Personlig handläggare
Försäkringskassan / Administratörsjobb / Helsingborg
2013-06-26
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Personlig handläggare" (publicerad 2016-09-05) ⬅️
Visa alla administratörsjobb i Helsingborg,
Bjuv,
Åstorp,
Höganäs,
Landskrona eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Helsingborg,
Landskrona,
Ängelholm,
Klippan,
Eslöv eller i
hela Sverige Referens: 032335-2013
Försäkringskassans vision är ett samhälle där alla känner trygghet om livet tar en ny vändning.
Försäkringskassan ansvarar för en stor del av de offentliga trygghetssystemen i Sverige som ger ekonomiskt skydd för familjer och barn, för personer med funktionsnedsättning samt vid sjukdom och arbetsskada. Vi är cirka 13 000 medarbetare på kontor i hela landet.
Vi behöver dig som vill arbeta utifrån vår vision och verksamhetsidé - alltid med engagemang för kundens situation och god kunskap om socialförsäkringen. Vi söker dig som har integritet, vill vara delaktig och alltid göra ditt bästa. Du är en god kollega som samarbetar med andra.
Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv.
Läs mer om vision och verksamhetsidé och om Försäkringskassan som arbetsgivare
www.forsakringskassan.se/omfk och
www.forsakringskassan.se/jobbahosossVi söker Personliga handläggare med placering
Lokalt försäkringscenter i Helsingborg
Ansvar och arbetsuppgifter
Som personlig handläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och beslutar eller lämnar förslag till beslut. Du möter kunden i personliga möten, hemma hos kunden eller på annan plats. Du samarbetar med andra som kunden kan behöva stöd av exempelvis personliga ombud, tolkar, hälso- och sjukvården och kommunen.
Just nu söker vi personliga handläggare med inriktning assistansersättning, handikappersättning samt vårdbidrag. I rollen som personlig handläggare kan det bli aktuellt för dig att även arbeta med andra inriktningar inom sjukförsäkringen.
När du arbetar med assistansersättning möter du kunder som på grund av sjukdom eller funktionshinder behöver hjälp för att klara sina grundläggande behov. Du utreder om kunden behöver personlig assistans för att klara sina grundläggande behov och om behovet överstiger 20 timmar i veckan.
När du arbetar med vårdbidrag möter du kunder med barn som behöver särskild vård och tillsyn på grund av en sjukdom eller funktionsnedsättning. Du utreder de behov av särskild vård och tillsyn som barnet har på grund av sjukdomen eller funktionsnedsättningen.
När du arbetar med handikappersättning möter du kunder som har en sjukdom eller funktionsnedsättning som gör att de behöver hjälp och/eller har merkostnader på grund av sjukdomen/funktionsnedsättningen under minst ett år framåt. I arbetet utreder du de behov av hjälp och tillsyn som beror på sjukdomen och/eller funktionsnedsättningen.
Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter som kan prövas likvärdiga
• har ett gott omdöme och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
Det är meriterande om du:
• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i svåra livssituationer
• har kunskaper om olika typer av funktionsnedsättningar och om hur människor med funktionsnedsättning möts av samhället
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Publiceringsdatum2013-06-26Övrig informationTvå anställningar tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.
Vill du veta mer om tjänsterna är du välkommen att kontakta Enhetscheferna Leif Johansson tfn 010-118 08 52 (vecka 26-29) och Cecilia Javelid Wester tfn 010-118 08 49 (vecka 30-33). För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att kontakta HR-specialist Therése Källberg tfn 010-119 55 85. Fackliga kontaktpersoner är ST, Ann-Christin Jönsson tfn 010-118 08 54, SACO, Carina Szabo tfn 010-118 08 10 eller SEKO, Ebrima Dibba tfn 010-116 91 01.
Så ansöker duVälkommen med din ansökan senast 18 augusti 2013 märkt med diarienummer 032335-2013. Bifoga ditt CV samt ett personligt brev.
Försäkringskassan arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering.
Arbetstider och omfattningDag , Heltid , Tillsvidareanställning
Så ansöker duAnsökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagFörsäkringskassan
AdressFörsäkringskassan
Personalenheten
Jobbnummer 1592788
Observera att sista ansökningsdag har passerat.