Personlig handläggare, Uppsala

Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Uppsala
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Uppsala, Östhammar, Sigtuna, Österåker, Håbo eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Uppsala, Sollentuna, Täby, Sundbyberg, Sala eller i hela Sverige

Vi söker personlig handläggare till avdelningen för sjukförsäkring med placering i Uppsala

Ansvar och arbetsuppgifter
Varje individ har en unik situation och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Som personlig handläggare ger du förutsättningar för att de individer du möter ska kunna få en överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I dina arbetsuppgifter ingår utredningsarbete vilket också innebär kontakter med externa parter, som arbetsgivare och vårdgivare, för att inhämta kompletterande information för en rättssäker tillämpning av sjukförsäkringen. Du ska självständigt kunna fatta beslut som kan påverka människors livssituation samt kunna kommunicera dessa. Du arbetar rättssäkert och gör effektiva bedömningar som leder till rätt beslut i rätt tid.

Som nyanställd i denna roll får du en gedigen introduktionsutbildning för att du ska känna dig trygg och säker. I utbildningen varvas teori och praktik. Som personlig handläggare kommer du arbeta i ett team, vilket innebär att man gemensamt ansvarar för resultat, planering och fördelning av arbetet. Lean är vår verksamhetsstrategi och därför ingår också i rollen att arbeta med ständiga förbättringar.

Vi söker personliga handläggare med inriktning Sjukpenning/samordning och personliga handläggare med inriktning sjukpenning. Som personlig handläggare inom sjukpenning/samordning handlägger du kunders ärenden och möter individer med en komplex livssituation och som står relativt långt från återgång i arbete/sysselsättning. De har därför behov av samordnade rehabiliteringsinsatser. Du utreder och beslutar om kundens rätt till sjukpenning och sjukpenninggrundande inkomst. Du möter individen i telefon och/eller i fysiska möten på Försäkringskassan men även utanför Försäkringskassans kontor.

Som personlig handläggare inom sjukpenning handlägger du kunders ärenden, som på grund av sjukdom eller skada, saknar arbetsförmåga, men har bedömts kunna återgå i sysselsättning utan eller med mindre insatser från Försäkringskassan. Arbetet innebär att utreda och besluta om kundens rätt till ersättning samt sjukpenninggrundande inkomst. I arbetet är det viktigt att skapa trygghet och delaktighet för kunderna så att de på egen hand kan återgå i sysselsättning. Du möter kund främst via dator eller telefon.

Vi söker dig som

• har examen från högskola/universitet eller andra erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är trygg i dig själv och har en förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartners
• samarbetar effektivt i team och stödjer kunder och samarbetspartners för att nå gemensamma mål som skapar goda kundvärden
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt tillvägagångssätt med en mycket god prioriterings- och planeringsförmåga
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har god förmåga att arbeta i olika datasystem

Det är meriterande om du

• har arbetat självständigt med att göra bedömningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har tidigare erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete
• har erfarenhet av att i din arbetsroll bemöta människor i utsatta livssituationer

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid och med tillträde i början av april 2017. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning och även tester kan tillämpas i rekryteringsprocessen.

Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chef Sarita Lideborg, tel: 010-114 30 92 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Karin Karlsson, tel: 010-116 90 37 (för frågor om rekryteringsprocessen) Fackförbundet ST: Nawal Ahmed Mahmod, tel: 010-114 30 05,
Saco-S: Daniel Rander, tel: 010-116 28 77, Seko: Anne Svensson, tel: 010-113 83 07.

Ansökan
Vill du bli en av oss?

Välkommen med din ansökan märkt med diarienummer 069997-2016 senast den 8 januari 2017. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet. Har du särskilda önskemål om din inriktning, endast Sjukpenning eller Sjukpenning/samordning, så notera gärna detta.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Publiceringsdatum
2016-12-27

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-01-08
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Adress
Försäkringskassan
Stockholm
10351 Stockholm

Kontorsadress
Stockholm

Jobbnummer
3234634

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: