Publikvärdar till Kungliga Operan
Kungliga Operan AB / Servicepersonaljobb / Stockholm
2025-05-16
Visa alla servicepersonaljobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kungliga Operan AB i Stockholm Våra publikvärdar är den första fysiska kontakten vår publik har med Kungliga Operan. Det är viktigt att våra publikvärdar får vår publik att känna sig säker, trygg och varmt välkommen. Vi söker dig som är utåtriktad, servicefokuserad och får energi av att ge andra en bra upplevelse. Under passen ska du kunna fatta beslut och utföra uppgifter med kort framförhållning.
Utöver att välkomna publik och ansvara för publikens säkerhet under besöket så utgörs publikvärdarnas arbetsuppgifter bland annat av att scanna biljetter, vara behjälpliga i frågor och bemanna kassan för att sköta försäljning av biljetter och souvenirer till våra besökare. Under föreställningspassen blir du arbetsledd av den som är ansvarig publikvärd för kvällen. I det dagliga arbetet behöver du ha god kännedom om våra publika utrymmen, våra säkerhetsrutiner samt vara insatt i säsongens repertoar och verksamhet.
Våra publikvärdar arbetar tillsammans i team om 2-3 personer dagtid och 8-10 personer per föreställning kvällstid. Uppgifterna roterar i gruppen under passet. Det stora flertalet som arbetar som publikvärdar hos oss är timanställda och arbetar i snitt 2-3 pass i veckan. Passen varierar i längd mellan 3-10 timmar.
Passen schemaläggs med 2-4 veckors framförhållning. Som timanställd lämnar du önskemål på kommande pass i vårt planeringssystem. Sedan fördelas passen mellan våra timanställda. Viktigt för vår planering är att du också genomför de pass du har åtagit dig.
Under denna rekrytering söker vi framför allt efter medarbetare som kan arbeta under dagtid på vardagar samt vid storhelger.
Kvalifikationskrav:
• Att du har fyllt 18 år
• Goda kunskaper i svenska och engelska
• Att du är villig att arbeta minst 2-3 pass i veckan
• Att du är kommunikativ som person
• Att du är en lagspelare och van vid att arbeta i team
Meriterande
• Ytterligare språk (spanska, franska)
• HLR-utbildning
• Erfarenhet av serviceyrke
• Erfarenhet av biljettbokningssystem.
• Erfarenhet av att arbeta i Tessitura
Även om det är viktigt att du har relevanta erfarenheter för tjänsten så är ändå de personliga egenskaperna avgörande. Vi söker dig som är utåtriktad, servicefokuserad och får energi av att ge andra en bra upplevelse och att det också innefattar dina kollegor då arbetet utförs i team.
Publiceringsdatum2025-05-16Så ansöker duUpplysningar om tjänsten lämnas av Natali Jenner, publikvärdskoordinator. Facklig kontaktperson är Helena Lindroth, Akademikerförbundet.
Du ansöker genom att svara på frågorna nedan och bifoga ett CV till oss senast den 2 juni. Vi kallar till intervjuer löpande och tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag.
Välkommen med din ansökan!
Som Sveriges nationalscen för opera och balett ska Kungliga Operan vara tillgänglig för alla och beröra med starka känslor. Våra värderingar är: Hög kvalitet, Välkomnande, Orädd och Tidlös. Kungliga Operan är ett av staten helägt aktiebolag med en årsomsättning på cirka 600 MKR och omkring 700 anställda som kommer från fler än 20 olika länder och representerar över 120 yrkeskategorier.
Med över 200 opera- och balettföreställningar, hundratals konserter och flera hundra aktiviteter för barn och unga bjuder varje säsong på ett brett spektrum av upplevelser - både i och utanför Operahuset samt via den digitala kanalen Operan Play. Repertoaren spänner över flera sekler och innehåller både klassiska och nyskrivna verk.
Ersättning Timlön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-06-02
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett deltidsjobb.
Arbetsgivare Kungliga Operan AB (org.nr 556190-3294)
Arbetsplats Kungliga Operan
Kontakt Publikvärdskoordinator
Natali Jenner
natali.jenner@operan.se 0703089429 Jobbnummer 9344930