Professor inom teknikvetenskapens lärande
Kungliga Tekniska Högskolan / Högskolejobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla högskolejobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm,
Solna,
Huddinge,
Sollentuna,
Södertälje eller i
hela Sverige KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning på högskolenivå. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område - från naturvetenskap till alla grenar inom tekniken samt arkitektur, industriell ekonomi och samhällsplanering. Totalt finns vid KTH 12 400 helårsstudenter på grundnivå och avancerad nivå, nästan 1900 aktiva forskarstuderande och 5100 anställda.
Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande inrättades 2011. Vårt uppdrag är att utveckla KTH:s akademiska miljö kring utbildningsvetenskap och teknikvetenskaplig kommunikation och lärande. Inom vår skola tjänstgör ca 150 anställda. Mer information om KTH Teknikvetenskaplig kommunikation och lärande finns på
www.kth.se/ece .
Ämnesområde
Teknikvetenskapens lärande med inriktning mot ingenjörsämnets didaktik
Ämnesbeskrivning
Teknikvetenskapens lärande är ett tvärvetenskapligt ämne.
I ämnet ingår ingenjörsämnets didaktik som en viktig grundpelare för att förstå hur ingenjörsutbildningar ska genomföras på bästa möjliga sätt för att effektivisera och tillfredsställa studenternas lärande såväl som att attrahera fler studenter till ingenjörsutbildningen och att öka genomströmningen.
Publiceringsdatum2016-03-23Dina arbetsuppgifterI arbetsuppgifterna ingår utveckling, planläggning, genomförande och ledning av forskning inom teknikvetenskapens lärande, liksom medverkan i uppbyggnaden av utbildningsprogram, undervisning på grundnivå, avancerad nivå och på forskarnivå. Ledningsuppdrag på uppdrag av ECE-skolan kommer även att ingå i tjänsten.
Behörighet
Behörig att anställas som professor är den som har visat såväl vetenskaplig som pedagogisk skicklighet.
Bedömningsgrunder
Av högsta betydelse är att den sökande har:
• Dokumenterad vetenskaplig skicklighet inom ingenjörsämnenas didaktik.
• Dokumenterad pedagogisk skicklighet inom ingenjörsämnenas didaktik.
• Visat särskild skicklighet att utveckla och leda verksamhet och personal, i
• vilken ingår kunskap om mångfalds- och likabehandlingsfrågor med särskild fokus på jämställdhet.
• Erfarenhet av internationell samverkan inom ämnesområdet.
Av näst högsta betydelse är att den sökande har:
• Potential att bidra till uppbyggnaden av en ny akademisk miljö samt förmåga att generera externa medel för området
• Förmåga att samverka med det omgivande samhället och informera om forskning och utvecklingsarbete.
• God administrativ förmåga.
Det är även av betydelse att den sökande har:
• Erfarenhet av ledning av tvärvetenskapliga forskningsprojekt.
Fackliga representanter
Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på KTH:s webbsida.
Så ansöker duUtforma din ansökan enligt KTH:s cv-mall för anställning av lärare. Du som sökande har huvudansvaret för att ansökan är komplett utifrån annonsen och cv-mallen.
Komplett ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time).
Du ansöker online via KTH:s rekryteringssystem.
Övrig informationVi undanber oss all kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Snarast tillsvidareanställning
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2016-05-13
Ange följande referens när du ansöker: VL-2015-0150
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktLena Gumaelius, av.chef Lärande, vice skolchef 08-790 9765
Kia Gram, HR-handläggare 08-790 7218
FöretagKungliga Tekniska högskolan
AdressKungliga Tekniska högskolan
Osquars backe 25
10044 Stockholm
KontorsadressOsquars backe 25
Jobbnummer 2741819
Observera att sista ansökningsdag har passerat.