Personlig handläggare

Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Örebro
2013-11-21
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Personlig handläggare" (publicerad 2016-02-26) ⬅️


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Örebro, Kumla, Hallsberg, Nora, Lindesberg eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Örebro, Hallsberg, Lindesberg, Karlskoga, Köping eller i hela Sverige

Referens: 054782-2013

Vi söker Personlig handläggare med placering

Lokalt försäkringscenter i Örebro 

Ansvar och arbetsuppgifter

Som personlig handläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och beslutar eller lämnar förslag till beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du ger förutsättningar för kunder och samarbetspartners att medverka aktivt i processen, oftast genom personliga möten och har ansvaret för hela kundengagemanget. Du medverkar till att kunden, om möjligt, ska kunna klara sig själv och sin försörjning. 

Just nu söker vi personliga handläggare med inriktning sjukförsäkringen/samordning. I rollen som personlig handläggare kan det bli aktuellt för dig att även arbeta med andra inriktningar. 

När du arbetar med sjukförsäkringen möter du kunder som på grund av sjukdom eller skada helt eller delvis saknar arbetsförmåga eller som kanske aldrig kommer att kunna arbeta heltid på grund av sjukdom, skada eller funktionsnedsättning. I dessa situationer kan kunden ha rätt till sjukpenning, rehabiliteringsersättning eller förebyggande sjukpenning. Kunden kan också ha rätt till sjukersättning, antingen genom att sjukpenning byts ut mot sjukersättning eller genom att kunden på eget initiativ ansöker om sjukersättning. Du utreder kundens rehabiliteringsbehov, samordnar åtgärder samt utreder och beslutar om rätt till ersättning med hänsyn till varje kunds behov och situation. I arbetet informerar du och vägleder kunden rätt. I vissa situationer utreder du också kundens behov av och möjlighet till att delta i rehabiliterande och samordnade insatser. I arbetet stödjer du kunden i kontakter med andra aktörer som till exempel arbetsgivare, Arbetsförmedlingen och hälso- och sjukvården. Du verkar för att aktörerna aktivt tar del i rehabiliteringsprocessen. Detta innebär att du ibland leder och samordnar möten. Du samarbetar med bland annat hälso- och sjukvården, Arbetsförmedlingen och kommunen. 

Vi söker dig som

• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
• har körkort för personbil

Det är meriterande om du:

• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor svåra livssituationer
• har kunskaper om arbetsmarknaden
• har kunskaper i arbetsrätt och om arbetsmiljölagen 

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Publiceringsdatum
2013-11-21

Övrig information
Tjänsterna är tillsvidare/tidsbegränsade, heltid med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kommer arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. 

Om du har frågor, kontakta

Rekryterande chef: Stefan Ask 010-113 12 14 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Helén Jerrebäck, tel. 010-119 50 52 (för frågor om rekryteringsprocessen) ST: Gustaf Guhrén, tel. 010-113 11 64, SACO: Nils Gustavsson 010-113 11 27, SEKO: Camilla Ersson, 072-574 46 99 

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast den 2013-12-04 märkt med diarienummer 054782-2013. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Försäkringskassan arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering.

Arbetstider och omfattning
Dag , Heltid , Tillsvidareanställning

Så ansöker du
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Adress
Försäkringskassan
Personalenheten

Jobbnummer
1709174

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: