Polismyndigheten söker handläggare inom informationssäkerhet

Polismyndigheten / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Göteborg
2016-12-22
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Polismyndigheten söker handläggare inom informationssäkerhet" (publicerad 2017-01-27) ⬅️


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten i Göteborg, Härryda, Alingsås, Borås, Trollhättan eller i hela Sverige

Region Väst
Polisregion Väst består av Hallands och Västra Götalands län. Cirka 4 600 anställda arbetar för att genomföra polisens kärnuppdrag i de 55 kommunerna. Verksamheten i polisregionen är organiserad i fem polisområden, en regional utredningsenhet, en regional operativ enhet, en regional underrättelseenhet och ett regionkansli. I polisområdena finns lokalpolisområdena, som är kärnan i polisverksamheten. Nationella avdelningar finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.

Informationssäkerhet
Polismyndighetens it-avdelning har ett nationellt processansvar för myndighetens it- och informationssäkerhet, medan myndighetens polisregioner har ett operativt ansvar att säkerställa ett ändamålsenligt informationssäkerhetsarbete inom respektive region. Det operativa informationssäkerhetsarbetet innebär att ansvara för att säkerställa att det löpande informationssäkerhetsarbetet bedrivs på ett för regionen, men även för myndigheten, ändamålsenligt sätt.

Det operativa informationssäkerhetsarbetet är placerat i regionernas verksamhetsskyddsgrupper som hanterar övriga säkerhetsområden såsom skydd av medarbetare, egendom, lokaler, säkerhetsskydd och säkerhetsärenden, vilket innebär att informationssäkerhetsspecialisten ingår som en del i regionens övriga säkerhets- och verksamhetsskyddsarbete. Regionens informationssäkerhetshandläggare representerar även regionen i det nationella arbetet med att tillse att myndigheten som helhet arbetar enhetligt och systematiskt med informationssäkerhet.

Verksamhetsskyddsarbetet vid regionerna leds av verksamhetsskyddschefen och tillhör organisatoriskt regionskansliet.

Arbetsuppgifter
Som handläggare inom informationssäkerhet kommer du bland annat att:
Informera och utbilda regionens medarbetare inom informationssäkerhetsområdet.
Rådgivning inom informationssäkerhetområdet kan exempelvis innebära att ge underlag till regionsledningen inför beslut
Delta i utredningar som rör informationssäkerhetsbrister/-incidenter som drivs såväl regionalt som nationellt, exempelvis genom att medverka i menbedömningar och konsekvensanalyser.
Medverka, men även leda, riskanalyser, utifrån ett informationssäkerhetsperspektiv, exempelvis vid olika initiativ eller införanden på regionen
Genomföra efterlevnad och kontroller mot gällande regelverk.

Medverka i regionens hantering av disciplinärenden eller korrigeringssamtal som rör informationssäkerhetsrelaterade ärenden.
Ta fram lägesbild för regionens informationssäkerhetsarbete samt återkoppla till regionsledningen och till IT-säkerhetssektionen.
Delta i arbetet med att utveckla processen för informationssäkerhet, exempelvis genom att medverka i arbetet med de nationella styrande dokumenten inom området, samt ta fram, där så behövs, regionsanpassade anvisningar och instruktioner.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
Utbildning inom informationssäkerhetsområdet eller motsvarande tillägnade kunskaper och kompetens inom området som myndigheten bedömer som relevant
Några års erfarenhet av arbete inom informationssäkerhetsområdet
Förmåga att se arbetet med informationssäkerhet utifrån verksamhetens behov samt föreslå anpassningar för att säkerställa att informationssäkerhetskraven uppfylls
Kan jobba såväl självständigt som i grupp
Förmågan att ta egna initiativ och driva ett eget arbete framåt

Meriterande
Kännedom eller erfarenhet från olika polisiära verksamheter
Erfarenhet från it och/eller behörigheter
Erfarenhet från metoder inom informationssäkerhetsarbetet som t.ex. informationsklassning, riskanalys, skyddsvärdesanalys och säkerhetsanalys

Vi söker dig som brinner för säkerhetsområdet och har ett genuint intresse av att vara med och arbeta med Polismyndighetens
informationssäkerhetsarbete. Vi ser gärna att du har förståelse för informationsklassning och vilka anpassningar och skydd som finns beroende på skyddsvärdesnivån.

Som handläggare inom informationssäkerhet ställer vi krav på en ödmjuk men leveransfokuserad inställning och en stor portion uthållighet. Du har en förmåga att bygga relationer, förtroende och samarbete med olika typer av människor och skapa en förståelse för vikten av informationssäkerhet, men även för verksamhetsskydd.

Du ska känna dig bekväm att ge information och hålla i utbildningar för små och stora grupper, men även för regionens ledningsgrupp. Du har en god kommunikativ förmåga och ett pedagogiskt sätt. Du ska se dig själv som ordningsam med integritet och ha förmåga att kunna hantera skyddsvärd information.

När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontakt
För frågor om anställningen kontakta Ulf Mörkås, som nås via polisens växel 114 14.

För frågor om rekryteringsprocessen kontakta HR-konsult Madeleine Ejenstam, som nås via polisens växel 114 14 eller via madeleine.ejenstam@polisen.se.
Under vecka 51 och 52 kommer vi att ha begränsad möjlighet att svara på frågor. Skicka därför i första hand mejl under denna period, så svarar vi när vi kan.
Arbetstagarorganisationer: SEKO Polisen, ST inom Polisen,
Polisförbundet region Väst och SACO-S

Samtliga nås via polisens växel 114 14

Övrig information
Anställning: Tillsvidare som handläggare med funktion handläggare säkerhet. Är du inte redan anställd i Polismyndigheten tillämpar vi sex månaders provanställning.

Arbetstid: Dagtid med flex
Tjänsteställe: Ernst Fontells Plats, Göteborg

Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) kommer att genomföras före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet eller liknande information som du själv bedömer som olämpligt att lämna ut, ta kontakt med ansvarig HR-konsult.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Dagtid med flex

Publiceringsdatum
2016-12-22

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-01-23

Företag
Polismyndigheten

Adress
Polismyndigheten
40126 GÖTEBORG

Kontorsadress
Stampgatan 28

Jobbnummer
3231370

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten: