Orderingenjör till internationellt företag

Ropus Nordic AB / Logistikjobb / Surahammar
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla logistikjobb i Surahammar, Hallstahammar, Västerås, Köping, Sala eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Ropus Nordic AB i Surahammar, Hallstahammar, Västerås, Köping, Sala eller i hela Sverige

OM TJÄNSTEN:

Vi söker nu för en av våra kunder i Surahammar en orderingenjör.

Bakgrund

Kundens orderhantering har blivit alltmer komplex med tiden och kräver mer administration.

Tidigare har försäljningsavdelningen själva hanterat det administrativa kring orderhanteringen, inklusive teknisk diskussion med såväl produktionen som med kunden.

Men allteftersom den administrationen växer så tar det alltmer tid från det egentliga försäljningsarbetet, och eftersom de nu behöver förstärka resurserna så väljer de att göra det genom att inrätta en ny tjänst som orderingenjör/orderadministratör/projektledare.

Organisatorisk placering

Tjänsten befinner sig i gränslandet mellan försäljningsavdelningen och produktionsavdelningen, men tangerar även inköpsavdelningen. Organisatoriskt kommer den att höra till försäljningsavdelningen och rapportera till försäljningschefen.

Arbetsuppgifter

Ansvara för och bevaka att respektive leveransorder genomförs enligt beställning med avseende på att leveransen uppfyller kundens tekniska önskemål samt lovad leveranstid.

Som en följd av detta fånga upp frågor från produktionen och se till att de snabbt får nödvändiga svar. Antingen genom att kontrollera vad som står i offert och/eller beställning, eller genom att inhämta svar från kund.

Kommunikation med kund angående andra tekniska eller logistiska frågor.

Hantera den administration som deras moderbolag kräver i samband med legoproduktionen av hjul för Kina.

Ansvara för den tullhantering som hör till exporten till Norge. Själva tullhanteringen sköts av speditören, men de ger dem underlag i form av blanketter som skall fyllas i och skickas in.

Ansvara för det administrativa kring revision av hjullager. Hjullager som tas av hjulparen skall sändas till SKF för revision (syning och kontroll), och de som klarar kontrollen får de sen tillbaka. Kring detta finns en del administration i form av att resultatet skall rapporteras både internt och mot kunder. Kunderna vill veta vilka lager som skrotades, inköpsavdelningen behöver veta hur många nya lager som behöver köpas in för att ersätta de som blev skrotade, och försäljningsavdelningen behöver få underlag för att kunna fakturera kunderna för dessa ersättningslager.

Fungera som back-up för speditionsansvarig:
• Boka transporter
• Kontera transportfakturor på rätt order

Personlighet

Strukturerad och god administratör. Det är många order att hantera, så en god förmåga att planera och hålla många bollar i luften är nödvändigt. Lätt för att samarbeta. Viktigt att kunna ta initiativ och driva frågor. Skall exempelvis kunna ställa krav på produktionsavdelningen om leveranstider, kunna ligga på kunder för att få nödvändiga svar, och verkligen fullt ut ta ansvaret som projektledare för varje leveransorder.

Framtid

På sikt finns möjlighet att gå in på mer direkt försäljningsansvar.

Publiceringsdatum
2018-08-23

Kvalifikationer
Krav:

• Teknisk utbildning på eftergymnasial nivå.

• God datorvana (Office-paketet samt helst i något affärssystem) samt

• Goda kunskaper i engelska är nödvändigt.

Meriter:

• Erfarenhet från tillverkande industri är en klar fördel.

• Erfarenhet från orderadministration eller inköp är starkt meriterande.

OM ARBETSGIVAREN:

Ropus Nordic startade sin verksamhet 2012. Målsättningen var att erbjuda kundföretag erfarna svetsare.

Ropus har under åren växt med egna medel och vunnit marknadspositioner genom nischade uppdrag inom tillverkande industri tillsammans med företagets lojala medarbetare. Starkt bidragande orsak är de ständiga kompetenshöjande åtgärderna i form av licenser och utbildningar som krävs för uppdragets utförande.

Ropus ägare har under hela 2000-talet drivit företag baserat på sann entreprenörsanda. Nuvarande verksamhet har man tillåtit växa i lagom takt för att inte tappa "Ropus-konceptet", vilket innebär högst personliga och mjuka relationer mellan medarbetare.

• "Tillsammans är vi starka"

Under 2017 breddar man sin inriktning och lägger fokus på att erbjuda kompetens inom transport-, infrastruktur- samt energisektorn.

Vår vision

Vår Vision är inte att bli störst utan att få flest nöjda kunder. Våra kunder återkommer till oss med nya uppdrag och ger oss i ledningsgruppen och våra medarbetare högsta betyg.

För att ge trygghet åt våra medarbetare och åt våra kunder har vi självklart fullgoda försäkringar och kollektivavtal med Almega, d.v.s Unionen och samtliga LO-förbund.

HUR DU ANSÖKER:

Du ansöker via vår hemsida på www.ropus.se.

Vi ser fram mot din ansökan och vi gör ett kontinuerligt urval. Vi kontaktar endast dem som är aktuella för tjänsten men vi spar ditt CV för framtida tjänster.

Vid frågor om tjänsten, kontakta Andreas Sandström på:

Telefonnummer: 0708-100 733

E-postadress: andreas.sandstrom@ropus.se

Varaktighet, arbetstid
Dagtid, tillträde enligt ö.k. 6 mån provanställning tillämpas

Ersättning
Månadslön enligt ö.k

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-09-28
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Johan Sandström

Företag
Ropus Nordic AB

Adress
Ropus Nordic AB
Domkyrkoesplanaden 1
72213 Västerås

Kontorsadress
Domkyrkoesplanaden 1 72213 Västerås

Jobbnummer
4306724

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Ropus Nordic AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Ropus Nordic AB: