Redovisningsansvarig till Skarpnäcks stadsdelsförvaltning
Stockholms Stad, Skarpnäck SDF, Administrativa avdelningen / Redovisningsekonomjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla redovisningsekonomjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Stockholms Stad, Skarpnäck SDF, Administrativa avdelningen i Stockholm Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Skarpnäcks stadsdelsförvaltning erbjuder dig en arbetsplats där ett aktivt medarbetarskap och ett tydligt ledarskap är grunden för att ge stockholmarna den bästa verksamheten. Eftersom vi gemensamt skapar vår arbetsmiljö är det viktigt med öppenhet, respekt och lyhördhet.
Arbetsplatsbeskrivning
Den administrativa avdelningens övergripande uppdrag är att stödja nämnd, förvaltningsledning och enhetschefer i att genomföra sina uppdrag och nå förväntade resultat.
Vi samordnar och kvalitetssäkrar den förvaltningsgemensamma styrnings- och resultatrapporteringen, samt säkerställer att god kvalitet uppnås i våra verksamheter.
Avdelningen är organiserad i tre enheter: ekonomienheten, HR-enheten inklusive nämnd- och kansli samt lokal- och IT-enheten. Avdelningen har ett teambaserat arbetssätt, vilket innebär att vi utifrån verksamheternas behov sätter samman tvärprofessionella team för att öka effektiviteten i de uppgifter vi har.
Ekonomienheten är en del av den administrativa avdelningen vars uppdrag är att stödja, styra och utveckla de gemensamma administrativa processerna och verktygen inom kontoret. Inom ekonomienheten ansvarar vi för övergripande ekonomisk uppföljning, budget och bokslutsarbete, redovisning samt övriga ekonomiadministrativa frågor. Vi har även ansvar för internkontroll.
Förvaltningen behöver nu förstärka ekonomienheten med en redovisningsansvarig som har kunskap och intresse för redovisningstekniska frågor. Provanställning kan komma att tillämpas.
Publiceringsdatum2019-07-01Dina arbetsuppgifterSom redovisningsansvarig ansvarar du för löpande redovisningsarbete samt för att upprätta kontorets tertial- och årsbokslut. Du gör avstämningar, rättningar och anläggningsredovisning, samt genomför analyser och internkontroll inom redovisningsområdet. Du bevakar att lagar och regler efterlevs, upprättar rutiner och utformar anvisningar och riktlinjer för att säkerställa detta. Du utfärdar behörigheter och utbildar i ekonomisystemet Agresso samt inom det ekonomiadministrativa området.
Inom ditt ansvarsområde utvecklar du också rapporter m.m. som stöd för andra roller på kontoret. Du är kontorets expert på redovisningstekniska frågor. Du driver utvecklingsfrågor inom redovisningsområdet och deltar i andra utvecklingsprojekt inom ekonomi på enheten och på förvaltningen. Du är lokal systemförvaltare för ekonomisystemet Agresso.
KvalifikationerVi söker dig som är civilekonom eller har annan relevant utbildning med redovisningsinriktning. Du har arbetat i minst tre till fem år med kvalificerade redovisningsuppgifter.
Mycket av analysarbetet bygger på information från Excel. Därför krävs goda kunskaper i programvaran, vana att hantera stora mängder information samt systemintresse för att t.ex. utveckla rapporter. Därutöver krävs god kommunikativ och skriftlig förmåga i svenska språket.
Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete i kommunal verksamhet eller någon annan politiskt styrd organisation. Det är även meriterande om du har erfarenhet av arbete i ekonomisystemet Agresso samt kunskap inom inköp och upphandling.
För att du ska trivas och lyckas i rollen så behöver du vara utvecklingsorienterad och initiativtagande. Du får saker att hända och ser möjligheter och lösningar istället för problem. För att nå bästa resultat och samtidigt ha riktigt trevligt på jobbet samarbetar du på ett kommunikativt och lyhört vis med god servicekänsla.
I rollen ingår mycket kontakter med t.ex. chefer och ekonomiassistenter på kontoret. Du är också kontaktperson gentemot serviceförvaltningen, varifrån vi köper ekonomitjänster.
Dina kollegor upplever dig som en trygg och professionell medarbetare som ser till verksamhetens bästa i agerande och beslut. Som den ekonom du är planerar, strukturerar och prioriterar du arbetet på ett effektivt sätt. Du är noggrann och väl medveten om mål och kvalitetsstandarder. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrig informationSom månadsanställd har du möjlighet till semesterväxling, flextid, friskvårdstimme alternativt friskvårdspeng, sommartid och tillgång till motionslokal inom stadsdelen. Du erbjuds att förmånligt köpa träningskort till Stockholms stads simhallar gym och träningsanläggningar. Därutöver har du som anställd i Stockholms stad för närvarande rabatt på ett flertal andra gym och träningsanläggningar.
Läs mer om staden som arbetsgivare här:
http://www.stockholm.se/Arbete/Att-arbeta-i-Stockholms-stad/Formaner-och-utvecklingsmojligheter/Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Varaktighet, arbetstid
39,50/39,50. Tillträde: Enligt överenskommelse tillsvidareanställning
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2019-08-11
Ange följande referens när du ansöker: 2019/4321
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktChristina Carleson, enhetschef 08-508 150 62
FöretagStockholms Stad, Skarpnäck SDF, Administrativa avdelningen
AdressStockholms Stad, Skarpnäck SDF, Administrativa avdelningen
Björkhagsplan 6
12117 Johanneshov
KontorsadressBjörkhagsplan 6
Jobbnummer 4841247
Observera att sista ansökningsdag har passerat.