Personlig handläggare
Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Växjö
2015-05-22
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Personlig handläggare" (publicerad 2016-10-03) ⬅️
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Växjö,
Alvesta,
Uppvidinge,
Lessebo,
Hylte eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Växjö,
Emmaboda,
Ljungby,
Älmhult,
Värnamo eller i
hela Sverige Vi söker Personlig handläggare med placering
Avdelningen för sjukförsäkring i Växjö
Ansvar och arbetsuppgifter
Som personlig handläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och beslutar. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du ger förutsättningar för kunder och samarbetspartners att medverka aktivt i processen, oftast genom personliga möten och har ansvaret för hela kundengagemanget. Du medverkar till att kunden, om möjligt, ska kunna klara sig själv och sin försörjning.
Just nu söker vi personliga handläggare med inriktning sjukpenning/samordning. I rollen som personlig handläggare kan det bli aktuellt för dig att även arbeta med andra inriktningar inom sjukförsäkringen och/eller funktionsnedsättning.
När du arbetar med sjukpenning och samordning möter du kunder som på grund av sjukdom eller skada helt eller delvis saknar arbetsförmåga. Du utreder och beslutar om kundens rätt till sjukpenning och vid behov sjukpenningsgrundade ersättning, rehabiliteringsersättning och förebyggande sjukpenning. Kunderna har ofta en komplex livssituation och har behov av samordnade rehabiliteringsinsatser. Ditt arbete präglas av tidiga och aktiva insatser till kunderna utifrån var och ens unika situation och behov. I arbetet utreder du kundens behov av rehabiliterande åtgärder, stödjer kunden i kontakten med andra aktörer och skapar förutsättningar för effektiv samverkan. Detta innebär att du ibland leder och samordnar möten. Dina viktigaste externa kontakter är arbetsgivare, Arbetsförmedlingen samt hälso- och sjukvården och du deltar i viss mån i att informera om Försäkringskassans verksamhet.
Vi arbetar i team, vilket innebär att man gemensamt ansvarar för resultat, planering och fördelning av arbetet. En förutsättning för det teambaserade arbetssättet är att kunna upprätthålla ett fungerande samarbete med kollegorna. På Försäkringskassan arbetar vi med lean och ständiga förbättringar.
Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
• har körkort för personbil
Det är meriterande om du:
• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i svåra livssituationer
• har kunskaper om arbetsmarknaden
• har kunskaper i arbetsrätt och om arbetsmiljölagen
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Publiceringsdatum2015-05-22Övrig informationEtt antal tjänster, tillsvidare/tidsbegränsade, heltid med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Placeringsort är Växjö men möjlighet till att arbeta i andra kommuner i länet finns, framförallt västra delarna av Kronoberg. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet.
Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chef: Frida Holm Johansson, tel. 010-118 39 01 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Klara Skoog, tel. 010-119 57 41 (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Niclas Karlsson, tel. 010-118 38 90 Saco-S: Elias Ahlström, tel. 010-118 38 31.
Så ansöker duVälkommen med din ansökan senast den 5 juni 2015 märkt med diarienummer 026146-2015. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.
Försäkringskassan arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningSå ansöker duSista dag att ansöka är 2015-06-05
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagFörsäkringskassan
AdressFörsäkringskassan
10351 Stockholm
KontorsadressFörsäkringskassan
Övriga kontaktuppgifter Jobbnummer 2305819
Observera att sista ansökningsdag har passerat.