Projektsäljare inom byggsektorn
Xterna Bemanning & Utbildning AB / Säljarjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla säljarjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Xterna Bemanning & Utbildning AB i Stockholm,
Solna,
Sundbyberg,
Danderyd,
Sollentuna eller i
hela Sverige Xterna är bemanningsföretaget som specialiserat sig på att tillhandahålla utbildad och kompetent personal. Vi har egna utbildningar där vi utbildar efter uppdragsgivarens önskemål. Vi har kollektivavtal och försäkringar för att våra konsulter och kunder ska känna sig trygga.
Rollen som säljare innebär att ha ett övergripande ansvar för att bearbeta befintliga och nya kunder inom sitt geografiska ansvarsområde. Att ha kännedom om vilka projekt som är aktiva, vilka som är på gång samt också prioritera affärsmöjligheterna utifrån lönsamhet,
Ansvar
Du leder och håller samman interna resurser i samarbetet med kunden och i arbetsuppgifterna ingår:
• Utveckla kundplaner för dina kunder.
• Leda och samordna försäljnings- marknadsaktiviteter.
• Budgetera försäljningsvolymer för både nyförsäljning och utveckling av befintliga kunder.
• Identifiera kundbehov och upprätta behovsanalyser.
• Läsa byggritningar.
• Beräkna, dokumentera och presentera affärsfärslag.
• Förhandla och träffa avtal utifrån de ramar, befogenheter och förutsättningar som du ges*
• Representera Kunden hos dina kunder och säkerställa att utlovad leverans och avtal följs.
• Följa upp kundnöjdhet och löpande arbeta för att öka kundnöjdheten.
• Vara lyhörd för nya behov och trender på marknaden.
• Ansvara för att både ordervolym och förväntad fakturering till dina kunder uppfylls.
• Överlämna avtalade projekt till produktion för leverans
• Aktivt bearbeta marknaden (boka in möten, söka information, kontaktpersoner, prioritera utifrån kundens affärsmodell och leveransförmåga)
• Att genomföra säljmöten, delta i uppstartsmöten och kundens projektmöten vid behov, - bygga en god kundrelation med lämpliga personer, t.ex. platschef, inköpare mfl
• Att förbereda och genomföra aktiviteter för att stärka Kundens varumärke, öka företagets marknadsnärvaro och öka dess försäljning.
• Att agera som en informell ledare i relation till montörerna och därmed bistå arbetsledaren i sitt ledarskap. T.ex. genom att medverka vid arbetsplatsträffar, besöka montörer på byggena mm.
• Följa upp merförsäljning som genererats av t.ex. arbetsledare eller montörer på sina uppdrag
• Dokumentera överenskommelser skriftligt med både kund och medarbetare
* Sköta den administration som krävs i tjänsten, t.ex. rapportera in prospekt, affärer, reseräkningar samt godkänna fakturor.
Kompetenser/egenskaper/kvalifikationer:
Du har flera års dokumenterad och framgångsrik erfarenhet av komplex försäljning med långa säljprocesser och komplexa leveranser inom byggbranschen.
Du har stor förståelse för hur byggföretag drivs, deras processer, utmaningar och hur de skapar sin lönsamhet. Förmågan att förstå kundens situation är viktig för att ställa de rätta frågorna. Formella krav och personliga egenskaper som behövs i rollen är:
• God förmåga att läsa och förstå skrivna texter, t.ex. avtal samt formulera överenskommelser och meddelanden i skrift
• Svenska och Engelska, det senare medelgod förmåga
• Behärska word, excel, outlook mfl program i officepaketet, allmän datorvana
• Tidigare erfarenhet av ledarskap är positivt men inte nödvändigt
• Bevisad förmåga att etablera förtroendefulla relationer på kort tid
• Bevisad förmåga att förhandla priser och villkor, att hitta lösningar och kompromisser som inte gör avkall på lönsamheten
• Erfarenhet av att tjänsteförsäljning som adderar värde till kundens affär
• Förmåga att kunna hantera flera parallella säljprocesser och att kunna hantera stora informationsflöden via telefon och mejl
• Förmåga att prioritera och fatta beslut förhållandevis snabbt då frågorna är generellt av kortsiktig karaktär
• Modet att ta konflikter - att driva "vårt case" och stå upp för vad som står i avtalet med kunden
• Att förstå vår affärsmodell och visa det praktiskt genom ett ekonomiskt tänk i vardagsfrågor
• Att gilla och motiveras av en föränderlig vardag där problemlösning och beslutsfattande är en viktig arbetsuppgift
• Kunna bygga relationer med kunder, medarbetare och kollegor
• Vara lösningsorienterad på ett affärsmässigt sätt
• Förmåga att skilja på person och roll - är viktigt då kunder kan t.ex. vara pressade av tidsplaner och deadlines utan att det är vår förskyllan
• Genuint intresse för andra människor och av att hjälpa andra att lyckas i sitt jobb
• Körkort för personbil ett krav
• Gymnasieutbildning är ett krav.
Du förväntas att arbeta proaktivt och strukturerat genom försäljningsprocessen. Rollen innebär kontakter med externa intressenter hos kunder och samarbetspartners, myndigheter, tekniska konsulter, leverantörer.
Proaktivitet och kundorientering är nyckelord och kräver ett stort intresse och förmåga att sätta sig in i och förstå kundens verksamhet. Säljprocessen består av ett antal faser, från prospektering till tagen order. Det är viktigt att du har en jämn fördelning av säljmöjligheter i alla faser för att skapa ett jämt flöde av nya order. Din måluppfyllelse kommer inte bara att mätas i ordervärde utan även på hur potentiella nya affärer successivt kommer att utvecklas och kvalificeras.
Personlighet
Du är en mycket självständig och självgående person. Du är vetgirig, analytisk, snabbtänkt, initiativtagande och har lätt att komma på alternativa sätt att lösa problem och frågeställningar. Du är duktig på att tänka kreativt. Förmågan att aktivt lyssna, bekräfta och förstå kundens problem och behov är avgörande egenskaper för framgång i försäljningsarbetet.
• Du är trygg och beslutsför i din karaktär.
• Du är driven och initiativrik.
• Du jobbar självständigt och utifrån din egen starka drivkraft.
• Du är strukturerad, noggrann och du omger dig med ordning och reda.
• Du arbetar proaktivt med ögon för företagets bästa.
• Din sociala och kommunikativa förmåga är väl utvecklad och du har lätt för att samarbeta med olika personligheter på olika nivåer från olika kulturer.
• Du är duktig på att bygga och utveckla nätverk, externt och internt.
• Du har förmågan att prata och förmedla affärs- och funktionsnytta.
• Du är ansvarsfull, ödmjuk och prestigelös.
• Du är en positiv och möjlighetsorienterad person.
• Du är intresserad av att leda andra, både informellt och formellt.
För att lyckas måste du vara ute mycket hos kunder och samarbetspartners. Du måste kunna representera företaget i alla sammanhang och på alla nivåer. Du är uthållig och du har förmågan att behålla fokus på helheten och slutresultatet även när detaljer kräver din uppmärksamhet.
Publiceringsdatum2018-03-15KvalifikationerKörkortskrav• B (Personbil)
Varaktighet, arbetstid
Heltid Tills vidare
ErsättningFast
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2018-05-01
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktMattias Westberg 0920407020
FöretagXterna Bemanning & Utbildning AB
AdressXterna Bemanning & Utbildning AB
Hermelinsgatan 1
97234 Luleå
KontorsadressHermelinsgatan 1
Jobbnummer 4022406
Observera att sista ansökningsdag har passerat.