Redovisningsekonomer till Solna
Kronofogdemyndigheten / Ekonomijobb / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla ekonomijobb i Solna,
Sundbyberg,
Stockholm,
Danderyd,
Lidingö eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kronofogdemyndigheten i Solna,
Sundbyberg,
Stockholm,
Täby,
Botkyrka eller i
hela Sverige -uppföljning, rådgivning och utveckling av redovisningsområdet
Vi söker två redovisningsekonomer till styrningsprocessen på Kronofogdens nya huvudkontor i Solna.
Kronofogden blir en självständig myndighet den 1 januari 2008. Därför skapar vi ett nytt huvudkontor för att leda och styra verksamheten som omfattar 2500 medarbetare i hela landet. Kronofogdens uppgift är att fastställa och driva in obetalda fordringar. Vi arbetar också med skuldsanering av överskuldsatta samt förebyggande så att alla medborgare får tillräckliga kunskaper för att undvika skuldfällor.Vårt mål på lång sikt är att halvera antalet skuldsatta i samhället. Det gör vi genom att arbeta lösningsinriktat och rättssäkert. I grunden handlar det om att bidra till ett samhälle där alla vill göra rätt för sig.
Ditt nya jobb
innebär att löpande följa upp och analysera redovisningens kodplan i berörda system. Du ska samordna och upprätta finansiella delar i årsredovisning och delårsrapport. I arbetet ingår också att rapportera prognoser till myndighetens ledning och till andra myndigheter, bl.a. Ekonomistyrningsverket och Konjunkturinstitutet. Du kommer att ge rådgivning och stöd inom redovisning främst till controllers och budgetansvariga i verksamheten. Vidare kommer du att vara huvudkontorets kontaktperson gentemot ekonomi- och lönesektionen inom verksamhetsstöd. Du följer utvecklingen inom redovisningsområdet som rör lagstiftning och praxis samt relevant normgivning inom beskattningsområdet.
Vi söker dig som
• har en högskoleexamen med minst 60p inom ekonomi med inriktning mot redovisning
• har minst tre års erfarenhet av kvalificerat redovisnings-, uppföljnings-och bokslutsarbete
• är mycket van att arbeta i Microsoft Office och särskilt i Excel
• är resultatinriktad och har stor egen drivkraft
• har förmåga att planera och prioritera
• har god beslutsförmåga vid tolkning och bedömning av ekonomiska och juridiska regelverk
• kan hantera hög arbetsbelastning
• är tydlig och pedagogisk i ditt sätt att kommunicera, både i tal och skrift
• är öppen och har förmåga att skapa kontakter samt samarbeta med olika personer
• är utvecklingsorienterad
Det är meriterande om du har flerårig erfarenhet av arbete med affärssystem eller redovisningssystem. Erfarenhet av statlig redovisning, skatterätt eller statistisk metod är också meriterande.
Om du har frågor
kan du kontakta:
Publiceringsdatum2007-12-10KontaktMagnus Claesson
Planeringsenheten
• tfn 08-458 39 55
Anders Andersson
ST
• tfn 08-764 85 24
Per Lindvall
JUSEK
• tfn 08-458 35 96
Anställningstyp/arbetstiderDag
,
Heltid
,
Tillsvidareanställning
ErsättningSå ansöker duAnsök via vår Webb-plats:
http://kronofogden.se/4.3a2a542410ab40a421c80005951.html?RMURL=VacDetail%2Easp%3FCommAdSeqNo%3D2715FöretagKronofogdemyndigheten
17194 Solna
Mer information på
www.Kronofogden.se Jobbnummer 72451
Observera att sista ansökningsdag har passerat.