Projektledare till Lekebergs kommun

Lekebergs kommun, Teknik- och serviceavdelningen / Byggjobb / Lekeberg
2025-05-16


Visa alla byggjobb i Lekeberg, Karlskoga, Degerfors, Hallsberg, Storfors eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lekebergs kommun, Teknik- och serviceavdelningen i Lekeberg

Lekeberg ligger mitt emellan storstadens utbud och landsbygdens idyll!
Vi vill vara en attraktiv arbetsgivare där medarbetarskap och ledarskap präglas av delaktighet och påverkansmöjligheter. Vi strävar emot att vara en effektiv, hållbar och trygg kommun för våra kommuninvånare och medarbetare.
Positiv utveckling och framtidssatsningar kännetecknar Lekeberg och vi styr mot nya och spännande utmaningar! Vill du vara med på resan? Läs mera om vår kommun på www.lekeberg.se

Kommunstyrelseförvaltningens uppdrag är att leda, styra, följa upp och ge ett effektivt stöd till alla nämnder och verksamheter och här ingår övergripande stödfunktioner inom ekonomi, HR och kansli.
Inom kommunstyrelseförvaltningen ingår också teknik- och serviceavdelningen, avdelningen för näringsliv och utveckling samt vår kultur- och fritidsavdelning. Vi har för närvarande ca 100 medarbetare i kommunstyrelseförvaltningen och kommunen i stort har ca 650 tillsvidareanställda.

Inom teknik- och serviceavdelningen ingår en bredd av verksamheter. Vi ansvarar för måltidsverksamheten, intern service med lokalvård och vaktmästeri, gata- och park samt VA. Tillsammans är vi cirka 70 medarbetare.

Den tekniska staben har växt med flera tjänster de senaste åren och nu har vi även ett generationsskifte, samtidigt som vi har flera stora, spännande projekt de närmsta åren. Därför utökar vi med ytterligare en projektledare för att säkra framdrift i projekten och en god överlämning när det är dags.

Publiceringsdatum
2025-05-16

Arbetsuppgifter
Just nu söker vi en projektledare som vill vara med och bidra i flera av våra spännande projekt!
Du kommer bland annat att få vara delaktig i arbetet med att börja bygga cykelbanor, bygga om reningsverk och renovera vattentorn. Utöver detta kommer du även att arbeta med nya VA-verksamhetsområden och stora ledningsrenoveringar.
Låter det spännande? - Vi ser fram emot din ansökan!

I dina arbetsuppgifter ingår att:
• projektleda anläggningsprojekt, allt från lekplatser till exploateringsområden
• föredra ärenden inför nämnd
• arbeta med förebyggande trafiksäkerhetsåtgärder
• upprätta underhållsplaner för både gator, belysning och VA-ledningsnät
• beställa och delta i arbetet med strategiska planer och utredningar
• arbeta med budget så som reinvesterings- och projektbudgetar och hantera fakturor
• beställa projektering och samordna intressen i samband med framtagande av handlingar
• upprätta, genomföra eller beställa utredningar för att ta reda på åtgärds/underhållsbehov och/eller möjliga alternativ för att lösa problem eller behov
• upprätta och à-jourhålla underhållsplaner för belysning, gata, VA mm.
• upphandla eller avropa entreprenör och genomföra byggnation
• hantera entreprenadjuridiska frågor samt avsluta och dokumentera projekt.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• högskoleingenjörs- eller civilingenjörsexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig för uppdraget
• dokumenterad arbetslivserfarenhet av projektledning
• flerårig dokumenterad arbetslivserfarenhet inom anläggningsbranschen
• goda kunskaper inom dokumentation
• goda kunskaper inom tal och skrift
• vana av prata inför andra som att tala i grupp och hålla i möten.
• goda kunskaper i Officepaketet
• körkort med behörighet B, kan/får köra bil samt har tillgång till egen bil.

Vi ser det som meriterande om du har:
• utbildning som civilingenjör inom väg och vatten eller samhällsbyggnadsområdet
• flerårig arbetslivserfarenhet av projektledning av anläggningsprojekt
• VA-kompetens
• vana av att föredra ärenden i nämnd
• kunskap och erfarenhet av CAD system
• kunskap och erfarenhet av Office 365
• kunskap och erfarenhet av VA-banken.

Som person är du driven och har förmåga att arbeta både strategiskt och operativt. Du arbetar strukturerat och självständigt med att driva de processer som krävs i balans med att samarbeta med de intressenter är delaktiga i omfattande projekt. Ditt sätt att arbeta präglas av struktur men med en flexibilitet att prioritera om vid behov och kan se till helheten och det strategiska målet.

Som person ser vi att du är angelägen om att skapa och behålla goda relationer och uppskattar att samarbeta med andra samt har en förmåga att leda och fördela arbetet genom motivation och engagemang. Din roll kräver ett visst mått av kreativitet, att se lösningar som inte alltid är självklara och du har alltid fokus på kvalitet i dina lösningsförslag.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden.

ÖVRIGT
Vissa tjänster är säkerhetsklassade, därför kan även en säkerhetsskyddsintervju komma att bli aktuell i rekryteringsprocessen. För vissa tjänster kräver vi utdrag ur belastningsregister och uppvisande av B-körkort. Giltig legitimation ska uppvisas om du blir kallad till intervju.

Vi har aktivt valt våra rekryteringskanaler och undanber oss därför direktkontakt med rekryterings-och bemanningsföretag samt annonsförsäljare i samband med denna rekrytering.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-06-08
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1357842".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Lekebergs kommun (org.nr 212000-2981)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Lekebergs kommun, Teknik- och serviceavdelningen

Kontakt
Teknisk chef
Adina Lundberg
adina.lundberg@lekeberg.se
0585-48700

Jobbnummer
9344320

Prenumerera på jobb från Lekebergs kommun, Teknik- och serviceavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lekebergs kommun, Teknik- och serviceavdelningen: