Projektledare för digital insamling

Svenska Röda Korset Kommunikation och insamling / Marknadsföringsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla marknadsföringsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Svenska Röda Korset Kommunikation och insamling i Stockholm, Uppsala, Nyköping, Västerås, Linköping eller i hela Sverige

**** Du kan bli en del av världens största mänskliga nätverk ****
Röda Korset finns i 188 länder - det gör det möjligt för oss att vara på plats både före, under och efter en katastrof. Under 2012 samlade Svenska Röda Korset in 210 miljoner kronor, som bland annat bidrog till att:
• Förse två miljoner inbördeskrigsdrabbade syrier med rent vatten, mat, tält, filtar eller hygienpaket
• Dela ut mat och rent vatten till tiotusentals människor i torkdrabbade Niger och Mauretanien
• Behandla 1 448 patienter på våra svenska center för tortyrskadade
• Bedriva läxhjälp och svenskaträning åt 24 000 människor

• ** Gör skillnad dagligen genom ditt arbete - ansök idag! ***

På Röda Korsets insamlingsenhet arbetar gruppen Privatmarknad med att utveckla befintliga kanaler och metoder, och skapa nya, för att samla in pengar från privatpersoner till Röda korsets arbete i Sverige och i världen.

 Exempel på insamlingsvägar som gruppen hanterar är givarbrev, telemarketing, digitala betallösningar, gåvobevis och månadsgivare som ger en bestämd summa varje månad via autogiro. För tillfället har vi två lediga tjänster som projektledare till gruppen, en för digital insamling och en med fokus på månadsgivare. Sofia Svensson är chef för gruppen och vi intervjuar henne för att få veta mer om de två tjänsterna.

• * Du söker två nya medarbetare, vad ska de göra? **
Den ena tjänsten är inriktad på månadsgivare. En stor del av tjänsten handlar om att projektleda telemarketing och att utveckla nya metoder för att rekrytera månadsgivare. I tjänsten ingår också att utveckla själva konceptet och att arbeta med lojalitetsprogrammet för månadsgivarna.

 Den andra tjänsten är inriktad på insamling och återkoppling i digitala kanaler, till exempel individanpassade e-mail. Det här är en person som ska ansvara för plattformen stod.redcross.se och att driva trafik till den så att besökare till t ex vår hemsida enkelt hittar vägar för att ge gåvor, köpa gåvobevis eller starta en egen insamling. En viktig del är att bevaka nya betalkanaler som är enkla och tillgängliga för nya och befintliga givare, det innebär t ex att ansvara för givande via sms och Swish. Vi söker också en person som kan och vill vara del i utveckling av vår digitala strategi och våra metoder för att ta tillvara människors engagemang för att stödja Röda Korsets arbete långsiktigt. 

• * Vad är de främsta skillnaderna mellan tjänsterna? **
Främst handlar det om att ha kompetens inom olika kanaler för givande och relationsbyggande kommunikation med givarna.  Även om båda tjänsterna handlar om rekrytering och återkoppling kan man ändå säga att digitala tjänsten har mer fokus på potentiella och nya givare och medlemmar, medan månadsgivartjänsten har ett stort fokus på lojalitet, koncept och långsiktig utveckling.

 Det finns många likheter mellan tjänsterna också. Båda är projektledare och arbetar tillsammans med övriga i gruppen med våra givare utifrån en gemensam relationsmarknadsföringsstrategi. Vi har alla våra specialområden som vi ansvarar för, men arbetar nära för att kunna stötta varandra.

• * Vem vill du ska söka tjänsterna? **
Nu när jag ska rekrytera två personer önskar jag att en har gedigen branscherfarenheten av insamling, lojalitetsprogram och relationsmarknadsföring medan den andra kan vara mer junior i erfarenheter, men självklart med de kompetenser som behövs (dessa framgår i länkarna nedan) Sen är det viktigt att man kommer hit med ett stort engagemang och en vilja att leverera bra resultat. Vi behöver bra lagspelare som har de gemensamma målen i sikte, inte bara sitt eget.

 Att i en grupp ha olika erfarenheter tror jag är en bra förutsättning för att genomföra ett professionellt och givande arbete. Jag ser därför just nu gärna män och personer med erfarenhet från andra länder och kulturer bland de sökande.

De här formella kvalifikationerna söker vi hos dig:

• Eftergymnasial utbildning inom digital marknadsföring/sälj eller motsvarande.
• Minst tre års arbetserfarenhet, med bakgrund inom relationsbyggande marknadsföring, projektledning inom responsdrivande aktiviteter via webb och mobil eller liknande.
• Erfarenhet av segmentering, A/B tester och individanpassning av e-mail för att öka engagemang och respons.
• Erfarenhet av att utveckla och implementera digitala strategier med fokus på respons/sälj.
• Erfarenhet av att göra planer för löpande publika aktiviteter och leda implementeringen av dessa.
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.
• God datorvana och goda färdigheter i Officepaketet.
• En god analytisk förmåga.

Det är meriterande om du även har:

• Arbetat med fundraising på en liknande organisation.
• Erfarenhet av att ha arbetat med CRM-system.
• Arbetat med sökordsoptimering.
• Erfarenhet av Episerver, Epicomerse eller liknande.
• Varit engagerad/arbetat i den ideella sektorn och sedan tidigare har erfarenhet av Röda Korsets.

För att lyckas i rollen behöver du vara mål- och resultatinriktad, ha en god förmåga att strukturera, vara handlingskraftig med god problemlösningsförmåga eftersom tjänsten handlar om utveckling och förnyelse. Du behöva nätverka med flera olika funktioner internt vilket ställer krav på att du har en god samarbetsförmåga.

  För frågor om tjänsten, kontakta Sofia Svensson. Då det är många helger under ansökningstiden så är det bra om du maila din fråga till Sofia så kan hon kontakta dig när hon är i tjänst. Sofia nås på sofia.svensson@redcross.se . Sista ansökningsdag är den 13 januari 2015.

Publiceringsdatum
2015-01-14

Arbetstider och omfattning
Heltid/Dagtid Tillsvidare

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-01-21
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Sofia Svensson +46 8452 48 12

Företag
Svenska Röda Korset Kommunikation och insamling

Adress
Svenska Röda Korset Kommunikation och insamling
Hornsgatan 54
11891 Stockholm

Kontorsadress
Hornsgatan 54

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2128460

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Svenska Röda Korset Kommunikation och insamling

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Svenska Röda Korset Kommunikation och insamling: