Projektassistent/analytiker till avdelningen för Digitalisering
Statens Historiska Museer / Datajobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla datajobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Statens Historiska Museer i Stockholm,
Botkyrka,
Håbo,
Linköping,
Mölndal eller i
hela Sverige Statens historiska museers uppgift är att främja kunskapen och intresset för Sveriges historia samt att bevara och utveckla det kulturarv som myndigheten förvaltar. Vår verksamhet ska vara en angelägenhet för alla människor i samhället. Hos oss finner du en familj av välkända museer: Ekonomiska museet - Kungliga myntkabinettet, Hallwylska museet, Historiska museet, Livrustkammaren, Skoklosters slott, Sveriges museum om Förintelsen och Tumba bruksmuseum. Inom myndigheten finns också uppdragsverksamheten Arkeologerna med kontor runt om i landet.
Vi söker en projektassistent som vill vara med och stärka och utveckla vårt team för publika kanaler.
Avdelningen för Digitalisering och IT ansvarar för att i samarbete med övriga avdelningar driva och utveckla verksamhet inom digitalisering, digital förmedling, IT och telefoni. Avdelningen arbetar med att öka allmänhetens tillgång till samlingar och museimiljöer genom att tillvarata digitaliseringens möjligheter. Avdelningen ska i samverkan med övriga avdelningar på myndigheten bedriva digitalisering, utveckla digital förmedling och ge stöd till museerna och övriga myndigheten. Grunden för verksamheten är myndighetens samlingar och miljöer samt kunskapen om dem. Verksamheten ska med dessa källor som grund bidra till att främja ett levande kulturarv som bevaras, används och utvecklas.
Tjänsten består i huvudsak av två delar, där du dels får arbeta som projektassistent i ett pågående forskningsprojekt om hur nya interaktiva teknologier används i museer, men även arbeta i den ordinarie linjeverksamheten där utvärdering av våra digitala kanaler* blir ditt huvudfokus.
Arbetsuppgifter och ansvarsområden
• Kartläggning av digitala kanaler* och mätverktyg
• Analys och utvärdering av digitala produktioner, webbplatser och andra digital kanaler
• Kvalitativ och kvantitativ mätning av digitala och fysiska utställningsproduktioner
• Ta fram KPI:er för mätning av digitala kanaler
• Utveckla mätmetoder för digitala kanaler
• Självständigt och i samarbete med andra utföra användartester och intervjuer
• Delta i utveckling av förvaltningsmodell för digitala kanaler
• Kontinuerligt följa upp resultat och komma med åtgärdsförslag
• Delta i utvärderingsmöten med verksamhetens olika delar
• Dokumentera resultat i skriftlig form
• Med digitala kanaler menar vi samtliga digitala förmedlingskanaler inklusive egenutvecklade appar, webbplatser och interaktiva utställningselement
Som person är du: nyfiken och socialt kompetent. Intresserad av pedagogik och teknologier för förmedling av kunskap. Du hittar gärna nya lösningar på nya problem.
Publiceringsdatum2022-05-20Om företagetArbetsgruppen för publika kanaler inom avdelningen för Digitalisering och IT arbetar med utveckling av webb och appar, produktion av kurerat innehåll, digitala redskap i utställningar samt analys och utvärdering. Du kommer ingå i en liten arbetsgrupp som i dagsläget består av fem personer. Viktiga samarbeten sker i arbetsgrupper utanför avdelningen, med myndighetens upphandlade digitalbyrå och andra externa samarbetspartners.
Om dig
Du drivs av en vilja att gå under ytan och ta reda på mer om hur saker verkligen fungerar. Du är nyfiken och har lätt att lära. Du har mycket god språklig förmåga i tal och skrift och har erfarenhet av museiarbete. Du är van vid att arbeta självständigt utifrån mål och deadlines och har erfarenhet av att samverka med kollegor och samarbetsparters. Du har god förmåga att strukturera, organisera och planera arbetsprocesser. Som kollega är du social, engagerad, nyfiken och lösningsorienterad. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Din profil, du ska ha:
• Erfarenhet av utvärderingsarbete samt användartester.
• Erfarenhet av kvalitativ mätning och undersökning.
• Erfarenhet av uppföljning och utvärdering av digital och fysisk förmedling.
• Erfarenhet av kvalitativa forskningsmetoder och hantering av kvalitativa data. Till exempel deltagande observation, djupintervjuer, bildanalys.
• Kunskap i Google Analytics och/eller andra digitala mätverktyg.
• Erfarenhet från arbete med konverteringsoptimering och KPI:er.
• Intresse för UX och interaktionsdesign.
• Högskoleexamen inom för tjänsten relevanta ämnen. Till exempel digital humaniora, etnologi, antropologi, interaktionsdesign.
• Mycket god kommunikationsförmåga och flytande svenska och engelska i tal och skrift.
Meriterande: Erfarenhet av arbete vid statlig myndighet. Meriterande att ha arbetat som lärare, pedagog eller museiguide. Flera språk än svenska och engelska.
Varaktighet, arbetstid
Tillträde snarast, visstidsanställning i två år Heltid kontorsarbetstid
ErsättningVi tillämpar Villkorsavtal -T samt lokala kollektivavtal om arbetstid och reseersättningar
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-06-06
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagStatens Historiska Museer
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Statens Historiska Museer (org.nr 202100-4953),
http://shm.se/ Kontakt Wilhelm Lagercrantz, Verksamhetsansvarig digitala kanaler
wilhelm.lagercrantz@shm.se 08-51955 725 Jobbnummer 6668029
Observera att sista ansökningsdag har passerat.