Redovisningsekonom till PTS

Post- och Telestyrelsen / Redovisningsekonomjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla redovisningsekonomjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Post- och Telestyrelsen i Stockholm, Haninge, Malmö, Kiruna eller i hela Sverige

Vill du vara en del av vårt team och bidra till att utveckla PTS ekonomifunktion? Vi söker nu en driven ekonom som vill vara med och vidareutveckla våra rutiner och processer i en spännande och komplex verksamhet Är det du?

Vi jobbar med det alla tar för givet. Att kunna kommunicera. Hos oss får du se till att det fungerar nu och i framtiden. För alla.

Redovisningsenheten är en av fyra enheter inom ekonomiavdelningen och hos oss arbetar idag sju dedikerade medarbetare. Förutom redovisningsfrågor ansvarar enheten även för rapportering av bokslut, fakturering (både kund och leverantör) och internt lönestöd samt viss avgiftshantering och administration kopplad till denna. Förvaltning och utveckling av PTS affärssystem UBW Unit4 ingår också i enhetens ansvarsområde. Vårt uppdrag sträcker sig över att ge råd och stöd till myndighetens chefer samtidigt som vi upprätthåller en styrande roll inom vårt ansvarsområde. Vi strävar alltid efter att göra det enkelt för verksamheten att följa rätt rutiner och riktlinjer.

Om rollen
I rollen som redovisningsekonom kommer du att arbeta med både den interna och externa redovisningen samt genomföra kontroller och uppföljningar. Du kommer bland annat att arbeta med bokslut och årsredovisningar samt vidareutveckla rutiner och processer i ett långsiktigt förändringsarbete, vilket exempelvis inkluderar att granska tillämpningen av redovisningsregelverk samt se över principer för bokföring av kalkyldifferenser. Du kommer även att hantera regelbundna inrapporteringar till Hermes, arbeta både självständigt och i team samt hantera EU-medel och redovisning kopplat till EU-projekt. Dessutom ingår samarbete med Riksrevisionen i samband med deras granskningar och att hantera en komplex redovisningsvärld som inkluderar avgifter, förvaltningsanslag, sakanslag, inkomsttitlar, bidrag och tjänsteexport. En del av arbetet innebär också utvecklingsarbete där vi ständigt strävar efter att hitta smartare och mer effektiva arbetssätt för enheten och myndigheten.

Om teamet
Redovisningsenheten består av erfarna medarbetare med bra sammanhållning där man vid behov backar upp och hjälper varandra.

Om dig
Vi söker dig som har en strukturerad arbetsmetod och sinne för siffror. Du ser mönster och förstår sammanhang vilket är avgörande i vår komplexa redovisningsmiljö. Du har en analytisk förmåga och kan se helhetsperspektivet. Vidare har du en god samarbetsförmåga, trivs med att arbeta i grupp och är prestigelös. Slutligen har du en serviceinriktad attityd och anpassar din kommunikation utifrån målgrupp. För oss är dina personliga egenskaper viktiga, därför kommer vi lägga stor vikt vid dessa.

Vi söker dig som har:
-Ekonomisk högskoleexamen, gärna med inriktning mot redovisning.
-Flerårig aktuell arbetslivserfarenhet från statlig redovisning, dvs goda kunskaper i redovisning från statlig myndighet
-Goda IT-kunskaper
-Goda kunskaper i ekonomisystem
-Goda kunskaper Microsofts standardprogram
-Flytande svenska i tal och skrift

Det är även meriterande om du har:
• Arbetslivserfarenhet från liknande roll
-Erfarenhet av UBW Unit4 (Agresso)
-Erfarenhet av redovisningsmässig hantering av EU-medel
-Erfarenhet av redovisningsmässig hantering av anläggningstillgångar
-Arbetslivserfarenhet av att arbeta med utvecklings- och förbättringsarbeten
-Erfarenhet av låneupptag enligt den statliga modellen

Bra att veta
Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse.

Vi tar livet på allvar. Hos oss kan du ha ett liv på och utanför jobbet. Mår du bra, mår vi bra. Hos oss är du både trygg och har goda arbetsvillkor. Därför erbjuder vi konkurrenskraftiga löner, flexibla arbetstider och möjlighet till distansarbete. Vi har även generöst friskvårdsbidrag och två friskvårdstimmar varje vecka.

Dessutom får du generösa villkor för lunch, semester, föräldraledighet, pension och sjukdom. Här kommer du arbeta i moderna aktivitetsbaserade lokaler på Hälsingegatan 38. Som statlig myndighet erbjuder vi en trygg och stabil arbetsmiljö där du kan känna dig säker. Vi skapar morgondagens samhälle och måste ligga i framkant. Hos oss kommer du att växa med uppgifter hela tiden.

Hur du ansöker
Vi strävar efter att bedöma din kompetens på bästa sätt, därför önskar vi att du inte inkluderar bild, personnummer eller adress i ditt CV. Tester kommer att ingå som en del av rekryteringsprocessen. Om du har skyddade uppgifter av något slag, vänligen kontakta ansvarig HR-specialist.

För ytterligare information, vänligen kontakta avdelningschef Annika Leander på annika.leander@pts.se eller HR-specialist Eva Bennich Rathsman på eva.bennichrathsman@pts.se. För frågor relaterade till vår lokala fackliga arbetstagarorganisation, vänligen maila till saco@pts.se.

Välkommen med din ansökan senast 4 september.

Vi driver och försvarar allas rätt till säker och tillgänglig kommunikation. Varje dag, varje sekund. I hela Sverige.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-09-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Post- och Telestyrelsen (org.nr 202100-4359), http://www.pts.se

Arbetsplats
Post- och telestyrelsen

Jobbnummer
8828287

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Post- och Telestyrelsen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Post- och Telestyrelsen: