Översiktsplanerare

Karlstads kommun / Administratörsjobb / Karlstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Karlstad, Hammarö, Forshaga, Grums, Kil eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Karlstads kommun i Karlstad, Torsby eller i hela Sverige

Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om hållbar tillväxt och god livskvalitet. Kom och väx med oss!

Kommunledningskontoret arbetar med att leda, utveckla, styra, stödja och följa upp verksamheten i koncernen Karlstads kommun. Allt för en bra utveckling för oss som redan lever och bor här och för framtida Karlstadsbor. Vi är cirka 220 medarbetare som tillsammans fokuserar på strategisk och hållbar tillväxt, ofta i samverkan med näringsliv och andra delar av samhället. Vi arbetar bland annat med ekonomi, juridik, upphandling, HR, kommunikation och IT.




Publiceringsdatum
2021-03-12

Beskrivning
Planeringsavdelningen och avdelningen för näringsliv, universitet och turism utgör Tillväxtfunktionen och är centralt placerad på kommunstyrelsen och dess tillväxtutskott.

Avdelningen ansvarar för den översiktliga fysiska planeringen och de strategiska markanvändningsfrågorna i kommunen. Vidare leder avdelningen strategiskt viktiga utvecklingsprojekt inom investeringsområdet. En annan betydande del i avdelningens arbete är att ta fram beslutsunderlag till kommunstyrelsen inom tillväxtområdet.

Vi erbjuder dig stimulerande och varierade arbetsuppgifter hos oss i Karlstads kommun vars huvudort håller på att utvecklas "från den stora lilla staden till den lila stora staden" och en levande landsbygd med framtidstro.

Dina arbetsuppgifter
I rollen som samhällsplanerare kommer du att arbeta med översiktsplanefrågor, utredningar och förstudier. Över tid kommer processerna du ansvarar för att variera utifrån inriktning, samarbetspartner, omfång och tidsrymd. Som erfaren processledare förväntas du komma relativt snabbt in i arbetet och på kort tid ta stort ansvar för den strategiska samhällsplaneringen. Du kommer att verka nära den politiska ledningen.

För att lyckas i rollen bör du ha en god förmåga att analysera och arbeta med komplexa frågor samt ha ett genuint intresse av långsiktigt planeringsarbete. Vidare har du en mycket god förmåga att uttrycka dig välformulerat i såväl text som tal samt känner dig trygg med att prata inför mindre och större grupper. Du har även en god förståelse för din roll, men ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. Då arbetet sker i nära samspel med kollegor, medborgare, myndigheter, näringsliv och politik krävs det även att du är lyhörd och arbetar bra med andra människor. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Kvalifikationer
Du som söker har akademisk utbildning inom samhällsbyggnad, arkitektur eller fysisk planering. Alternativt annan adekvat utbildning kombinerat med relevant arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Grundläggande kunskaper inom för området relevant lagstiftning, exempelvis plan- och bygglagen (PBL).

Gedigen erfarenhet inom översiktsplanerings- och stadsutvecklingsfrågor samt erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation är ett krav. Skiss- och ritkompetens som ett hjälpmedel i strategiska utvecklingsprocesser är meriterande.

Som person är du en uthållig problemlösare som framgångsrikt kan driva processer framåt, men du behöver också vara flexibel och smidig. Du är van att leda utan att vara chef, du har en väl utvecklad förmåga att med lyhördhet och fingertoppskänsla samordna olika intressenter.

Som nyanställd erbjuds du alltid en individuell introduktion och en flexibel planering av arbetstid. Vi eftersträvar att våra medarbetare kan uppnå balans mellan arbetsliv och privatliv. Du har även tillgång till en förmånsportal med bland annat friskvård och olika personalrabatter. Dessutom finns ett kostnadsfritt professionellt personalstöd, i form av vägledning vid psykosociala, privatjuridiska och ekonomiska frågeställningar.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-04-05
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Karlstads kommun

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Karlstads kommun (org.nr 212000-1850)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Kommunledningskontoret

Jobbnummer
5624779

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Karlstads kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Karlstads kommun: