Objektsförvaltare - verksamhet (förvaltningsledare)

Kemikalieinspektionen, Samordning och beslut / Datajobb / Sundbyberg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Sundbyberg, Solna, Danderyd, Stockholm, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kemikalieinspektionen, Samordning och beslut i Sundbyberg

Kemikalieinspektionen är en statlig myndighet som har i uppdrag att minska riskerna för att människor och miljö skadas av kemikalier. Som anställd hos oss är du en del av ett betydelsefullt arbete för hållbar utveckling i Sverige, inom EU och globalt. Vårt kontor ligger i centrala Sundbyberg.

Enheten Samordning och beslut ansvarar för att planera, samordna utredningar och fatta beslut i de ansökningsärenden om bekämpningsmedel och allmänkemikalier som handläggs på avdelningen samt bistå med administrativt stöd i ärendehandläggningen. Dessutom handlägger enheten egna ärenden. Vi arbetar också med produktionsstyrning och ständiga förbättringar för ärendehanteringen. Vi ansvarar också för de system som används som stöd i handläggning och som används för att publicera våra beslut på vår hemsida.
Trivs du med att utveckla och förbättra en verksamhet, hos oss har du goda möjligheter att kunna påverka. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder bra villkor för bland annat friskvård, flexibel arbetstid, möjlighet till distansarbete och nya fräscha lokaler i slutet av året.

Publiceringsdatum
2023-07-12

Arbetsuppgifter
Du kommer att ha rollen som objektsförvaltare av objekten Swedish Pesticides Information Register for Enquiries and Reports (Spider) och Riskindex. Spider bygger på en relationsdatabas med versionshantering och är Kemikalieinspektionens interna system för att samla och ordna information om produktgodkännanden. Objektet omfattar även bekämpningsmedelsregistret, som är en publik spegling av vissa uppgifter i Spider, och där allmänheten kan ta del av Kemikalieinspektionens beslut. Vi befinner oss just nu i en intensiv utvecklingsfas i syfte att tillgängliggöra data i bekämpningsmedelsregistret. Riskindex är ett system som används för att beskriva hälso- och miljörisker med växtskyddsmedel över tid.

Förvaltning- och utvecklingsarbetet leds av objektsförvaltaren och arbetet innebär många kontaktytor och nära samarbeten, framför allt med verksamheten, IT och de externa konsulter som utför utvecklingsarbetet. Du kommer också arbeta med objektsförvaltare för andra system på myndigheten när prioritering för olika förvaltningsobjekt på myndigheten ska tas fram.

Som objektsförvaltare för systemet kommer du ha ett koordinerande ansvar för att driva utveckling och löpande förvaltning av objekten. Under de närmaste åren planerar vi för en digitalisering av myndighetens verksamhet. Du kommer att bli en aktiv del av den utvecklingen.

För att lyckas i rollen som objektsförvaltare krävs det att du har en djup förståelse för hur systemen används av verksamheten. Du kan även komma att arbeta med administrativa uppgifter kopplade till ärendehandläggningen.

I dina arbetsuppgifter ingår att:
• tillsammans med förvaltningsledning-IT och verksamheten utforma och säkerställa ändamålsenligt och effektivt stöd till verksamheten
• ta fram förslag på förvaltningsplan, budget och resursbehov för nå förvaltningens uppsatta mål
• planera, samordna, leda och följa upp den verksamhetsnära förvaltningen på ett kostnadseffektivt sätt i enlighet med förvaltningsplanen
• ha kunskap om hur verksamheten använder sina system och hur man vill använda systemen framöver
• vara länken mellan verksamhet och IT-personal, delta i arbetet med krav, test och dokumentation
• samordna och projektleda vidareutvecklingsprojekt och större aktiviteter inom förvaltningen
• delta i förbättringsarbete inom förvaltning och utveckling i nätverk med andra objektsförvaltare
• arbeta med administrativa uppgifter kopplade till ärendehandläggningen.

Kvalifikationer
Du har:
• Akademisk utbildning i data/systemvetenskap eller liknande som vi bedömer relevant, eller likvärdiga kunskaper förvärvade på annat sätt
• Erfarenhet av roll med förvaltning och verksamhetsutveckling med kopplingar till IT
• Erfarenhet av att fånga upp verksamhetens behov och hjälpa till att ta fram krav- och lösningsspecifikationer samt dokumentation
• Erfarenhet av planering och uppföljning av ekonomiska och personella resurser
• Erfarenhet av arbete med någon etablerad förvaltningsmodell, t.ex. PM3
• Mycket goda kunskaper i svenska och goda kunskaper i engelska, i såväl tal som skrift

Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av arbete med större register och databashantering.
• Erfarenhet av scrum eller liknande
• Erfarenhet av Azure Devops
• Erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som person är du driven, organiserad koordinerande, kommunikativ och har en god problemlösningsförmåga. Du har en god samarbetsförmåga med både interna och externa parter och du har ett analytiskt och strukturerat arbetssätt. Du är mål- och lösningsorienterad och ser rutiner och dokumentation som en självklar del av arbetet.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du behöver vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

ÖVRIGT
På Kemikalieinspektionen är varje medarbetare viktig för att vi som myndighet ska fungera och vi värnar därför om din hälsa och arbetsmiljö. Hos oss tas dina kunskaper till vara och du har stora möjligheter att utvecklas.

Du arbetar och agerar efter vår medarbetarpolicy och vår värdegrund. Vi förväntar oss att alla medarbetare bidrar till ett gott arbetsklimat och förstår sin roll som statstjänsteman i vårt gemensamma uppdrag.

Vi bedriver också ett målinriktat arbete för lika rättigheter och möjligheter.

Kemikalieinspektionen tillämpar 6 månaders provanställning på alla anställningar.

Kemikalieinspektionen tillämpar de statliga kollektivavtalen: Villkorsavtal och Villkorsavtal-T samt lokala kollektivavtal avseende bl.a. arbetstid.

Ersättning
Individuell lönesättning. Månadslön.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-08-13
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2.3.a-H23-07283".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Kemikalieinspektionen (org.nr 202100-3880)

Arbetsplats
Kemikalieinspektionen, Samordning och beslut

Kontakt
Enhetschef
Christina Forsberg
08-519 411 41

Jobbnummer
7959037

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kemikalieinspektionen, Samordning och beslut

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kemikalieinspektionen, Samordning och beslut: