Objektproduktledare inom Ekonomistöd
Södertälje kommun / Datajobb / Södertälje
2025-02-11
Visa alla datajobb i Södertälje,
Salem,
Ekerö,
Nykvarn,
Botkyrka eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Södertälje kommun i Södertälje,
Botkyrka,
Sundbyberg,
Stockholm,
Upplands Väsby eller i
hela Sverige Vill du vara en del av en framåtblickande organisation som värdesätter innovation och hållbarhet? Som medarbetare hos oss i Södertälje kommun erbjuder vi dig inte bara en arbetsplats, utan en möjlighet att vara med och forma framtiden. Här får du chansen att arbeta i ett dynamiskt team där din röst är viktig och där dina idéer kan göra skillnad.
På Södertälje kommun implementerar vi en ny förvaltningsmetodik som bygger på PM3 modellen. Till vårt objekt Ekonomistöd söker vi en engagerad och erfaren objektproduktledare för att stärka vår förvaltningsorganisation och främst driva utvecklingen av vårt system för verksamhetstyrning.
Under våren 2025 implementeras inom Södertälje kommunkoncern ett stöd i verksamhetsstyrningen Stratsys, för planering och uppföljning, internkontroll, systematiskt arbetsmiljöarbete samt systematiskt kvalitetsarbete.
Publiceringsdatum2025-02-11ArbetsuppgifterSom objektproduktledare kommer du att ha en central roll i att säkerställa att vårt Stratsys-system uppfyller våra verksamhetsbehov och stödjer våra strategiska mål.
Objektproduktledaren arbetar på uppdrag av objektledaren och ansvarar för att säkerställa att objektprodukterna är relevanta och användbara för verksamheten. Dessutom har objektproduktledaren ett ansvar att koordinera budget, planera och prioritera för den/de aktuella objektprodukterna med berörda verksamheter. Objektproduktledaren säkerställer att budget och planering för objektprodukten finns som ett avsnitt i objektplanen.
Objektproduktledaren leder objektspecialister och superusers arbete med den specifika objektprodukten.
Du kommer var en av fyra andra objektproduktledare som arbeta nära våra användare och intressenter för att identifiera förbättringsområden och ingå i förvaltningsorganisationen samt vara med och implementera lösningar som ökar effektiviteten och användarvänligheten. De produkter du kommer ansvara för är verksamhetsplan, internkontroll, planering, målstyrning/kvalitet (PDCA).
Vem är du?
• Leder objektspecialisterna och ansvarar för att systemförvaltningen fungerar enligt direktiv från objektledare i enlighet med objektplanen utifrån ett helhetsperspektiv.
• Har ett övergripande sammanhållande förståelse för objektprodukten samt goda kunskaper för de arbetsprocesser som hanteras i systemet
• Tar fram, och följer upp objektplan för den enskilda objektprodukten och arbetar baserat på planen
• Stödjer och samordnar objektspecialister och superusers genom att till exempel sammankalla till förvaltningsgrupps- och samordningsmöten och kommunicera i olika kanaler.
• Deltar vid leverantörsdialog på taktisk och operativ nivå enligt samverkansmodell
• Bereder frågor och underlag till Objektstyrgrupp och dess styrgruppsmöten som berör objektprodukten
• Säkerställer, i samråd med objektledare, att förutsättningar för systemförvaltning finns på plats. Vid behov eskaleras avvikelser och åtgärdsförslag till objektägare/objektledare
• Följer upp avtal och sammanställer utvecklingsbehov ur ett verksamhetsperspektiv för objektprodukten
• Planera, budgetera och prioritera för de/den enskilda objektprodukten i enlighet med objektplanen
Dina personliga egenskaper• Stark analytisk förmåga och problemlösningsförmåga
• Utmärkta kommunikations- och samarbetsförmåga
Kvalifikationer• Dokumenterad högskole-/universitetsutbildning inom ekonomi, statsvetenskap, juridik IT eller liknande
• Erfarenhet av att jobba inom planering- och uppföljning, verksamhetsstyrning och/eller ekonomistyrning, intern kontroll eller kvalitetsutveckling inom offentlig sektor
• God förståelse för systemets funktioner och hur det kan användas för att stödja verksamhetsstyrning
• Erfarenhet av projektledning
Meriterande:
• Erfarenhet av planerings- och uppföljningssystem ex Stratsys eller Hypergene
• Erfarenhet av ekonomisystem Unit4 ERP (Agresso)
• Erfarenhet av HR system PersonecP
• Erfarenhet av systemutveckling
• Erfarenhet av systemförvaltningen enligt pm3 modellen
Vi erbjuder dig
Varje dag går ca 6 000 personer till sitt jobb i Södertälje kommun. Vi har många olika roller hos oss och vill erbjuda dig ett meningsfullt jobb där du får möjlighet att bidra till samhället och samtidigt känna glädje. Som medarbetare hos oss får du möjlighet att utvecklas och sätta avtryck på riktigt.
Som anställd i Södertälje kommun erbjuds du bl.a. trygga anställningsvillkor, ett generöst friskvårdsbidrag samt möjlighet att byta semesterdagstillägget mot extra lediga dagar. Inom vissa verksamheter finns även möjlighet till viss flexibilitet avseende arbetstid och arbetsformer. Vi har ett stort utbud av utbildningar och kompetenshöjande insatser för dig som medarbetare. För mer detaljerad information kring våra förmåner läs gärna mer på vår externa hemsida:
https://www.sodertalje.se/formanerTjänsten är placerad på ekonomiavdelningen inom kommunstyrelsens kontor.
Välkommen till oss!
Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Ersättning Enligt ök
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-03-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Södertälje kommun (org.nr 212000-0159)
Kontakt Redovisningschef
Anneli Lehtinen
anneli.lehtinen@sodertalje.se 08 5230 4624 Jobbnummer 9157145