekturläsa ärenden t ex policys och riktlinjer
• Boka konferenser, möten och resor
• Ta minnesanteckningar vid möten
Dina kvalifikationer
• Du ska ha minst gymnasieexamen
• Du ska ha några års erfarenhet av att ha arbetat med registratur och dokumenthantering
• Du ska ha god kännedom om lagar och förordningar som styr offentlig verksamhet med särskilt fokus på registratur och arkiv
• Du ska ha goda kunskaper i officepaketet
• Du ska ha goda kunskaper i både svenska och engelska i tal och skrift då korrekturläsning av texter på båda språken förekommer
Meriterande är att ha arbetat som registrator och/eller assistent med liknande arbetsuppgifter.
Dina personliga egenskaper
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Arbetet innebär många kontakter med medarbetare och chefer i verksamheten samt med allmänheten.
Du ska vara välorganiserad och ha lätt att kommunicera och samarbeta. Du ska vidare vara initiativrik, flexibel och tycka att det är roligt att arbeta med den bredd av uppgifter arbetet innebär.
Anställningsvillkor
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Lönen är individuell och vi tillämpar sex månaders provanställning. Tillträde snarast.
Så ansöker duDu ansöker genom att klicka på knappen"Ansök" längst ner på sidan. Vi vill ha din ansökan senast 2022-10-26.
Vi undanber oss alla erbjudanden om ytterligare annonsering och kontakter från rekryteringsföretag.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-10-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagStatens Historiska Museer
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Statens Historiska Museer (org.nr 202100-4953),
http://shm.se/ Kontakt Erica Nyström, Fackling representant SACO-S
erica.nystrom@shm.se 08-51955735 Jobbnummer 7058840
Observera att sista ansökningsdag har passerat.